گرایش جامعه به نوگرایی و نوجویی؛
این روزها که به هر کوچه و خیابان مازندران سری بزنید، خواهید دید که تب فلافل که یک غذای جنوبی است در استان شیوع پیدا کرد....
کد خبر: ۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵ 19 January 2015
این روزها که به هر کوچه و خیابان مازندران سری بزنید، خواهید دید که تب فلافل که یک غذای جنوبی است در استان شیوع پیدا کرد.

به گزارش تابناک - مازندران، البته این اپیدمی را می توان در سایر رشته ها هم دید. در دهه 70 تب مکرومه بافی، مروارید بافی، قلاب بافی داغ بود و پس از آن آموزش دوره‌های بازیگری. در دهه80نیز بازار موسیقی داغ شد و جوانان و نوجوانان زیادی یه این رشته وارد شدند.  

اما اکنون که بازار فلافل داغ شده است، اگر نگاهی به شهرهای مازندران داشته باشیم به ویژه شهرهای ساحلی، خواهیم دید که  سفره‌خانه‌های سنتی وکافی شاپ‌ها به صورت قارچ گونه رشد کردند. این رشد قارچ گونه را در سایر بخش‌ها مانند قنادی‌های بزرگ، موبایل فروشی، ارزانکده‌های متعدد و... شاهد هستیم.  

اگر بازار عرضه و تقاضا مناسب باشد به تبع وجود چند قنادی بزرگ و مدرن و یا فلافل فروشی در شهری کوچک همچون قائم‌شهر و یا ساری جوابگو است منتها چون بدون مطالعه اقدام به کسب و کار می‌کنیم در نهایت با شکست مواجه می‌شویم.   

در همین شهرهای کوچک استان مازندران شاهد افزایش قارچ گونه این فروشگاه‌ها هستیم. تا جایی پیش می‌رویم که عرضه متناسب با تقاضا نیست و آنقدر اصرار بر ایجاد افزایش این مغاز‌ها می‌کنیم که در یک نقطه به شکست می‌رسیم به واقع دست روی دست بسیار است و اگر بازاریابی درستی نداشته باشیم شکست حتمی حاصل می‌شود. و اما چرا به یکباره تب بعضی از مشاغل در جامعه شدت می‌یابد و پس از چندی این تب فروکش می‌کند؟ البته نباید از اقبال عمومی جامعه و نقش تبلیغات غافل باشیم .

در این ارتباط با یاسر رگنی -جامعه شناس گفتگو کرده‌ایم؛ رگنی دو دیدگاه گرایش به مصرف و نوگرایی و نوع‌جویی را از دلایل افزایش حرفه‌های متعدد عنوان کرد.  

این مدرس دانشگاه‌های مازندران با اشاره به فراگیری بعضی از حرفه‌ها به ویژه مشاغل کوچک در جامعه که به تبع آن درآمدزایی را به دنبال دارد، افزود: به عنوان مثال بازار موبایل با توجه به نیاز جامعه رو به افزایش است و زمینه برای سرمایه‌گذاری نیز مهیا است حال با توجه به این که فلافل جزو غذاهای جوان‌پسند است و با مزاج مردم ما نیز سازگار است استقبال زیادی از آن شده است.  

وی با اظهار این که جوانان به نوع‌گرایی و نوجویی گرایش دارند، تصریح کرد: زندگی سنتی در حال فراموش شدن است، جامعه به سمت مدرنیته پیش می‌رود و فست فودها جای غذاهای خانگی را گرفته‌اند.  

این جامعه‌شناس، زود بازده و سودآور بودن شغل فلافل فروشی را از دیگر عوامل شیوع آن در استان اعلام کرد و اظهار داشت: زمانی که مصرف کالایی در جامعه به شدت گسترش  می‌یابد و مورد استقبال مردم هم قرار می‌گیرد عده‌ای نیز به فکر تجارت پرسود می‌افتند، البته اگر نیازسنجی صورت بگیرد و کسب و کار توسعه یابد این خود عواید زیادی را برای شخص به دنبال دارد.  

وی با اشاره به نیازسنجی و برنامه‌ریزی که کشور چین برای جامعه ایرانی انجام داده است، گفت: از مهر و تسبیه سجاده‌های ما گرفته تا سایر اقلام را چین برای کشورهای اسلامی تولید می‌کند و از این راه درآمد هنگفتی را برای خود به دست آورده است اما در استانی همچون مازندران بدون آنکه نیازسنجی شود آنقدر به یکباره تعداد فلافل فروشی زیاد می‌شود که جز تحمیل بار هزینه و زیان‌دهی برای فرد چیزی به دنبال ندارد.  

رگنی به همجواری مازندران با تهران اشاره کرد و یکی از علت‌های نوع‌گرایی را همین همجواری دانست.  

وی با اشاره به بافت سنتی یزد، نبود هیچ گونه موسسه مالی اعتباری در این شهر، گفت:  اما تنها دریک شهر کوچک استان و آن هم تنها در یک خیابان قائم شهر، 8 موسسه مالی اعتباری ایجاد شده است.

رگنی البته شتاب فزاینده تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی و الگوبرداری را از دیگر عوامل افزایش مراکز خرید موبایل، موسسات مالی اعتباری و یا فلافل فروشی‌ها دانست. وی افزود: از دیدگاه مردم‌شناسی، مد ممکن است به عرف تبدیل شود و در آینده هم استمرار داشته باشد.  

این جامعه‌شناس به موضوع دیگری همچون" شی پروری" نیز اشاره‌ای کرد و یادآورشد: اشیا تعیین کننده اعتبار افراد در جامعه هستند. مصرف تظاهری در جامعه افزایش یافته است ما کالایی را مصرف می‌کنیم بدون آن که نیاز واقعی ما باشد و این جز افتخارات ما به شمار می‌آید و البته رسانه و تبلیغات رسانه‌ای نیز در این شی سروری بی‌تاثیر نیستند.

وی از دیگر علت‌های  گسترش فلافل فروشی‌ها و استقبال مردم از آن را، فشار اقتصادی دانست و ادامه داد: مردم تنها با پرداخت مبلغ2و یا 3هزار تومان علاوه بر این که لحظات خود را در کنار خانواده و یا دوستان سپری می‌کنند، غذایی ارزان نیز صرف می‌کنند.

رگنی با اشاره به تب شدید فلافل در مازندران، گفت: این تب در بخش کشاورزی نیز شدت دارد به عنوان مثال امسال پیاز گران شده است سال بعد همه پیاز کشت می‌کنند و یا به یکباره درختان تامسون را قطع می‌کنند و نارنگی ژاپنی پیوند می‌زنند البته تضمینی هم برای خرید وجود ندارد.

وی البته نبود مهندسی درست در بخش کشاورزی و فرهنگ جامعه را علت این مشکلات دانست.

فاطمه عربی
منبع: تابناک
برچسب ها: فلافل ، مازندران ، جامعه
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نفس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
از سوسیس کالباسهایی که معلوم نیست توش چی میریزندخیلی بهتره .

نخود تقویت‌کننده قلب بوده و در رفع یبوست‌های حاد و مزمن مۆثر است همچنین عضلات اسکلتی را تقویت می‌کند و به همین دلیل مصرف آن به ورزشکاران توصیه می‌شود.
* نخود دارای خاصیت ضد سرفه و سرماخوردگی است. این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بنابراین به افرادی که دارای بیماری‌های خود ایمنی مانند ام‌اس هستند نیز توصیه می‌شود.
* نخود از بین برنده انگل‌های روده، برطرف‌کننده درد سینه و تنگی نفس، تقویت‌کننده ریشه مو، درمان زردی، درمان دردهای کلیه و افزایش حافظه است.
* نخود برای درمان پوکی استخوان به دلیل منابع غنی کلسیم بسیار سودمند است در دوران رشد استخوان‌ها و دندان‌ها مصرف آن توصیه می‌شود همچنین این ماده غذایی چنانچه با عسل ترکیب شود و به صورت یک پماد درست شود به عنوان التیام دهنده زخم‌ها مفید خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار