مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه مجموعه تاریخی ربع رشیدی تبریز از مشارکت موسسه باستان شناسی آلمان در مرمت و احیای این مجموعه تاریخی و فرهنگی خبر داد.
کد خبر: ۳۱۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ 10 October 2016
به گزارش تابناک تبریز، مرتضی آبدار روز دوشنبه در بازدید از مجموعه ربع رشیدی تبریز به همراه دکتر ژودیت تومالسکی مدیرکل مؤسسه باستانشناسی آلمان گفت: همت و جدیت لازم برای احیای ربع رشیدی در نزد محققان و باستان شناسان وجود دارد ولی باید تلاش ها با انسجام بیش از گذشته باشد.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه سه جانبه میان موسسه باستان شناسی آلمان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه هنر اسلامی تبریز در زمینه انجام مطالعات میراث فرهنگی ایران، گفت: این موسسه در راستای طرح های مطالعاتی تبریز 2018 و بحث پروژه های راهبردی مجموعه تاریخی ربع رشیدی با ارسال کارشناسان متخصص و صاحب نظر در حوزه باستان شناسی و زمین شناسی برای پیشرفت روند مرمتی این پروژه این اداره کل را همراهی می کند.
آبدار با اشاره به اهمیت احیای مجموعه تاریخی و فرهنگی ربع رشیدی، افزود: استفاده از روش های نوین و فن آوری های روز و تجربه های کارشناسان متخصص در امر احیا و مرمت آثار تاریخی، موجب تسریع در روند احیای این مجموعه به عنوان یکی از زیباترین و باشکوه ترین آثار تاریخی به جا مانده در ایران خواهد شد.
وی گفت: در آبان ماه امسال'سمپوزیم باستان سنجی' با حضور هئیت آلمانی در محل دانشگاه هنر اسلامی تبریز به منظور آماده سازی مقدمات پروژه مرمتی مجموعه تاریخی ربع رشیدی به عنوان نخستین دانشگاه جهان برگزار می شود.
آبدار گفت: انجام کاوش های مرمتی و باستان شناسی در روستای صخره ای کندوان و مسجد کبود از جمله دیگر برنامه های موسسه آلمانی خواهد بود.
مدیر کل مؤسسه باستانشناسی آلمان در جریان بازدید از مجموعه تاریخی، فرهنگی ربع رشیدی در جریان آخرین یافته های کاوش های باستان شناسی محوطه ربع رشیدی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، مجموعه تاریخی و فرهنگی ربع رشیدی به عنوان بزرگ ترین شهرک دانشگاهی جهان حدود 700 سال قبل توسط خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی وزیر دانشمند غازان خان مغول در تبریز ایجاد شد.
این مجموعه ارزشمند در سال 1354 با شماره 943 به ثبت ملی رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :