سیاهان به شکل مجرمانه ای کشته می شوند.
آنچه در بالتیمور در جریان است، بخشی از فریاد ضد نژادپرستانه سیاهان در آمریکاست. یک نظام نژادپرستی قوی در این کشور جاری است، سال هاست تلاش تعمدی شده تا از هر طریقی حتی نظام بهداشتی درمانی شمار سیاهان را کاهش دهند.
کد خبر: ۳۰۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰ 04 May 2015

به گزارش تابناک یزد، وضع فوق العاده که از دو روز پیش در بالتیمور، مهم ترین شهر ایالت مریلند اعلام شده همچنان ادامه دارد.

تظاهرات کنندگان  که دانشجویان نیز در بین آنها حضور داشتند شعار می دادند: «پلیس های قاتل را زندانی کنید.» اعتراض و ناآرامی ها در بالتیمور پس از مراسم تدفین «فردی گری» جوان  25 ساله آمریکایی گسترش یافته است. این جوان سیاهپوست که در بازداشت پلیس بود، به علت خشونت پلیس آمریکا دچار ضایعه نخاعی شد و درگذشت. 

برای بررسی ریشه اعتراض ها در بالتیمور ترجمه گفتگوی اینترنتی شبکه خبر با «رندی شورت» کشیش آمریکایی و فعال حقوق بشر، در زیر آمده است:


1-  آنچه در بالتیمور در جریان است، بخشی از فریاد ضد نژادپرستانه سیاهان در آمریکاست. دلیل موج تازه خشم سیاها ن در آمریکا چیست؟

در آمریکا همواره سیاهان مورد خشونت نژاد پرستی بودند یک نظام نژاد پرستی قوی در این کشور جاری است، سال هاست تلاش تعمدی شده تا از هر طریقی حتی نظام بهداشتی درمانی شمار سیاهان را کاهش بدهند . سیاهان به شکل مجرمانه ای کشته می شوند. در آمریکا سردمداران ادعای طرفداری و آزادی و دفاع از حقوق بشر را دارند در حالی که این یک دروغ پلید است. جوانان سیاه پوست که از این وضعیت به تنگ آمدند و ترس از سیستم ندارند به پا خواستند و از کشته شدن به دست پلیس نیز نمی هراسند. پلیس بی مهابا سیاهان را می کشد و برایشان مهم نیست که او مجرم یا سابقه دار است یا نه یا مهم نیست مقاومتی در برابر آنها انجام داده یا نه؟

چندین قرن است که سفید پوستان آنگلا ساکسون حق دارند سیاهان را بکشند و اموال آنها را غارت کنند و این در کنار منابع طبیعی و نفت آنهاست. این یک نظام غارت جهانی از سوی راهزنانی است که آنها را الیت ها یا نخبگان جامعه می دانند.
تفاوت ها و نژادپرستی ها باعث  بیکاری 50 درصدی جوانان سیاه پوست در بالتیمور شده است. تقریبا همه جوانان سیاه در این شهر بیکارند و این امر موجب شده تا به سمت فقر کشیده شوند.
جوانان در زندان ها مورد سوء استفاده قرار می گیرند و کشته می شوند. اکنون مردم خسته شده اند.
یکی از دانشجویان من به خاطر کاری که نکرده بود چندین بار از پشت سر مورد اصابت قرار گرفت و کشته شد.
در شرایط کنونی پلیس در آمریکا آموزش می بیند تا به مردم و سیاهان شلیک کند، آنها را آزار و مورد ضرب و شتم قراردهد.
فکر می کردیم دوران برده داری به پایان رسیده باشد؛ اما اکنون شاهدیم که سفیدان آموزش می بینند تا سیاهان را بکشند، سیاهانی که گمان می شود  آزادند اما در واقع آنها دربند و اسیر هستند.
این پلیس ها همان هایی هستند که پیش از این وظیفه کنترل و نظارت  بر برده ها را در دوران برده داری داشتند؛ اما اکنون وظیفه دارند سیاهان را بکشند.

2- در ماه های اخیر بارها شاهد خشم سیاهان علیه پلیس آمریکا بودیم. علت گسترش اقدامات نژادپرستانه پلیس امریکا علیه سیاهان چی هست؟

من در ماه فوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» پیش بینی کرده بودم که بالتیمور به نقطه انفجار خواهد رسید. نیوهای پلیس در این شهر همچون مراکز دیگر شهرها از نیروی قهریه خود استفاده می کنند.
در سراسر آمریکا سفید پوستانی که فقر مالی دارند و ریشه ها ی نژادپرستی در آنها حاکم است، به نیروهای پلیس می پیوندند تا سیاه پوستان را مورد هدف قرار دهند و بکشند و در مقابل به جای اجرای قانون در برابر این خشونت به آنها جایزه می دهند.
به عنوان نمونه بسیاری از سیاه پوستان در جریان مراسم های شیطانی پنهانی کشته می شوند و کسی تمایل ندارد این موضوع را پیگیری کند.
همچنین گروه های نژادی مختلف از آغاز ریاست جمهوری اوباما فعالیت شان بیشتر شده است، آنها می دانند که اوباما به عنوان سیاه پوست مجبور است تا  وجهه  عدالت گونه به خود بگیرد و او با با این گروهها مقابله نخواهد کرد چرا که آنها نمی خواهند طوری نشان دهند که چون رئیس جمهور کشور یک سیاه پوست است، پس از سیاهان هم طرفداری میکند.


3-  فرماندار مریلند ضمن اعلام وضع فوق العاده، سربازان گارد ملی را به عنوان آخرین گزینه برای برقراری آرامش در شهر بالتیمور بسیج کرده است .   تا چه میزان اوضاع در این منطقه  شکننده هست ؟

فرماندار این شهر دروغ گوست ماه گذشته گروهی از فعالان متشکل از سیاه پوستان و سفید پوستان لایحه ای را ارئه دادند تا در اجرای قانون اصلاحاتی انجام شود و بر اساس آن آرامش میان جامعه سیاه پوستان و سفید پوستان برقرار شود؛ اما او نه تنها از این لایحه حمایتی نکرد بلکه مانع اجرای آن هم شد. اگر آنها در این منطقه خواهان آرامش بودند راه قانونی و فارغ از خشونت هم وجود داشت.
آنها می خواهند تقابل بین سیاهان و سفیدان ادامه داشته باشد آنها خوب می دانند که سیاهان را می توانند دستگیر کنند ودر زندان های مخفی خود شکنجه دهند. آنها تمایل به حذف سیاهان درآمریکا دارند و این نشان از نفرتی است که نخبگان سفید نسبت به سیاهان دارند.

من حرف این فرماندار را قبول ندارم اگر آنها دنبال حل مشکل بودند در برخورد با افسر پلیس که جوان بی گناه سیاه را مورد ضرب و شتم قرار داده بود به طور قانونی رفتار می کردند یا شهردار بالتیمور پس از گذشت چندین روز از اتفاقات واکنش نشان می داد. او هنوز نتوانسته است بفهمد که جامعه سیاهان خشمگین هستند و در شرایط فعلی طبیعی نیستند. واکنش ها در این دوره به شکل منطقی این را القا می کند که سیاهان در اقلیتند و باید حذف شوند.
 
4- چرا دولت و قانونگذاران آمریکا به روند رو به رشد اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا واکنش موثری نشان نمی دهند؟

بله آنها واکنش نشان دادند و آن در واقع ارائه تسلیحات بیشتر به نیروهای پلیس بود. به آنها مصونیت داده شد، افراد پلیس سالمندان، زنان باردار، بی خانمان ها و حتی عقب افتاده ها را مورد ضرب و جرح قرار می دهند؛ اما همچنان مورد حمایتند؛ آنها اگر خواستار حل مشکل بودند هرگز این اتفاقات نمی افتاد.

در 20 سال گذشته قرار بود پلیس ضرب و شتم ها را گزارش دهد؛ اما آمریکا همچنان از اجرایی کردن این قوانین سر باز می زند چرا که قربانیان عمدتا سیاهند. جامعه آمریکا و دولت اکثرا سفیدند، آنها قوانین خودشان را با سیاه پوستان دارند و نظام آپارتاید را بر آنها حاکم کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار