در ایام ماه محرم در جایجایی این کره خاکی برای زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورایی به هر سبک و سیاقی سینه می زنند و به عزاداری می پردازند.
کد خبر: ۳۰۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۱ 09 October 2016
تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما: مردم لارستان برای نشان دادن عشق و علاقه خود به امام حسین (ع) از قدیم یک سبک سینه زنی را برای عزاداری خود دنبال کرده اند. 
سینه زنی لاری جلوه عشق مردم به امام حسین (ع)
شهرقدیم لار 10 محله دارد و هر محله هم یک دسته سینه زنی که این 10 دسته به دو گروه 5 تایی تقسیم می شوند و هر گروه در مسیری که از قبل تعیین شده شروع به سینه زنی می کنند. اما در گروه های 5تایی ترتیب دسته ها مشخص است و دسته ای هم نمی تواند تقدم و تأخر حرکت را به هم بزند. نظم و انضباط در داخل دسته به دقت رعایت می شود به طوریکه یکی از ویژگی های اصلی سینه زنی لارستانی ترتیب قرار گرفتن اعضا در دسته بر اساس سن و سال و کسوت افراد می باشد. افراد در دسته های سینه زنی مانند حلقه های زنجیر به هم وصل می شوند و هر فرد کمر کنار دستیش را با دست چپ می گیرد و با دست راست به سینه می زند. سینه زنها به گونه ای خاص قدم از قدم برمی دارند و حرکت دسته با آرامش و سنگینی خاصی همراه است.
این سبک سینه زنی باعث شد که در سیزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان به عنوان سینه زنی  سنتی لاری به شماره 1110 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار