رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید 140 هزار تن شیر در نیمه نخست امسال در استان خبر داد.
کد خبر: ۳۰۸۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱ 08 October 2016

به گزارش تابناک اردبیل، عدیل سروی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، اظهار کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی و در حوزه کشاورزی استان اردبیل 13 بند تعریف شده که در سازمان بر همین اساس و پایه کار می‌شود.

وی استان اردبیل را یکی از استان‌های برتر در حوزه کشاورزی اعلام کرد و افزود: ظرفیت‌های کشاورزی موجود در استان اردبیل درخور توجه است به طوری که استان اردبیل 1.9 دهم مسافت کشور را به خود اختصاص داده و این در حالی که 4 درصد محصولات کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود.

* تولید 160 هزار تن گوشت قرمز طی 6 ماهه نخست امسال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه فعالیت‌های توسعه‌ای انجام شده در استان اردبیل در بخش کشاورزی قابل قبول و اتکا است، ادامه داد: اردبیل با داشتن 778 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در 12 محصول عمده کشاورزی رتبه زیر 10 کشور را دارد.

وی با بیان اینکه در تولید بذر در استان اردبیل بازار خوبی را داریم، تصریح کرد: در بخش کشاورزی 12 پروژه ملی برای ما تعریف شده که با تهیه برش استانی متناسب با توانمندی‌های تمام شهرستان‌ها اقدامات عملیاتی آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضریب خوداتکایی محصولات را یادآور شد و گفت: در تولید گندم از رقم‌های پیش‌بینی شده بسیار جلو هستیم به طوری که امسال توانستیم رکورد خرید گندم را بزنیم.

سروی تولید دانه‌های روغنی را نیز برنامه‌های اولویت‌دار اعلام کرد و افزود: کشت کلزا به عنوان یکی از دانه‌های مهم روغنی در 24 هزار و 400 هکتار انجام می‌شود که 55 هزار تن کلزا عمل‌آوری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اردبیل در تولید مواد گوشتی اعم از گوشت سفید، قرمز، شیر و لبنیات نیز پیش‌رو است، گفت: در شش ماهه اول سال جاری 140 هزار تن شیر ، 160 هزار تن گوشت قرمز تولید کرده‌ایم و علاوه بر آن علیرغم اجرای طرح کنترل بازار 70 هزار جوجه‌ریزی را نیز اجرایی کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به تولید 8 هزار و 500 تن ماهی اشاره کرد و گفت: این ارقام رقم‌های قابل توجهی  در تولیدات کشاورزی است.

سروی احداث شبکه‌های آبی و زه‌کشی را نیز یادآور شد و گفت: ساماندهی پروژه‌های آبی در بخش کشاروزی در دستور کار است که 22 هزار و 500 هکتار آب‌های مرزی را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل قطب تولید بذر است، گفت: 38 هزار تن انواع بذر را نیز در استان تولید کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه پروژه‌های ناقص کشاورزی را در استان شاهد هستیم، تصریح کرد: در صورتی که این پروژه‌ها تامین اعتبار نشود قطعا در آینده با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد.

سروی با بیان اینکه هیچ مشکلی از نظر تامین کود شیمایی نداریم، گفت: اصلاح الگوی کشت یکی از برنامه‌های مدون جهاد کشاورزی است به طوری که برای 10 شهرستان استان این الگوهای کشت را طراحی کردیم.

وی کشت پسته، زعفران و بادام زمینی را نیز در استان یادآور شد و گفت: امیدواریم با توسعه کشت این محصولات بتوانیم کمک شایانی را در رونق گرفتن تولیدات کشاورزی داشته باشیم.

* پیگیری اجرایی شدن عملیات انتقال آب نئور به دشت اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به نرخ بالای بهره فعالیت‌های کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: 18 درصد نرخ بهره فعالیت‌های کشاورزی بسیار سرسام‌آور است و این سرمایه‌گذاری ما را تهدید می‌کند که امیدواریم دولت با مساعدتی که در این زمینه انجام خواهد داد بتواند کشاورزان ما را یاری کند.

سروی حمایت اثربخش و بازرگانی حقوق کشاورزی به ویژه در بخش سیب‌زمینی را نیز یادآور شد و گفت: پرداخت معوقه مطالبات کشاورزان به مبلغ 14 میلیارد تومان نیز یکی از مطالبات دیگر جهاد کشاورزی است که امیدواریم پیگیری شود.

وی همچنین به وضعیت آب دشت اردبیل نیز اشاره کرد و افزود: دشت اردبیل با این وضعیت آینده‌ای شکننده خواهد داشت که امیدواریم اعتبار فراحوزه‌ای در این زمینه به کمک ما بیاید که انتقال آب قزل‌اوزن به دشت اردبیل می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل پایاب سدخداآفرین را نیز یادآو شد و بیان کرد: اجرایی شدن عملیات انتقال آب نئور به دشت اردبیل را نیز پیگیری می‌کنیم.

سروی تعیین تکلیف شبکه علی‌بلاغی مغان را با 500 بهره‌بردار بیان کرد و گفت: در سطح هزار هکتار اجرای شبکه یک و دو شامات مغان با توجه به اتمام مطالعات در دستور کار است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
تولید160هزارتن گوشت قرمز در استان اردبیل در شش ماهه اول سال جاری درست و صحیح نمی باشد زیرا آمارتولید تولید گوشت قرمز در کشور در سال 94 برابربا806هزارتن بوده و با این آمار اعلامی 19.8درصد گوشت قرمز تولیدی کشور در این استان تولید می شود که با توجه به تعداد 4.3میلیون واحد دامی استان به هیچ وجه 160هزارتن صحیح نمی باشد و آمارهای موجود در سال 94میزان تولید گوشت قرمز را در استان 29 هزارتن در استان نشان می دهد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار