شهرداری در فضاسازی محرم امسال فقط به سیاه‌پوش کردن شهر توجه نداشته بلکه علاوه بر القای حس ماتم و عزا، تبلیغات محیطی امسال قرار است پیام‌های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی از عاشورا به مخاطبان منتقل کنند.
کد خبر: ۳۰۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳ 04 October 2016
به گزارش تابناک قم، خورشید ذی‌الحجه که غروب می‌کند ، حال و هوای شهر عوض می‌شود. مادر‌ها سراغ کمد‌ها و گنجه‌ها می‌روند و لباس‌های مشکی را بیرون می‌کشند. پدر‌ها پرچم یاحسین(ع) را سر در خانه نصب می‌کنند. زمزمه‌های عاشورایی به لب‌ها زینت می‌بخشد و از هر طرف نوای عزاداری به گوش می‌رسد.

تکایا و مساجد از یک هفته قبل میزبان خادمان عاشورا هستند تا فضا برای میزبانی عاشقان اباعبدالله(ع) آماده شود. پرچم و علم و طوق‌ها از انبارهای تاریک بیرون می‌آیند و غبارشان زدوده می‌شود. جوان‌ها با شور و شوق محله را برای استقبال از این میهمان  عزیز آماده می‌کنند و پیرتر‌ها هم هدایت و رهبری این کاروان را به عهده می‌گیرند.  شهر هم کم‌کم لباس عزا به تن می‌کند. مانند بسیاری از مردم که کمد‌ها را باز کرده‌اند و لباس‌های مشکلی را بیرون کشیده‌اند، پرچم‌ها هم در شهرمان افراشته شده‌اند.

این تغییر لباس و این شور زیباست. هر کسی دوست دارد در عزای ارباب محبان اهل‌بیت(ع)، سهمی داشته باشد. آنجا هیأت ثارالله پلاکارد زده. اینجا خادم‌الرضا(ع) برای برنامه‌هایش اطلاع‌رسانی کرده. بنر بعدی مربوط به هیأت رزمندگان است. آن طرف هم برنامه‌های هیأت چهل‌اختران اعلام شده است. هر پلاکارد شعاری دارد و متنی. شعار‌ها مختلف‌اند؛ «یا حسین»، «یا اباعبدالله»، «هیهات‌ منا الذله»، «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» هر پلاکارد نشانه یک هیأت است که عده‌ای از عاشقان حسین(ع) را جمع کرده و شور و بلوایی در دل‌ها با ندای «یا حسین» به پا کرده است. پیام‌ها هر چند یک روح دارند، متفاوت‌اند. نقش و نگار‌ها هم متنوع هستند. غلبه رنگ‌های سیاه و قرمز اتفاق معمول اعلان‌هاست؛ اما پراکندگی پیام‌ها اثرگذاری آن را با چالش روبه‌رو می‌کند و مدت ۲ ماه این عزاداری‌ها، فکری عمیق برای پایداری این اثرگذاری می‌طلبد.

یکپارچه‌سازی تبلیغات محیطی

«حمیدرضا عابدی‌خرسند»، مدیرکل روابط عمومی شهرداری قم، می‌گوید امسال نگاه به تبلیغات محیطی در محرم و صفر متفاوت از سال‌های دیگر است و تلاش شده این آشفتگی‌های بصری به حداقل ممکن برسد.

وی کاری را که برای محرم انجام شده در ادامه فضاسازی دهه کرامت، هفته دفاع مقدس و دهه ولایت می‌داند که شهرداری با یکپارچه‌سازی تبلیغات شهری، چهره خوبی برای شهر ایجاد کرد و آشفتگی همیشگی در تبلیغات محیطی را کم‌رنگ کرد.

مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری قم از اغتشاش بصری شهر قم در مناسبت‌ها به دلیل وجود هیأت‌های مختلف و نهادهای متفاوت که اموری فرهنگی و تبلیغی را به عهده دارند گفت و از این‌که شهرداری تلاش کرده بیشترین نظم بصری را به این شرایط بدهد. تا جایی که نهاد‌ها و هیأت‌هایی که می‌خواهند در شهر تبلیغات محیطی داشته باشند، مجوزهای لازم را از شهرداری دریافت می‌کنند تا بهترین نتیجه از این کار مشترک حاصل شود.

عابدی‌خرسند به استفاده از استادان بر‌تر گرافیک قم برای طراحی تبلیغات محیطی محرم و صفر اشاره کرد و گفت: در این رابطه با مسئولان نهادهایی مانند سپاه قم، آستانه حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حوزه هنری و دیگر نهادهای فرهنگی مرتبط هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم.

محرم امسال بهترین کارهای تبلیغاتی انجام می‌شود

عابدی‌خرسند با اشاره به ماهیت خودجوش و مردمی فضاسازی شهر در محرم اظهار می‌کند : پرچم‌ها و پارچه‌سیاه‌هایی که هیأت‌ها اطراف محل برگزاری جلسات نصب می‌کنند، به صورت خودجوش صورت گرفته و شهرداری بر تبلیغات محیطی در خیابان‌ها و میدان‌های شهر دخالت دارد. با این حال هیأت‌های مذهبی هم در‌‌ همان فعالیت‌های خودجوش از شهرداری مجوز می‌گیرند.

پرتابل‌ها، استرابردها، عرشه‌پل‌ها و بنرهای آویزی عرصه‌هایی هستند که برای فضاسازی محرم و صفر امسال روی آنها برنامه‌ریزی شده و در انتخاب سازه‌های تبلیغی به مسائل ترافیکی و ایمنی شهروندان هم توجه شده است.

مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری قم با اشاره به این‌که اطلاع‌رسانی هیأت‌ها از طریق سازه‌های تبلیغاتی سطح شهر با مجوز شهرداری صورت می‌گیرد، می‌گوید: در این زمینه هیأت‌ها همکاری خوبی با شهرداری داشته‌اند و شهرداری هم خواسته‌های آنها را برآورده کرده است.

وی وعده داد تبلیغات محیطی محرم امسال از بهترین کارهای تبلیغاتی باشد که در شهر تاکنون انجام شده است. چرا که در آن از تصویرسازی و هنر گرافیک هنرمندان تراز اول قمی استفاده شده است.

همچنین به گفته عابدی‌خرسند، روابط عمومی شهرداری با دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری هم همکاری داشته و به صورت مشترک، طرح‌های گرافیکی با محوریت فرهنگ عاشورا در بیانات مقام معظم رهبری تهیه شده که در شهر نصب شده است.

از موضوعات دیگری که امسال به آن توجه شده، شهدای مدافع حرم هستند که ادامه‌دهندگان مسیر عاشورا در عصر و زمان ما محسوب می‌شوند و جا دارد در ایام محرم یادی هم از آنها شود. شهرداری قم خواسته به نیابت از تمام مردم فرصت محرم و صفر را غنیمت بشمرد و به این شهدا ادای دین کند.

نمایش ۲ هزار کار گرافیکی

مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری قم با اشاره به نمایش ۲ هزار کار گرافیکی و ۳ هزار پرچم در شهر از سوی شهرداری قم افزود: پرچم‌ها به صورت یک شکل و یکپارچه هستند تا اغتشاش بصری ایجاد نکنند و پیام به خوبی منتقل شود.  

وی می‌گوید شهرداری در فضاسازی محرم امسال فقط به سیاه‌پوش کردن شهر توجه نداشته بلکه علاوه بر القای حس ماتم و عزا، تبلیغات محیطی امسال قرار است پیام‌های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی از عاشورا به مخاطبان منتقل کنند.

عابدی‌خرسند با اشاره به این‌که شعار اصلی پرچم‌ها «لبیک یاحسین(ع)» انتخاب شده گفت: این شعار هم از آن نظر انتخاب شده که می‌تواند پیام سیاسی و اجتماعی عاشورا را که به کار انسان امروز می‌آید، منتقل کند.

وی با اشاره به این‌که به فضاسازی محرم فقط به عنوان یک کار تبلیغی نگاه نشده اظهار کرد: این پرچم‌ها و طرح‌ها قرار است اثری بر مخاطب خود بگذارند و حرف و سخنی برای او داشته باشند.

مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری قم با اشاره به انتشار تصاویری در فضای مجازی با این مضمون که شهرداری قم تبلیغات محرم را زود‌تر از موعد شروع کرده گفت: تصاویری که منتشر شد مربوط به یکی از هیأت‌های مذهبی بود و مقدمات سیاه‌پوش کردن شهر در زمان خودش انجام شد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار