معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: ایران از هر گونه آتش‌بس و طرح صلح که به فاجعه انسانی سوریه خاتمه دهد یا آن را محدود کند استقبال خواهد کرد.
کد خبر: ۲۹۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹ 11 September 2016
به گزارش تابناک رضوی، حسین جابرانصاری صبح امروز در نشست خبری تحولات منطقه که در مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد در مورد توافق سوریه و آمریکا برای حل بحران این کشور، گفت: بحران سوریه سه مسأله اساسی دارد که شامل سیاسی، امنیتی و انسانی است و هر گونه توافق و راه‌ حلی باید این سه مؤلفه را در نظر بگیرد.

وی افزود: مسأله امنیتی به معنی حضور گسترده گروه‌های تروریستی است که امنیت منطقه را بر هم زده‌اند و هر راه‌ حلی بدون توجه به این مسأله عقیم است.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: مسأله سیاسی سوریه از آن جهت است که مطالباتی از سوی بخش‌هایی از سوریه و مردم آن ارائه شده و باید راه‌حل‌ها این موضوع را در نظر بگیرند، همچنین مسأله انسانی از لحاظ وقوع کشتار فاجعه‌آمیز مردم است.

انصاری با بیان اینکه ایران همواره معتقد است که سوریه راه‌حل نظامی ندارد، تصریح کرد: ما معتقدیم باید از طرق سیاسی مسالمت‌آمیز راه‌حل‌ها را ادامه دهیم و هر گونه توافق یا راه‌حلی از سوی بازیگران بین‌المللی نمی‌تواند جایگزین خواسته‌های سوریه باشد.

وی تأکید کرد: هر گونه راه‌حلی باید با رجوع به ملت سوریه باشد و مجموعه این نکات و ملاحظات را مدنظر قرار دهد اما ایران از هر گونه آتش‌بس و طرح صلح که به فاجعه انسانی سوریه خاتمه دهد یا آن را محدود کند و زمینه‌های حل سیاسی بحران این کشور را بر اساس آرای ملت سوریه فراهم کند، استقبال خواهد کرد اما اعلام جزئی‌تر نظر ایران نسبت به توافق آمریکا و سوریه منوط به اطلاع جزئی‌تر از این توافق‌نامه است.

معاون وزیر در مورد فاجعه منا و سوءمدیریت عربستان، گفت: فاجعه منا فاجعه بزرگ انسانی است و با سوءمدیریت مفرط برگزارکنندگان حج یعنی دولتی که افتخار میزبانی مناسک حج را دارد اتفاق افتاده و بدیهی‌ترین مسئولیت که حفظ امنیت میهمانان حج است را قبول نکرده است.

جابری انصاری ادامه داد: آنچه که اکنون اتفاق افتاده این است که حتی در سالگرد این فاجعه دولت متکبر و مغرور عربستان نه تنها مسئولیت این فاجعه را نپذیرفته بلکه حتی از عذرخواهی ساده از افکار عمومی و ملت‌های اسلامی سر باز زده است.

وی با اشاره به اینکه ایران تلاش‌ها و اقداماتی را با مؤسسات حقوق بشری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای اثبات مسؤولیت عربستان انجام داده است، خاطرنشان کرد: فاجعه منا تنها فاجعه‌ای نیست که مسؤولان آن را نپذیرفته‌اند و در کنار آن یک سال و نیم است که یمن درگیر بمباران خودخواسته عربستان و قربانی رفتارهای کینه‌جویانه این کشور شده است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه مناسبات بین‌المللی مبتنی بر عدالت نیست، خاطرنشان کرد: موازین مبتنی بر عدالت با واقعیت‌های قدرت و سیاست شکاف و فاصله دارد و ایران برای اثبات مسؤولیت عربستان به تلاش‌های جدی خود ادامه خواهد داد تا به نتیجه برسد اما همه امکانات در اختیار ما نیست و محدودیت‌های سیاسی وجود دارد ولی ما بر موضع حق خود پافشاری می‌کنیم.

جابری انصاری تأکید کرد: در طول یک دهه و نیم اخیر دهها هزار حاجی در قالب فجایع انسانی جان خود را از دست داده‌اند اما عربستان با موضع حاکمیت و مالکیتی خود هیچ گونه پاسخی در این فجایع نداشته است در حالی که سرزمین حج سرزمین حاکمیت کسی نیست و متعلق به مسلمانان جهان است و باید قوانین چارچوب حج مورد نظر کشورهای اسلامی در آن رعایت شود و بی‌رابطه‌گری و احساس مالکیت خاتمه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های ما از ابتدای فاجعه منا شکل‌گیری کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی بوده است، خاطرنشان کرد: دولت عربستان در برابر هر گونه تشکیل کمیته‌ای مقاومت کرده اما ما می‌خواهیم در کنار پیگیری تشکیل این کمیته از طریق کمیته‌های حقوقی، قانونی و قضایی کمیته تحقیق مستقلی تشکیل دهیم که اسناد این جنایت را جمع‌آوری کنیم و به مؤسسات حقوقی بین‌المللی ارائه دهیم.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ایران با هیچ یک از دولت‌های منطقه جنگ ندارد، افزود: عربستان در موضع قیمومیت برای دیگر کشورها دستورالعمل صادر می‌کند و می‌خواهد عقربه‌های زمان را برگرداند تا به موضع گذشته خود برسد اما تحولات منطقه دستخوش اتفاقات گوناگونی است و مسؤولیت و توانایی کشورها روز به روز  افزوده می‌شود.

وی تأکید کرد: عربستان همیشه خود را در موضع جنگ عقیم و بدون نتیجه تعریف می‌کند و جنگ یمن هم جز ویرانی یمن را در پی نخواهد داشت و  اراده سیاسی عربستان بر ملت و دولت یمن تحمیل نخواهد شد اما این جریان هزینه‌های بسیار زیادی بر دولت‌ها و ملت‌های منطقه تحمیل کرده است اما عربستان کاری از پیش نخواهد برد.

جابری انصاری با اشاره به اینکه عربستان حمایت گسترده‌ای از جریان‌های تروریستی دارد، تصریح کرد: عربستان می‌خواهد سیاست‌های موجود در گذشته و ملوک‌الطوایفی خود را مبتنی بر قیمومیت و وصایت بر منطقه پیگیری کند اما ایران معتقد به اتحاد کشورهای اسلامی در چارچوب منافع کشورهای اسلامی و اتحاد در برابر دشمنان اسلام است و عربستان بدون شک شکست سیاست‌های عقیم و ابتر خود را خواهد پذیرفت و در برابر واقعیت‌ها مبتنی بر اختیار و اراده دولت‌ها مجبور به تسلیم شدن است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به موضع‌گیری کشورهای جهان اسلام در برابر عربستان، گفت: رویارویی و منازعه سنگینی در سطح منطقه در جریان است اما شک نداریم که مانند ضرب‎المثل جوجه را آخر پاییز می‌شمارند و در این رویارویی حکمی به آینده نمی‌شود داد و زمان همیشه رو به پیش است و مناسبات هم به سمت و سوی جدیدی در حال حرکت است و تردیدی نداریم که عربستان نمی‌تواند عقربه‌های زمان را به عقب برگرداند.

وی منافقین را فرقه‌ای دانست که از ایران بریده‌اند و در دوران جنگ به دشمنان پیوستند و تصریح کرد: منافقین در چارچوب وظایف مزدوری خود حرکت کردند اما با سقوط رژیم سابق عراق امکان ادامه حضور این جریان با حمایت کشورهایی که همواره بعد از انقلاب از این فرقه‌ها سوءاستفاده کردند در عراق ممکن نبود و زمینه خروجشان از این کشور فراهم شد.

جابری انصاری ادامه داد: ما خروج منافقین از عراق را به فال نیک می‌گیریم و از اینکه از پایگاه استقرار خود علیه ملت عراق محروم شده‌اند استقبال می‌کنیم اما ایران برای محاکمه این فرقه‌ها پیگیری خود را ادامه خواهد داد.

معاون وزیر خارجه با اشاره به حمایت روسیه و توافقات این کشور در قبال سوریه، گفت: این توافقات یکباره و پنهانی نبوده و در مقاطعی روسیه برخی از چارچوب‌ها را به ایران منتقل کرده و ما اطلاعاتی داشتیم اما جمهوری اسلامی ایران از آنجایی که در این توافقات مشارکتی نداشته مسؤولیت و تعهدی هم ندارد اما از هر گونه توافقی که دولت و مردم سوریه قبول کند استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جریان سوریه یک جریان چند لایه پیچیده سیاسی است که بازیگران زیادی دارد. اما موفقیت‌ راه‌حل‌های سیاسی بحران این کشور منوط به حل مسأله تروریسم و مهار جدی آن است. در نهایت و باید امکان رجوع به آرای عمومی مردم سوریه برای تعیین آینده این کشور فراهم شود.

جابرانصاری با اشاره به مسأله بحرین و سیاست تحمیل اراده زورمندان بر خواسته‌های مشروع قانونی ملت این کشور، گفت: سیاست‌های عربستان در برابر این کشور مسأله بحران‌های آن را حل نخواهد کرد بلکه تشدید می‌کند و به تشدید مشکلات منطقه ادامه می‌دهد اما ایران با اینکه قصد دخالت ندارد اما از خواسته‌های مشروع سیاسی، اجتماعی، قانونی و مسالمت‌آمیز ملت‌های اسلامی جنایت می‌کند.

وی همچنین در مورد دستگیری شیخ زکزاکی در نیجریه، تصریح کرد: ایران از همه امکانات در مسیر حل مشکلات کشورهای اسلامی استفاده می‌کند اما مجموعه خطرات و تهدیدات کشورهای اسلامی از بیرون به نحوی است که اگر همه کشورهای اسلامی بسیج شوند باز هم مشکلاتی در زمینه تروریسم خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: در حال رایزنی با دولت نیجریه هستیم که کمیسیون تحقیقی در این کشور تشکیل شود تا پایان دستگیری ایشان و پیگیری وضعیت درمانی شیخ زکزاکی فراهم شود.

جابرانصاری با اشاره به مواضع جدید ترکیه در برابر سوریه تصریح کرد: ترکیه به دلیل همجواری با سوریه و ویژگی ژئوپلیتیکی در کشور سوریه مؤثر است اما در مورد بحران سوریه رویکردها و تفسیر دو کشور تفاوت‌های واضح و آشکاری وجود داشته و ما می‌خواهیم زمینه‌های هم‌افزایی بین ایران و ترکیه در حل بحران سوریه فراهم شود اما روند تحولات به گونه‌ای بوده است که این امکان کمتر فراهم شده است.

وی تصریح کرد: بعد از پنج سال نشان داده شده که راه‌حل ایران مبتنی بر عدم دخالت نظامی در کشورهای منطقه به شدت درست بوده است اما باید با ترکیه امکان تفاهم در چارچوب حل فاجعه انسانی کشور سوریه فراهم شود و مسأله امنیتی و سیاسی این کشور با گفت‌وگوهای فشرده و همکاری‌های دوجانبه ادامه پیدا کند.

معاون وزیر امور خارجه در مورد پرونده دیپلمات‌های ربوده شده گفت: تا هنگامی که مفقودشدگان به صورت زنده و یا بقایای آنها تحویل داده نشود پرونده آنها باز است و زنده تلقی خواهند شد و از آنجایی که 4 ایرانی در منطقه سیطره رژیم صهیونیستی در لبنان دستگیر شده‌اند مسئولیت آن بر عهده این رژیم است و دولت همواره تلاش کرده که از این پرونده رمزگشایی شود.

جابرانصاری در پایان سیاست ایران در برابر تروریست‌ها را با دو منشأ اصلی دانست و خاطرنشان کرد: اولین منشأ که قدیمی و تاریخی است در برابر رژیم اشغالگر صهیونیست است که اشغال خود را نهادینه و مستمر از ابتدای شکل‌گیری خود شروع کرده است.

وی ادامه داد: منشأ دومی که ایران در برابر تروریست‌های منطقه دارد جریان‌های افراطی و خشونت‌طلب و تروریستی‌ است که برخی از قدرت‌های بین‌المللی هم از این جریان‌ها حمایت می‌کنند اما ایران به موازین حق و عدالت و بین‌المللی خود ادامه خواهد داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار