کد خبر: ۲۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷ 29 April 2015
چهارمین جشنواره روز جهانی گرافیک به همت مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرج با محوریت بررسی جایگاه مدیر هنری در گرافیک ایران برگزار شد.
به گزارش ایسنا سجاد فروغی، مدیر گروه گرافیک مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج در چهارمین جشنواره روز گرافیک که شب گذشته(هشتم اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، گفت: جایگاه مدیر هنری در گرافیک ایران سلیقه‌ای انتخاب می‌شود و اختلافات در پروژه‌های گرافیکی در شرکت‌های مختلف حاصل عدم شناخت جایگاه مدیر هنری است.
وی افزود: چهارمین جشنواره روز معمار با محوریت «نقش مدیر هنری در گرافیک ایران» در سالن شهید سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج برگزار شد تا دانشجویانی که وارد عرصه بازار کار می‌شوند با جایگاه واقعی یک مدیر هنری آشنا شوند؛ چراکه یک مدیر هنری در روند صحیح اجرای فعالیت‌های گروهی و هنری بسیار تأثیرگذار است.
فروغی خاطر نشان کرد: هر گروهی که برای انجام پروژه‌ی فرهنگی  و هنری  گردهم می‌آیند نیاز به یک مدیر دارند و در برنامه‌های مختلف از جمله انتشارات و جشنواره‌ها یک مدیر هنری نیاز است که فعالیت‌های هنری را به درستی پیش ببرد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: یک مدیر هنری باید جایگاهش را به‌ درستی بشناسد و در انجام فعالیت‌های گروهی تقسیم وظایف کند؛ اما در بیشتر مواقع یک مدیر هنری در اکثر پروژه‌ها بیشتر فعالیت‌ها از جمله صفحه آرایی، طراحی نشانه و طراحی جلد را شخصاً انجام می‌دهد در حالی‌که یک مدیر هنری باید طراح نشانه، طراح جلد و صفحه آرا را انتخاب کند تا فعالیت‌ها جداگانه انجام شوند.
فروغی یادآور شد: نمایشگاه قریب به 70 اثر از آثار گرافیکی اساتید مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج در نگارخانه اداره ارشاد از امروز به مدت یک هفته همزمان با روز جهانی گرافیک درمعرض دید علاقمندان قرارگرفته است.
وی در پایان با بیان این‌که بیش از 500 نفر از دانشجویان مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج در رشته‌های گرافیک و تصویر‌سازی مشغول به تحصیل هستند، گفت: مشاهده آثار اساتید توسط دانشجویان بسیار جذاب است و این فرآیند شرایط یک گفتمان نقد آثار اساتید توسط دانشجو را امکان‌پذیر می‌کند  و قطعا دانشجو تحت تأثیرآثار استاد قرار خواهند گرفت و آثار گرافیکی خود را جدی‌تر انجام خواهند داد.
عباس مشهدی زاده، استاد و گرافیک نمونه نیز در این جشنواره گفت: گرافیک در طول تاریخ وجود داشته است منتهی نام گرافیک برای آن نامگذاری نشده و در واقع طی70 سال اخیر این نام شکل گرفته است.
وی افزود: زمانی‌که اولین فارغ‌التحصیلان این رشته از دانشگاه هنرهای تزئینی وارد بازار کار شدند کمتر شخصی نسبت به این رشته آگاهی داشت؛ اما در عصر حاضر حتی یک کودک خردسال از یک نقاشی ساده به عنوان یک اثر گرافیکی یاد می‌کند.
مشهدی‌زاده خاطر نشان کرد: خوشبختانه به‌تدریج علاقه‌مندان به این رشته رو به افزایش است و استقبال خوبی از این رشته می‌شود و آینده خوبی را می‌توان برای این رشته در نظر گرفت.
وی با اشاره به عمده مشکلات گرافیست در ایران یادآور شد: عمده مسئله‌ای که در گرافیک با آن مواجه می‌شویم این است که اصولا کارفرما به صورت فرمایشی کار را دیکته می‌کند و خودِ کارفرما زمینه و مدل کارِ گرافیکی را تعیین می‌کند اما اگر استقلال به گرافیک داده شود گرافیک می‌تواند شرافت و حیثیت کار رسانه‌ای را افزایش ‌دهد.
 مشهدی‌زاده در پایان گفت: برای این‌که طراحی گرافیکی به‌طور کامل به گرافیست واگذار شود باید وضعیت فرهنگی جامعه نیز به حدی رسیده باشد که به گرافیست استقلال داده شود و همان‌طور که به طبیب استقلال داده می‌شود به گرافیست نیز باید استقلال داده شود که به‌طور قطع در جاودانگی و خروجی اثر گرافیکی تأثیر زیادی خواهد داشت.
گفتنی است در ادامه پانل تخصصی با محوریت «نقش مدیر هنری در گرافیک ایران» با حضور کیانوش غریب‌پور مدیر هنری نمونه، آرش تنهایی عضو انجمن طراحان گرافیک ایران و کیوان روشن‌بین طراح گرافیک و پوستر و مدیر هنری برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار