کد خبر: ۲۹۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱ 09 September 2016
معاون وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی سامانه نوبت گیری مجازی در حوزه حمل و نقل کالای کشور خبر داد.

 داوود کشاورزیان ظهر پنجشنبه در مراسم معارفه مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان به موضوع ادغام سازمان راهداری و حمل و نقل اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع نگهداری راه ها و بهره برداری از آن ها در یکدیگر ادغام شده و ادغام این دو دستگاه فعالیت و کارهای مردم را تسهیل خواهد کرد.

ضرورت ارتقا ایمنی جاده های کشور

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به نگهداری راه ها مربوط می شود، عنوان کرد: اولویت سازمان در نگهداری راه ها بحث ایمنی است و این امر جزء واجبات کارهای سازمان راهداری است که نباید در هیچ شرایطی ترک شود لذا هیچ عذری در خصوص عدم توجه به بحث ایمنی راه ها از سوی مدیران پذیرفته نیست.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: کارهای مربوط به ارتقاء ایمنی که عمدتا کم هزینه هستند شامل احیاء خط کشی ها، ترمیم تابلوها و علائم، اصلاح شانه خاکی راه، اصلاح شیب راه، پاکسازی حریم، اصلاح تقاطع ها و ... هستند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و سازمان راهداری در هر شرایطی ولو وجود تنگناهای اعتباری حداقل اعتبار برای حفظ ایمنی راه ها را دارد لذا نباید نبود اعتبار بهانه ای برای انجام امور مربوط به تامین ایمنی راه ها وجود داشته باشد.

کشاورزیان گفت: مدیران راهداری استان ها نباید در دفتر خود نشسته بلکه بابد به طور مداوم به جاده ها سر زده و وضعیت ایمنی راه ها را بررسی کنند و در صورت مشاهده یک مورد که باعث ایجاد تصادف خواهد شد سریعا آن را برطرف کنند.

تولید یک میلیون دستگاه خودرو در کشور

وی انجام کارهای حفاظتی کم هزینه را از دیگر فعالیت های حوزه راهداری دانست و بیان داشت: روکش آسفالت از جمله کارهای حفاظتی پرهزینه در حوزه راهداری بوده که که به جای آن می توان کارهای کم هزینه تری مانند لکه گیری و درزگیری انجام داد که این کارهای کم هزینه از راه های کشور که از سرمایه های ملی محسوب می شوند حفاظت می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را بحث حمل و نقل مسافر و کالا  دانست و عنوان کرد: سیاست سازمان راهداری در بحث حمل و نقل مسافر ارتقاء کیفیت کار است و از آنجا که همه ساله قریب به یک میلیون دستگاه خودرو تولید شده و به مردم فروخته می شود حمل و نقل عمومی جاده ای روز به روز رو به کاهش است و مردم کمتر سراغ حمل و نقل عمومی می روند.

کشاورزیان با تاکید بر اینکه برای ارتقاء کیفیت کار در حوزه حمل و نقل مسافر باید شرکت ها، رانندگان و ناوگان کشور همگی در یک شبکه سیری تحت نام واحد فعالیت کنند، افزود: در آیین نامه جدید سازمان شرایط تاسیس شعبه ها و نمایندگی های حمل مسافر تسهیل شده است به طوری که دیگر برای تاسیس شعبه و نمایندگی نیاز به ارائه ناوگان نبوده بلکه متقاضیان تنها باید دفاتری در داخل پایانه داشته باشند و شرکتی را به عنوان نماینده یک شرکت اصلی تاسیس کنند و همه این شرکت ها باید در شبکه سیر یک شرکت فعالیت کنند.

بخش نامه جدید شرکت های حمل و نقل مسافربری اجرا می شود

وی با بیان اینکه بر اساس آیین نامه جدید اگر هر تعاونی در نقطه ای شعبه نداشته باشد حق برقراری سرویس در آن منطقه را ندارد، اضافه کرد: این سیاست در راستای برند سازی و شکل گیری شرکت هایی که بتوانند شبکه سیری در کشور طراحی کرده و در این شبکه نسبت به جابجایی مسافران اقدام کنند همچنین با این اقدام سعی داریم بخشی از وظایف دولت را به شرکت ها واگذار کنیم.  

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به اینکه سازمان به دنبال ارزیابی شرکت های مسافرتی برای انتخاب بهتر مردم است، بیان داشت: بخش نامه جدید شرکت های حمل و نقل مسافربری ابلاغ شده و به زودی عملیاتی و الزامی خواهد شد.

کشاورزیان سیاست سازمان راهداری در بخش حمل و نقل جاده ای را ارتقاء کیفیت از طریق برندسازی دانست و گفت: اگر کسی بخواهد در خرم آباد شرکت مسافربری تاسیس کند نمی تواند در شهر بزرگتری شعبه راه اندازی کند مگر اینکه شرایط شهر بزرگتر را تامین کند با این اقدام تلاش داریم انحصاری که در حوزه حمل و نقل مسافر در تهران وجود دارد را تغییر داده و فضایی فراهم کنیم که اگر فرد جدیدی علاقمند به امر حمل و نقل مسافر را دارد در این زمینه اقدام کند.

وی یادآور شد: آیین نامه جدید شرکت های حمل و نقل مسافر بقای هیچ شرکتی را تامین نمی کند مگر اینکه شرکت ها خود را به روز و اصلاح کنند لذا از مدیران شرکت های حمل و نقل مسافر درخواست می شود به سرعت خود را با آیین نامه جدید تطبیق دهند.

راه اندازی سامانه نوبت گیری مجازی در حوزه حمل و نقل کالا

معاون وزیر راه و شهرسازی سیاست سازمان راهداری در بخش حمل و نقل کالا را ارتقاء بهره وری دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی به دلیل عرضه بیش از حد کامیون و نبود تقاضا در بخش کالا شاهد بهره وری پایین در این حوزه هستیم به طوری که یک کامیون برای بارگیری باید چندین روز در نوبت بماند.

کشاورزیان افزود: اخیرا سامانه نوبت گیری مجازی در حوزه حمل و نقل کالا در کشور راه اندازی شده است تا انتظار چندین روزه کامیون داران از مبدا و مقصد به حداقل کاهش یابد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست های اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نوسازی ناوگان است گفت: بر اساس قانون رفع موانع تولید وزارت نفت موظف است از محل صرفه جویی بخشی از هزینه نوسازی ناوگان را پرداخت کند و قرارداد این موضوع تقریبا در مراحل نهایی بوده و به زودی عملیات اجرای آن آغاز خواهد شد که با اجرای این عملیات به تدریج محدودیت هایی برای ناوگان فرسوده اعمال خواهد شد و از تردد آن ها جلوگیری می شود.

افزایش شدید قیمت اتوبوس در کشور

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه در زمینه نوسازی ناوگان مسافر عمده اتکاء سازمان به منابع داخلی خود است، تصریح کرد: قراردادهای متعددی با تولیدکنندگان اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری منعقد کرده ایم و به تدریج برندهای اروپایی وارد ناوگان کشور خواهد شد.

کشاورزیان گفت: برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور حدود ۷۰ درصد قیمت خودرو به صورت تسهیلات پرداخت خواهد شد و بخشی از سود این تسهیلات را از محل منابع داخلی سازمان پرداخت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت اتوبوس طی چند سال اخیر افزایش قیمت نسبتا شدیدی داشته است، افزود: اکنون اتوبوس هایی که در داخل کشور تولید می شود حدود ۸۰۰ میلیون تومان بوده و سازمان راهداری نمی تواند بیشتر از ۳۵۰ میلیون تومان برای خرید اتوبوس تسهیلات پرداخت کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار