کد خبر: ۲۸۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴ 01 September 2016
در فرمانداری ابرکوه جلسه ای با حضور سید جمال سجادی پور مدیر کل جهاد کشاورزی استان در رابطه با مشکلات کشاورزی و دامداری با مسئولین ذی ربط در شهرستان برگزار شد.

سید جمال سجادی پور اظهار کرد: با توجه به اینکه تغییر دیدگاه کشاورزان در رابطه با ترویج آبیاری تحت فشار کار ساده و آسانی نمی باشد، امسال سهمیه استان یزد از اجرای آبیاری تحت فشار و دریافت تسهیلات ویژه، 16 هزار هکتار می باشد. ضمن اینکه 50 درصد این تسهیلات بلاعوض و 50 درصد با بهره پایین می باشد.

سجادی پور ضمن دعوت از کشاورزان توانمند برای شروع کار آبیاری تحت فشار، تصریح کرد: با توجه به اینکه ابرکوه یکی از شهرستان های پیشرو در امر کشاورزی می باشد اما این واقعیت وجود دارد که ما کمبود منابع آب مواجه هستیم و هر چقدر در مصرف آب صرفه جویی کنیم، به نفع بخش کشاورزی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت وجود صنایع تبدیلی در شهرستان برای حمایت از کشاورزان و قطع دست دلالان بسیار ضروری است اما این نکته نیز حائز اهمیت است که ما در سراسر کشور از بابت صنایع تبدیلی با مشکل مواجه هستیم و این مشکل ابرکوه تنها نیست. لذا اگر بتوان در ابرکوه با جذب سرمایه گذار صنعت بسته بندی را راه اندازی کرد، تا میزان قابل توجهی مشکل بازار فروش محصولات کشاورزی برطرف خواهد شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: در حوزه دامپروری نیز که ابرکوه در این زمینه پتانسیل بالایی دارد، باید از حالت سنتی خارج شد و به سمت پرورش دام هایی که از نظر اقتصادی و علمی توجیه بیشتری داشته باشند، روی آورد.

سجادی پور با اشاره به کاهش جمعیت روستاهای استان به 15 و هفت دهم درصد، اذعان کرد: مهاجرت روستائیان به علت نبودن امکانات مناسب شغلی و حتی یک کشاورزی به صرفه و درآمدزا می باشد؛ لذا ادامه روند تخلیه روستاها زنگ خطر را برای مسئولین به صدا در آورده است.

وی راهکار مقابله با این امر را معرفی الگوهای کوچک اما دانش بنیان، عنوان کرد و گفت: ما باید با تغییر نوع کشت و آبیاری، اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین، افزایش کشت گلخانه ای و گیاهان داروئی و اجرای شاخصه های اقتصاد مقاومتی و همچنین منطبق شدن با علم و تکنولوژی روز دنیا، حیات روستاها را تداوم بخشیده و برای حفظ کشاورزی تلاش کنیم.

فرهنگ سازی و فراهم کردن زیرساخت ها، ارکان اصلی حفظ کشاورزی
در ادامه این نشست سید نبی رسولی فرماندار ابرکوه ضمن تشریح وضعیت بحرانی منابع آب و همچنین مشکلات کشاورزی و دامداری شهرستان، ابراز کرد: برای حفظ کشاورزی ابرکوه در وضعت موجود باید در رابطه با کشت گیاهان کم آب خواه و گلخانه ای، تغییر نوع آبیاری فرهنگ سازی شده ضمن اینکه زیرساخت های مورد نیاز از سوی مسئولین مربوطه فراهم شود.

رسولی تصریح کرد: باظرفیت هایی که شهرستان ابرکوه در بخش کشاورزی دارد، اگر زیرساخت های مورد نیاز فراهم شود، به راحتی تمام جعیت آن می توانند از طریق کشاورزی امرار معاش کنند. در حال حاضر باید کلیه تلاش خود را بکار گیریم تا حداقل اگر توسعه میسّر نشد، وضعیت فعلی حفظ شود.

سرو ابرکوه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار