رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور با اشاره به كاهش آلايندگي‌هاي محيط زيست، كاهش مصرف سوخت و افزايش ايمني ناوگان حمل و نقل به عنوان اهداف طرح ملي نوسازي ناوگان حمل ونقل گفت: قطعا با اجراي اين طرح شاهد بهبود مبلمان شهري، افزايش بهره‌وري سيستم حمل ونقل و بهبود مديريت ناوگان حمل ونقل نيز خواهيم بود.
کد خبر: ۲۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱ 27 April 2015
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه در تهران حدود 3000 نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند، گفت: در میان تاکسی‌های تهران هنوز خودروی پیکان مشاهده می‌شود که آلایندگی قابل ملاحظه‌ای تولید می‌کند.

به گزارش تابناک تهران: ضرورت افزایش ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش میزان تصادفات جاده ای، کاهش آلودگی هوا و مواردی از این دست ایجاب می کند که توجه ویژه ای بر خروج خودروهای فرسوده خصوصاً در کلانشهرها شود.

اما با وجود همه این تاکیدات و ضرورت ها چه میزان این مهم تحقق یافته است؟

خروج خودروهای فرسوده به خصوص تاکسی های فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور خواسته تمامی شهروندان است و در همین راستا بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این امر، از عدم تسریع در روند اسقاط این دسته از خودروها، ابراز نگرانی کرده اند.

در این باره مهرداد بائوج لاهوتی با بیان اینکه رفع معضل آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور نیازمند طرح و اراده ملی است، اظهار داشت: با توجه به اینکه سالانه در تهران حدود 3000 نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند لازم است تمامی دستگاه‌های مربوطه برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا اقدامات لازم را صورت دهند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در راستای کاهش آلودگی هوای تهران و سایر شهرهای صنعتی کشور هریک از سازمان‌‌ها و دستگاه‌‌های ذی ربط  از جمله سازمان محیط زیست و شهرداری‌ها وظایفی را عهده‌دار هستند که متاسفانه آن طور که باید تکالیف قانونی در این مسیر تحقق نیافته است.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به وجود 8000 دستگاه تاکسی در پایتخت، خاطرنشان کرد: در میان تاکسی‌های تهران هنوز خودروی پیکان مشاهده می‌شود که آلایندگی قابل ملاحظه‌ای تولید می‌کند.

لاهوتی همچنین با انتقاد از تردد موتورسیکلت‌های فرسوده در این کلانشهر بیان داشت: هر دستگاه موتورسیکلت فرسوده 7.5 گرم گاز تولید می‌کند  این در حالی است که خودروهای غیر استاندارد و یورو 2، دوگرم گاز تولید می‌کنند.

اما باید دید که علیرضا فیض بخش، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در این خصوص چه می گوید.

فیض بخش در خصوص آخرین وضعیت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، اظهار داشت: به دلیل اینکه در گذشته سازوکار مشخصی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود نداشت، طی 10 سال گذشته تنها سه درصد خودروهای فرسوده از رده خارج شده بودند.

وی افزود: اما با مصوبه دولت در 13 اسفند سال گذشته در خصوص معادل سازی گواهی اسقاط خودروهای سنگین ، این امکان فراهم شده که روند از رده خارج کردن این خودروها سرعت بیشتری بگیرد.

فیض بخش گفت: با وجود آنکه در 10 سال گذشته تنها 6 هزار دستگاه خودروی سنگین فرسوده از رده خارج شده بود، اما در دو هفته اخیر برای از رده خارج کردن 6 هزار دستگاه خودروی سنگین ثبت نام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 250 هزار دستگاه خودروی سنگین فرسوده در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که امسال شاهد جهش بزرگی در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باشیم.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور ادامه داد: برآورد می شود که در سال 94 حدود 30 درصد خودروهای فرسوده یعنی 80 هزار دستگاه خودروی سنگین از رده خارج شود.

وی افزود: بيش از 95 درصد خودروهاي فرسوده از رده خارج شده كاربراتوري هستند كه ميزان مصرف سوخت بالاتري دارند و آلايندگي بيشتري نيز ايجاد مي‌كنند. به طور ميانگين مصرف خودروهاي كاربراتوري دو برابر خودروهايي است كه در حال حاضر وارد بازار مي‌شوند و حدودا 13 هزار خودروي فرسوده كاربراتوري معادل 400 ميليون ليتر به طور سالانه افزايش مصرف سوخت را به همراه دارند. همچنين اين خودروها 22 برابر خودروهاي با استاندارد يورو 2 و 50 برابر خودروهاي با استاندارد يورو 4 آلايندگي ايجاد مي‌كنند.

فیض بخش كاهش 11.5 درصدي تصادفات را يكي ديگر از اهداف جايگزيني خودروهاي فرسوده دانست و افزود: برابر گزارش‌هايي كه پليس راهنمايي و رانندگي ارائه كرده است 45 درصد تصادفاتي كه در كشور به وقوع مي‌پيوندد توسط وانت‌ها و تاكسي‌هايي اتفاق مي‌افتد كه در محدوده اسقاط قرار گرفته‌اند.

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور با اشاره به كاهش آلايندگي‌هاي محيط زيست، كاهش مصرف سوخت وافزايش ايمني ناوگان حمل ونقل به عنوان اهداف طرح ملي نوسازي ناوگان حمل ونقل گفت: قطعا با اجراي اين طرح شاهد بهبود مبلمان شهري، افزايش بهره‌وري سيستم حمل ونقل و بهبود مديريت ناوگان حمل ونقل نيز خواهيم بود.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی امر سلامت جامعه خبرهای خوشی می دهد.

وی گفت که خروج خودروهای فرسوده و آلاینده از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور سرعت می گیرد.

ابتکار افزود: 350 هزار خودرو فرسوده پارسال از رده خارج شد و پیش بینی می کنیم به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور با شدت بیشتری ادامه یابد.

وی افزود: همچنین با همکاری دستگاه های دولتی و شهرداری ها، خودروهای پاک تر ، موتورسیکلت های برقی و اتوبوس های گازسوز به سامانه حمل و نقل کشور افزوده می شود.

ابتکار ، متولی اصلی ساماندهی خودروهای فرسوده و آلاینده را تولید کننده و مصرف کننده دانست و گفت: در پایان سال گذشته هیئت دولت مصوبه ای درباره ارتقای معاینه فنی و استانداردهای خودروهای تولیدی داشت و بزودی یکپارچه سازی اطلاعات معاینه فنی بین وزارت کشور، شهرداریها و راهور نیروی انتظامی انجام می شود تا امکان سوء استفاده و تقلب کاهش یابد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار