پروژه شهید کاظمی، پروژه‌ای که مانند اکثر پروژه‌های قم دارای حرف‌وحدیث و مسئله و اشکال است، مدت‌ها در خواب عمیق است و گویا بنای بیدار شدن هم ندارد.
کد خبر: ۲۸۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷ 21 August 2016
به گزارش تابناک قم، پروژه شهید کاظمی، پروژه‌ای که مانند اکثر پروژه‌های قم دارای حرف‌وحدیث و مسئله و اشکال است، مدت‌ها در خواب عمیق است و گویا بنای بیدار شدن هم ندارد.

پیش از سال 82 مطالعاتی در غالب طرح تفصیلی شهر قم و باهدف روان‌سازی تردد، حل مشکلات و معضلات ترافیکی و تأمین سه هزار پارکینگ در هسته‌ی مرکزی شهر انجام شد. قرار بر این شد از پل شهید مصطفی خمینی یک خیابان 35 متری با عبور از خیابان شهدا تا خیابان سمیه بازگشایی شود.

از سال 82 تا 92، که تملک شهرداری در این منطقه برای اجرای پروژه شروع شد، 34 قطعه زمین معادل 6 هزار مترمربع تملک می‌شود و با جیب خالی که شهرداری پیدا می‌کند و کفگیری که به ته دیگ می‌رسد، قراردادی با بخش خصوصی بسته می‌شود که بر اساس آن، مساحت پروژه به 31 هزار مترمربع می‌رسد و هم شورای شهر و هم کمیسیون ماده 5 آن را تصویب می‌کنند.

در قرارداد جدید به دلیل تأمین منافع و هزینه‌های صورت داده‌شده شهرداری و هزینه‌های ادامه پروژه و همین‌طور تأمین منافع بخش خصوصی، قرار می‌شود تا شرکت باریابان مطمئن 70 درصد سهم و شهرداری 30 درصد داشته باشد.

به‌همین دلیل پروژه به‌صورت پارکینگ و مجتمع تجاری، رفاهی، مذهبی، اقامتی تعریف می‌شود که با تصویب شورای شهر و کمیسیون ماده 5 در 10 طبقه، مجوز تراکم داده می‌شود و ماجرا شروع می‌گردد.

پروژه‌ای که با 27 هزار مترمربع زیربنا قرار بود در 5 سال انجام شود (که البته همان زمان هم خیلی‌ها می‌گفتند 20 سال طول می‌کشد) و 3 هزار پارکینگ را در هسته مرکزی شهر تأمین کند و گره ترافیکی را باز کند، اکنون گره گوری شده که محل مناقشه و تردید شهردار قم و اعضای شورای است.

تصویب طرحی با بار مالی برای شهرداری غیر قانونی است

شهردار قم در یکصد و نود و دومین جلسه رسمی علنی شورای شهر گفت: از سال 83 این پروژه دست شهرداری است و یکی از دلایلش به خاطر تردیدهایی که در اجرا منتظر نظر کمیسیون بوده است.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه می‌گویم تا در تاریخ ثبت شود خاطرنشان کرد: اگر تغییری در این طرحی که به تصویب شورای شهر رسیده است و کمیسیون ماده 5 هم تصویب کرده ایجاد شود، 10 تا 20 سال دیگر روی زمین می‌ماند و اتفاقی نمی‌افتد. بحث‌های حقوقی نخستین مشکلی است که به‌وجود می‌آید، چرا‌که در دو جبهه در این پروژه 10 طبقه دیده‌شده است.

وی با یادآوری وظایف اعضای شورای شهر تصریح کرد: تصویب طرحی که بار مالی برای شهرداری به‌دنبال داشته باشد غیرقانونی است، چون شهرداری باید لایحه بیاورد و شورای شهر نمی‌تواند تحمیلی به شهرداری داشته باشد.

شهردار قم مثال دیگری را چاشنی سخنانش کرد تا شاید مؤثر افتد و عمق اتفاقی که در حال روی دادن است به اعضای شورا برساند و گفت: این موضوع مانند زخمی است که چرکین می‌شود و شهر را دچار مشکل می‌کند.

وی خواستار حل معضل ترافیکی این پروژه شد و اظهار داشت: بار مالی این پروژه به شهرداری تحمیل‌شده و از همین رو نباید بیش از این معطل بماند.

سقاییان نژاد با اعلام اینکه اگر من هم می‌خواستم امروز درباره این پروژه تصمیمی را اتخاذ کنم، حتماً با آن مخالفت می‌کردم گفت: این طفل ناقص‌الخلقه‌ای که متولدشده است، باید بزرگ شود و نمی‌شود دیگر کاری کرد..

شهردار قم گفت: راه‌های ترافیکی بهترین تمهید برای حل این مسئله است و شورای شهر هم قرارداد را بسته است. اگر بخواهم مصلحت طلبی کنم باید کنار بنشینم و خودم را مداخله ندهم اما تعهد می‌گوید که بیایم و ببینم بر مبنای چه طرحی آزادسازی‌های این پروژه صورت گرفته و اساساً چرا تصویب‌شده است؟

وی تصریح کرد: بنده 2 ماه پیش 8 پلاک را در این پروژه ماده 9 امضا کردم که به وزارت کشور برود و الان مالک پروژه هم‌تغییر کرده و کار قابل‌برگشت و تعطیلی نیست. این اتفاق را باید با کمترین هزینه حل کرد چراکه خود طرف قرارداد هم دنبال حقوقی کردن این موضوع است، از همین رو باید وضعیت روبه‌رو را ببینیم و بهترین تصمیم را بگیریم.

شهرداری تخطی کرده است

اما عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم با اظهار اینکه بنده در گذشته برای اینکه در تاریخ ثبت شود هم در جلسه علنی و هم در مصاحبه اعلام کرده‌ام که با این تراکم در نزدیکی حرم مطهر مخالفم و باید قرارداد بازنگری شود افزود: شهرداری تخطی کرده است و باید نسبت به خواب این پروژه و عدم اقدام مؤثر پاسخگو باشد.

محسن عابدینی‌پور عضو شورای شهر هم با انتقاد از افرادی که تراکم‌های مجوز داده شده را به دوره سوم شورای شهر و شهرداران قبلی نسبت می‌دهند گفت: این تراکم برای دوره قبل نیست و شورای چهارم این مجوز را صادر کرده است.

اکنون با توجه به مشکلات ترافیکی شهر قم به‌ویژه در هسته مرکزی که قرار بود با این پروژه پرحرف و حدیث برطرف شود و با این خیل مسئولان و تصمیم‌گیرانی که هم خوابشان سنگین، هم فکرشان آسوده است، باید دید دردسرهای ترافیکی شهروندان و زائران به کجا می‌رسد و چه کسی پیروز این میدان خواهد بود، ساکن برج خیابان شهید نواب صفوی یا مستأجران ساختمان شهید باکری؟
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار