معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد گفت: 95 هزار نفر، معادل 9.3 درصد جمعیت این استان را سالمندان تشکیل می دهند.
کد خبر: ۲۷۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ 15 August 2016
به گزارش تابناک یزدمحمد حسین غنیمت  با بیان اینکه جمعیت سالمندی استان در حال افزایش است نرخ این جمعیت در استان را در سال 85 هفت درصد اعلام کرد.
وی اظهار کرد: استان یزد از لحاظ جمعیت سالمندی در رتبه 13 کشور قرار دارد و همچنین سن امید به زندگی در زنان و مردان این خطه به ترتیب 74 و 73 سال است.
غنیمت از فعالیت چهار مرکز شبانه روزی سالمندان در شهرستانهای مهریز، تفت ، یزد و اردکان خبر داد و گفت: مجموعا 450 سالمند در این مراکز نگهداری می شوند.
وی با بیان اینکه 12 مرکز روزانه سالمندان در این استان وجود دارد اضافه کرد: سیاست سازمان بهزیستی بر این امر متمرکز است که به جای توسعه مراکز شبانه روزی با تقویت خانواده محوری، به سالمندان در منزل ارائه خدمات کند و مراکز روزانه را توسعه دهد.
معاون امور توانبخشی بهزیستی یزد، هزینه نگهداری هر سالمند در مراکز شبانه روزی را بطور متوسط 13 میلیون ریال بیان کرد و افزود: در مراکز روزانه به سالمندان خدمات توانبخشی ، پزشکی و مهارت آموزی ارئه می شود.
وی تنهایی ، گوشه گیری، کاهش فعالیتهای اجتماعی، گران بودن هزینه درمان و بیمه و همچنین بیمه های تکمیلی و تامین معیشت را عمده ترین مشکلات سالمندان ذکر کرد و گفت: در فرهنگ دینی بر جایگاه و احترام بزرگتر بسیار تاکید شده اما باید این آموزه ها بطور عینی و عملی در جامعه ترویج شود.
غنیمت همچنین تعداد مراکز ویزیت در منزل ویژه سالمندان در استان را 11 مرکز بیان و اظهار کرد: در این مراکز خدمات فیزتوپراتی ،پزشکی و پرستاری ، مددکاری و روانشناسی ارائه می شود.
بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی جمعیت بالای سن 60 سالگی جزو جمعیت سالمند محسوب می شوند که برابر این تعریف، افراد 60 تا 75 سال، سالمند جوان، 75 تا 85 سال، سالمند میان سال و بالای 85 سال، سالخورده یا پیر تلقی می شوند.
استان یزد حدود یک میلیون و 100 هزار نفر جمعیت دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار