عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: باید چالش‌های توسعه استان هرمزگان را که در هر شهرستان شناسایی شده است از میان برداریم تا افق آینده هرمزگان روشن‌تر از هر زمان دیگری رقم خورد.
کد خبر: ۲۷۷۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 14 August 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، محمد آشوری صبح امروز در جمع مردم بندرعباس اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مهم توسعه کشور شناسایی نقاط ضعف و قوت هر منطقه و تلاش برای رشد استعدادها و ظرفیت‌های آن و جبران محرومیت‌ها است که در قالب برنامه‌های 5 ساله توسعه در سنوات مختلف پیگیری شده است.
 
وی افزود: در استان‌های جنوبی کشور اولویت توسعه با حوزه‌های دریامحور است چرا که در این زمینه‌ها دارای مزیت اقتصادی بوده و توان رقابت ما با کشورهای مختلف بالاتر است.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان این که متأسفانه در زمینه توجه به سواحل و زیرساخت‌های ساحلی و بهره‌مندی از ظرفیت سواحل در کشورمان دچار غفلت اساسی شده‌ایم، عنوان کرد: اگر حجم بیشتری از سرمایه‌گذاری‌های ملی ما در حوزه سواحل متمرکز شده بود، اکنون از محل درآمدهای آن می‌توانستیم سرعت توسعه کشور را چند برابر از سرعت فعلی کنیم.
 
آشوری ادامه داد: سرمایه‌گذاری ما در حوزه نفت و گاز در منطقه خلیج فارس در طول چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته تا بتوانیم فاصله‌مان را از رقبای منطقه‌ای در این حوزه کاهش دهیم اما باید  بدانیم که رقابت با کشورهای منطقه تنها در حوزه نفت و گاز محدود نمی‌شود بلکه در دیگر حوزه‌ها نظیر حمل و نقل و تجارت دریایی، فعالیت‌های بندری و دریایی، آبزی‌پروری و صید، گردشگری و بانکرینگ سوخت و ... نیز این رقابت در جریان است.
 
وی عنوان کرد: محدودیت منابع ملی برای سرمایه‌گذاری هم زمان در همه این حوزه‌ها قابل کتمان نیست اما طیف وسیعی از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و خارجی برای این منظور و برای جبران برخی از عقب‌ماندگی‌ها از رقبای منطقه‌ای وجود دارد که زمینه‌سازی در این باره بر دوش بخش‌های مدیریت میانی جامعه است.
 
نماینده مردم بندرعباس در خانه ملت تصریح کرد: هدایت مناسب منابع و اعتبارات و بخصوص تسهیلات بانکی به سوی حوزه‌های رقابتی در استان‌های ساحلی کشورمان می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، سبب تقویت نقش ایران در این رقابت‌های منطقه‌ای شود و سهم کشورمان را مورد صیانت قرار دهد.
 
وی با اشاره به بررسی برنامه ششم توسعه کشور در حال حاضر در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: تلاش مجموعه نمایندگان استان معطوف به هدایت منابع به سمت و سوی توسعه سواحل است و مجموعه پیشنهادات متعددی در این زمینه تدارک دیده‌ایم که به کمیسیون‌های مربوطه داده شده و در نظر داریم تا در صحن علنی مجلس نیز از این پیشنهادات دفاع کنیم تا در برنامه ششم توسعه به عنوان اولویت‌های اجرایی کشور گنجانده شود.
 
آشوری گفت: توسعه جزایر و سواحل در برنامه ششم توسعه جدی گرفته شده است و در عین حال الزامات زیست‌محیطی این بخش نیز باید لحاظ شود و در همین زمینه نیز پیشنهاداتی داریم که باید در برنامه ششم توسعه به آنها توجه شود تا توسعه سواحل متوازن و بر پایه اصول زیست‌محیطی باشد.
 
وی یکی از سیاست‌های کلان نظام در حوزه سواحل را رشد جمعیت این مناطق عنوان و اظهار کرد: برای رشد جمعیت، امکانات و زیرساخت‌هایی لازم است که باید تدابیر لازم به منظور تهیه و ایجاد آنها صورت گیرد تا این استقرار جمعیتی با کیفیت مناسبی صورت گیرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار