کد خبر: ۲۷۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳ 26 April 2015
به درخواست معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه، «وضعيت بازنمايي جرم و آسیب‌های اجتماعی در فيلم‌هاي سينمايي به عنوان يكي از رسانه‌هاي تأثيرگذار بر جامعه»  در قالب طرحی توسط جهاد دانشگاهی البرز بررسی می‌شود.
مهدي سلطاني، عضو گروه پژوهشی آسیب‌شناسی جهاد دانشگاهی البرز در گفت وگو با ایسنا گفت: فيلم‌هاي سينمايي از قدرت بيانگري و نفوذ بالايي براي مردم برخوردارند و تجربه جامعه‌شناختي نيز اين مسئله را تأييد مي‌كند كه سينما تأثير گسترده‌اي بر رفتار و نگرش مخاطبانش دارد.
وی افزود: یکی از مهمترین سياست‌های نظام جمهوري اسلامي ايران، همواره تلاش برای کاهش جرم و تعداد مجرمان و آسیب‌دیدگان اجتماعی بوده است و يكي از عرصه‌هايي كه طرح و بازنمايي درست مسئله جرم در آن مي‌تواند سیاست‌گزاران نظام را در اين هدف ارزشي ياريگر باشد فيلم‌هاي سينمايي هستند.
مجری علمی این طرح پژوهشی خاطرنشان کرد: فيلم‌هاي سينماييِ بازنمایی کننده‌ی جرم و آسیب اجتماعی، فرهنگ و سیاست فرهنگی خاصی را در مورد این مسئله رواج مي‌دهند و مسائل خاصی را درباره جرم و آسیب‌ها برجسته می‌سازند و از اين طريق مي‌كوشند بر مخاطبان و سوژه‌هاي انساني تأثير بگذارند.
وی تصریح کرد: بررسي چگونگي بازنمايي مسائل مربوط به جرم و آسیب‌های اجتماعی در فيلم‌هاي سينمايي ايراني مي‌تواند فوايد زيادي به خصوص براي سياستگزاران عرصه سينما داشته باشد كه مهم‌ترين آنها، جهت بخشيدن به طرح اين گونه سوژه‌ها در فيلم‌ها، در راستاي اهداف متعالي و ارزشي انقلاب است.
سلطاني گفت: در این راستا اجرای طرح پژوهشی «بررسي چگونگي بازنمايي مسائل مربوط به جرم و آسیب‌های اجتماعی در فيلم‌هاي سينمايي ايراني اكران شده در مقطع زماني 1380 تا 1392» از سوی معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه به معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان البرز واگذار شده است.
وی افزود: پژوهش حاضر كه در حيطه مطالعات فرهنگي و جامعه‌شناسي سينما قرار مي‌گيرد، با هدف ارائه راهكار به برنامه‌ريزان براي بهبود وضعيت بازنمايي جرم و آسیب‌های اجتماعی در فيلم‌هاي سينمايي به عنوان يكي از رسانه‌هاي تأثيرگذار بر جامعه انجام می‌شود.
سلطانی ادامه داد: چگونگي شخصيت‌پردازي مجرمان و آسیب¬دیدگان، ايدئولوژي‌هاي ارائه شده در فيلم‌ها درباره جرم، سبک زندگی و دلبستگی مجرمان و آسیب¬دیدگان، ويژگي‌هاي اجتماعي و اقتصادي مجرمان، بررسی میزان تطابق آسیب‌شناسی اجتماعی موجود در فیلم‌ها و آسیب‌شناسی اجتماعی آکادمیک در فیلم‌های سینمایی از دیگر مسائلی است که در این طرح پژوهشی بررسی می‌شود.
مجری علمی این طرح پژوهشی در پایان یادآور شد: جامعه آماري در اين پ‍ژوهش، كل فيلم‌هاي اجتماعی اكران شده در سينماي ايران از سال 1380 تا 1392 هستند که موضوع جرم و آسیب‌های اجتماعی و مسائل مربوط به آنها محور اصلی روایتشان بوده است و كوشش مي‌شود در اجرای این طرح جنبه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي و عقيدتي فیلم‌ها بررسي گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار