تابناک تهران- با وجود آنکه پیش از این اعلام شده بود 18 مرداد نخستین جلسه مجمع عمومی فراکسیون سوم مجلس تشکیل می شود، با گذشت بیش از دو هفته از اعلام موجودیت این فراکسیون هنوز نه نامی برای آن برگزیده شده، نه تعداد اعضای آن معلوم شده و نه برای برگزاری نخستین مجمع عمومی تصمیم گیری شده است.
کد خبر: ۲۷۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳ 07 August 2016
به گزارش تابناک تهران، 30 تیرماه بود که در نشستی با حضور بيش از 30 تن از نمايندگان، فراكسيون سوم مجلس شورای اسلامی اعلام موجودیت کرد.

در آغاز به کار مجلس دهم، منتخبان راه یافته به بهارستان برپایه دو رویکرد سیاسی عمومی در سپهر سیاسی کشور به عضویت دو فراکسیون ولایت و امید درآمدند.

فراکسیون ولایت را نمایندگان اصولگرایی تشکیل می دادند که خواهان انتخاب نشدن محمدرضا عارف یا هر اصلاح طلبی دیگری در عرصه های مهم تصمیم گیری مجلس بودند. 

بر این اساس گزینه اصلی و قطعی این فراکسیون علی لاریجانی برای تکیه زدن بر کرسی رییس مجلس بود. 

فراکسیون دوم را اصلاح طلبان و اعتدالگرایانی تشکیل می دادند که در انتخابات مجلس، با حمایت جریان اصلاح طلبی و رهبران تاثیرگذارش بر بدنه اجتماع و معتدلان نزدیک به دولت دهم توانستند نتایح قابل توجه ای را کسب کنند.

این فراکسیون با وام گرفتن نامی که برای ائتلاف انتخاباتی خود برگزیده بود، فراکسیون امید نامیده شد و ماموریت اصلی خود را فتح یک به یک کرسی های مهم مجلس از ریاست مجلس تا ریاست کمیسیون ها تعیین کرد. 

این در حالی است که برای فراکسیون امید و رهبر آن شرایط آن طوری که نتایج انتخابات نشان می‎داد پیش نرفت چرا که تعدادی از نمایندگانی که به مدد پایگاه احتماعی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان امکان حضور در مجلس را یافته بودند به دلیل مخالفت با انتخاب عارف به عنوان رییس مجلس از عضویت در این فراکسیون سرباز زده و خود را به اردوگاه رقیب رساندند تا هم راه را برای انتخاب لاریجانی به عنوان رییس مجلس هموار کرده و هم دست اصلاح طلبان از در اختیار گرفتن کرسی‎های ریاست کمیسیون‎ها کوتاه کنند.
  
نمایندگانی که بر اساس یک نوع مصلحت سنجی به عضویت فراکسیون ولایت درآمدند اعلام کرده بودند که ائتلاف با برخی نمایندگانی که در فراکسیون ولایت نمی تواند داوم داشته باشد و آنها قطعا فراکسیون سوم را پس از انتخاب رییس مجلس و تعیین تکلیف کمیسیون ها تشکیل خواهند داد.

بر همین اساس 30 تیرماه با حضور بیش از 30 نماینده، فراکسیون سوم با تصویب اساسنامه و انتخاب هيات رئيسه موقت اعلام موجودیت کرد.

كاظم جلالي رئيس اين فراكسيون شد و مهدي فرشادان نماينده سنندج و غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي نماينده رشت نواب رییس موقت شدند. مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود سخنگو و عبدالرضا عزيزي نماينده شيروان و سميه محمودي نماينده شهرضا به عنوان دبيرهاي اين فراكسيون برگزیده شدند و محسن علوي و جمالي برای كارپردازی منصوب شدند.

در همان روزی که فراکسیون سوم اعلام موجودیت کرد، بر اساس آنچه سخنگوي هيات رئيسه موقت این فراكسيون اعلام کرده بود از صبح تا ظهر تعداد نمايندگاني كه خواستار حضور در اين فراكسيون هستند به هشتاد نفر رسيد. لاهوتي پيش بيني کرده بود كه اين تعداد همچنان روند افزايشي داشته باشد و به بيش از صد نفر برسد.

همزمان سید مهدی فرشادان، فراکسیون سوم را فراکسیون مستقلان نامید و مدعی شد این فراکسیون با هیئت موسس 72 نفری تشکیل شد.

این در حالی است که برخی دیگر از این نمایندگان عضو این فراکسیون نام فراکسیون سوم را «اعتدال» نامیدند تا به این ترتیب علاوه بر تعداد اعضای هیات موسس که برخی آن را 30 نفر و برخی 72 نفر اعلام می کردند نام این فراکسیون هم در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

فرشادان همچنین زمان مجمع عمومی فراکسیون مستقلان مجلس را 18 مرداد اعلام کرد.

این در حالی است که بر اساس تصمیم گیری های صبح امروز هیات موسس این فراکسیون مشخص شد که جلسه مجمع عمومی این فراکسیون نه تنها فردا برگزار نمی شود بلکه درباره زمان برگزاری آن نیز هنوز تصمیم گیری نشده است.

عبدالرضا عزیزی عضو هیئت رئیسه فراکسیون، با اشاره به جلسه صبح امروز فراکسیون متبوع خود به تسنیم گفت:« در این جلسه که با حضور اکثریت اعضای فراکسیون تشکیل شد، مقرر شد در اولین فرصت مجمع عمومی فراکسیون مستقلان برگزار و در مجمع عمومی هیئت رئیسه دائم فراکسیون نیز تعیین شوند.» او هیچ اشاره به اینکه این اولین فرصت چه زمانی است نکرد.

با این حال سید مهدی فرشادان نائب رئیس فراکسیون سوم گفت: هفته آینده در جلسه هیئت رئیسه فراکسیون مستقلان درباره زمان برگزاری مجمع عمومی این فراکسیون تصمیم‌گیری می‌شود.

از سوی دیگر عزیزی درباره نام فراکسیون سوم مجلس گفت: برای هر تصمیمی، قائل به نظر جمعی هستیم و هنوز اسم فراکسیون قطعی نشده است.

بر این اساس فراکسیون سوم تا به امروز نه نام مشخصی دارد، نه تعداد اعضای آن معلوم است و نه برای برگزاری نخستین مجمع عمومی آن تصمیم گیری شده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار