کد خبر: ۲۷۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ 25 April 2015

به گزارش تابناک یزد، ابولفضل رضوی، معاون توسعه روستایی ومناطق محروم ریاست جمهوری می گوید: فرایند تخلیه روستا ها ومهاجرت روستائیان به شهر ها از 35 تا 36 سال پیش آغاز
شده است. در کشور حدود 97 هزار روستا و آبادی وجود دارد که اگر هر کدام از اینها فقط 100 هکتار مساحت در اختیار داشته باشند متوجه می شویم چه حجم و امکاناتی از فعالیت اقتصادی به دور مانده اند این درحالی است که در برنامه پنجم توسعه قرار بود ما به رشد اقتصادی 8 درصد برسیم  ولی الان بسیار پائین تر قرار داریم و برای جبران این نقصان باید در برنامه ششم به رشد اقتصادی 12 درصد برسیم  و باید تمام مردم چه روستایی و چه شهری در فعالیت اقتصادی شرکت کنند.

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید: 30 در صد جمعیت کشور روستایی و عشایر هستند. 6 درصد این حجم جمعیت زیر 25 هزار نفر دارند و 10 درصد آنها به حاشیه شهرها مهاجرت کردند .در واقعه 55 در صد وسعت کشور بی استفاده ماند ه است.

بیکاری و کمبود اشتغال مهمترین عامل مهاجرت روستائیان است که به سوء مدیریت تمام نهادها بر می گردد که دولت ها بیشترین نقش را دارند . ما چند استان برخوردار و چند روستا محروم داریم چرا برخی چاق شد ه اند  و برخی بی بهره، این بی عدالتی است . چرا بعضی بهره مند شده اند و بعضی روستا که بیشترین خدمت را هم به نظام کرده اند وپشت ولایت بوده اند بی بهره مانده اند ؟

رضوی گفت: متاسفانه در برنامه 5 مجلس مصوب کرده است معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم درماده 194 کسی پرسید که دولت قبلی چه کار کرد . دولت تدبیر و امید این ماده را زنده کرد .این خدمات باید داده شود ولی تبعیض ها رفع نشد. براساس دستور رهبری که فرموده اند باید همه در فعالیت اقتصادی شرکت کنند قرار شد وام 3 درصد داده شود.

روستایی در آمد مکفی نداشته ، شغل در خور خود نداشته، دانش های بنیادی باید داشته باشد و کار و اشتغال به روستا ها برده شود.

عزیزی گفت: حرف قشنگ، فقط قشنگ است انچه مهم است عمل است. ولی بایستی روستاها مدیریت شوند و از پتانسیل آنها استفاده شود. بهار و تابستان روستائیان در گیر کشت ومحصولات هستند ولی برای پائیز و زمستان آنها فکری شود. هم به اقتصاد خودشان و کشورکمک می شود.

عزیزی در پاسخ به  سوال  مجری برنامه که چرا خود مجلس دراین خصوص حساسیت نداشته و از دولتها نخواسته که به تعهدات خود عمل کنند ،گفت: وزیر به وظیفه خود عمل نمی کند و رئیس مجلس بخواهد استیضاح شود این که درست نیست.

امسال بغیر از گازکشی اسفالت ودامداری، 4000 هزارمیلیارد برای اشتغال و رونق اقتصادی روستائیان مصوب شده است ولی تا کنون آیا دولت یک قران به روستائیان داده است .دولت باید اقدام کند، بایستی مدیریت انجام شود اشتغال برای آنها ایجاد شود.

روستایی که درحاشیه نشسته است و دچار بحران شده است اگر بداند وام خوب داده می شود اشتغال ایجاد شده است این افراد حاضر به برگشت هستند.

رضوی گفت: درد آقای عزیزی مثل اینکه زیاد است چون اجازه به صحبت به ما را نمی داد. من 31  استان کشور را سرکشی کرده ام و با فرمانداران آن صحبت کردم .

عزیزی؛ این مطلب را رد می کند و می گوید :که اگر سرکشی به روستا ها کردی پس چرا کسی خبردار نشد ه است.

رضوی گفت: من درتمام سفرهای رئیس جمهور کشور بجز سفرهای شخصی خودم رفته ام .من 320 روستا نائین را می شناسم.

 مجری برنامه پرسید ثمره این سفر های روستایی چه بوده است ؟

رضوی گفت: آشنایی با مشکلات آنها از جمله مشکلات اقتصادی واشتغالی دارند ولی مجلس برای رفع این مشکلات چه کار کرده؟ چرا سند روستایی نداریم ؟

عزیزی گفت: ما قانون کرده ایم که قولنامه همان سند است ولی شما دولتی ها آنرا اجرا نمی کنید.

خسروی مجری برنامه از رضوی پرسید این کارها وسفرها چه نقشی در کاهش مهاجرت وحتی مهاجرت معکوس داشته است ؟

رضوی گفت: رهبر معظم انقلاب ، در برنامه ششم توسعه  آمایش کشاورزی ،تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس را دستور دادند .ایشان بخوبی روستا را تعریف کرد ند، روستا ، کانون تولید باید باشد. اولین قدم اصلاح تعریف روستا است درقانون. روستا یک واحد تولیدی است. فرماندار موظف بشود اشتغال در روستا ایجاد کند.

عزیزی گفت: ما فقط حرف می زنیم چه دولتی ها وچه مجلس اگر فقط 30 درصد از گفته های مقام معظم رهبری اجرا شود مشکل بیکاری نه اقتصادی و نه سیاسی نخواهیم داشت . در خصوص اقتصاد مقاومتی چکار کردیم، اصل اقتصاد مقاومتی برای کاهش سود بانکی است  دولتی ها چکار کردند .


شبکه خبر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار