قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس می گوید: طرح فعلی استانی شدن انتخابات که در مجلس در جریان است دارای ایراداتی است که به نفع نظام و انسجام ملی کشور نیست.
کد خبر: ۲۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴ 24 April 2015

جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس به خبرنگار نامه نیوز، گفت: ما نیز با استانی شدن انتخابات موافقیم اما نه آنگونه که در طرح فعلی که در مجلس در جریان است آمده است، این طرح ترکیب و چیدمان غلطی را بیان می کند.

وی با بیان اینکه مانعی برای استانی شدن انتخابات مجلس وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اما این اقدام باید به ترتیب صورت گیرد. باید قبول کنیم که قانون فعلی انتخابات ایران ساده ترین شکل نظام انتخاباتی را دارد. در حالیکه در دنیا روشهای پیچیده تری برای انتخابات وجود دارد. در همین عراق قانون مترقی خوبی درباره انتخابات است که سمت و سوی آینده انتخابات مجلس را نیز مشخص می کند اگرچه ساختار سیاسی آنها با ما متفاوت است و آنها فقط یک انتخابات دارند به نام انتخابات مجلس و از طریق ان نیز رییس جمهور و نخست وزیر نیز انتخاب می شوند .

جهانگیرزاده بابیان اینکه به این شکل قانون نوشتن و گرد کردن قانون به نفع کشور نیست، اظهار داشت: براساس این طرح فرد نماینده شهرستان می‌شود اما نماینده واقعی مردم نمی‌شود. باید یک پایه 15درصدی از آرا را بیاورد. یعنی آراء استان است که در انتخاب نماینده تاثیرگذار است. این مدل انتخابات به سمت انسجام پیش نمی رود.

وی گفت: یا در مواردی دیگر استثناء کردن بخشی از حوزه‌ها و بخش ها نیزبه نفع نظام نیست مثلا به خاطر تفاوتهای قومیتی حوزه هایی را مستثنی کردن به نفع انسجام ملی نیست. ما در سال همدلی هستیم و قرار نیست چهارتا حوزه را از بقیه جاها جدا کنیم.

نماینده ارومیه در خانه ملت گفت: از سوی دیگر این طرح از ورود نیروهای جدید اجتماعی جلوگیری می کند، ممکن است الان افراد با حداقل هزینه در تبلیغات وارد مجلس شوند اما اگر انتخابات استانی شود مجبورند ده برابر آن پول هزینه کنند، نباید قانونی بنویسیم که از ورود نیروهای جدید اجتماعی جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح نیازمند کار مطالعاتی فراوان است و به این شکل تصمیم گرفتن درست نیست، افزود: اگر اشکالات این طرح برطرف شود و مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد برای مجلس دهم اجرایی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار