رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری با رویکرد سیاسی تمام مشکلات مربوط به بدهی های خود را به دولت منتسب می کند گفت: مساله دیون و بدهی های شهرداری پایتخت را نباید به دولت نسبت داد.
کد خبر: ۲۶۹۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰ 31 July 2016
محمد سالاری با اشاره به اعلام مبلغ بدهی شهرداری تهران از سوی معاون مالی شهرداری خاطرنشان کرد: در این گزارش حجم بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران، بیمه و بانک ها 82 هزار و 150 میلیارد ریال و آمار بدهی دولت به شهرداری تهران 140 هزار میلیارد اعلام شده است.
وی گفت: در گزارش شهرداری تهران رقم بدهی شهرداری فعلی و شهرداری گذشته از هم تفکیک نشده و شهرداری در گزارش خود اعلام نکرده که از شهرداری دوره قبلی چقدر بدهی به ارث رسیده است.
سالاری با بیان اینکه رقم بدهی دولت یازدهم نیز باید بطور جداگانه از دولت قبلی اعلام می شد تاکید کرد: بر اساس اعلام کمیسیون برنامه و بودجه بدهی دولت فعلی حدود 20هزار میلیارد تا 30 هزار میلیارد ریال است و در رقم 140 هزار میلیارد ریالی دولت به شهرداری شبهه وجود دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی مبلغ بدهی دولت به شهرداری 60 هزار میلیاردریال تا 70 هزار میلیارد ریال کاهش می یابد گفت: از این مبلغ نیز سهم دولت فعلی به 20هزار میلیارد ریال هم نمی رسد.
عضو شورای شهر تهران گفت: ارائه این آمار از سوی شهرداری درحالی است که وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرده که دولت 39 هزار میلیارد ریال از شهرداری تهران طلبکار است و لازم است این موضوعات برای اذهان عمومی شفاف شود.
وی افزود: جای سوال دارد که چرا بدهی دولت به شهرداری در دولت گذشته با توجه به اینکه درآمدهای نفتی بیش از 578 میلیارد دلار، معادل 57 درصد کل درآمدهای نفتی ایران از سال 60 تا 92 بوده، پرداخت نشده و اعضای اصولگرای شورا در دوره های دوم و سوم پیگیر وصول بدهی ها از دولت نبودند و یا نتوانستند آن را وصول کنند.
سالاری گفت: اکنون دولت آقای روحانی با وضعیت موجود که مشکلات و بدهی های بسیاری از دولت گذشته را به ارث برده باید بدهی ها را پرداخت کند و تمام مشکلات مدیریت شهری و بدهی های شهرداری تهران بدلیل عدم پرداخت بدهی دولت بیان می شود؟
وی با بیان اینکه املاک شهر تهران در حالی 90 هزار میلیارد ریال فروخته شده که دارای ارزشی بیش از 900 هزار میلیارد ریال بوده گفت: در گزارش معاون شهردار تهران، اعلام شده که 210 هزار میلیارد ریال بابت املاک خریداری شده توسط شهرداری تهران پرداخت شده است.
سالاری با بیان اینکه هم اکنون گفته می شود به موجب احکام قضایی بدهی شهرداری به صاحبان املاک 200 هزار میلیارد ریال است، افزود: شهرداری تهران باید مشخص کند که منظور از خرید 210 هزار میلیارد ریال ملک جدید برای شهرداری همان مبالغی است که پول آنها به موجب ادعاهای مطروحه در احکام قضایی پرداخت نشده است؟
وی با اشاره به خرید املاک برای احداث بزرگراه امام علی(ع) و پل طبقاتی صدر خاطر نشان کرد: تا جایی که شورا اطلاع دارد، برای تملک تمام املاکی که در فرایند ساخت پل ها و بزرگراه ها خریداری شده صرفا پول پرداخت نشده و بجای پرداخت پول به خیلی از آنها تراکم داده شده است.
عضوشورای شهرتهران تاکید کرد: جای سوال وجود دارد که آیا مبلغ دقیق تراکم سیاری که در دست مردم است احصا و در گزارش قید شده است یاخیر؟
وی با تاکید بر اینکه میزان شفاف و دقیق بدهی شهرداری تهران به پیمانکارن، بیمه و بانک ها باید در کمیسیون های تخصصی شورای شهر تهران بررسی و سپس اعلام و شفاف سازی شود خاطر نشان کرد:
اعلام گزارش های مالی بر اساس خوداظهاری شهرداری خود پایه و اساس بسیاری از شائبه ها و سوالات جدی از سوی دیده بان های شهری خواهد بود.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران باید پاسخگو باشد تا با بررسی های کارشناسی بتوانیم به آمار و ارقام صحیح بدهی ها برسیم و راستی آزمایی انجام شود، گفت: شورای شهر چهارم وظیفه دارد پس از احصاء اطلاعات جامع و صحیح، تصمیم سازی و تصمیم گیریهایی را به منظور رفع چالش های مالی شهرداری در دستور کار جدی خود قرار دهد.
سالاری پیش از این طرح دوفوریتی 'الزام شهرداری تهران مبنی بر ارائه لیست بدهی های شهرداری تهران به تمامی بانک ها و اشخاص حقیقی و حقوقی و سایر سازمان ها ونهادها' را مطرح کرده بود که با تصویب این طرح در شورا منتج به ارائه گزارش توسط معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در خصوص دیون شهرداری تهران شد که این دیون به اشخاص حقیقی و حقوقی معادل 85 هزار و 150 میلیارد ریال اعلام شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار