تابناک: موزه ویکتوریا و آلبرت (V&A) در شهر لندن 19 هزار اثر از دوران اسلامی خاورمیانه و شمال آفریقا در اختیار دارد که بخشی از این آثار متعلق به اصفهان است.
کد خبر: ۲۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 23 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایمنا، موزه ی ویکتوریا و آلبرت در شهر لندن بزرگترین موزه ی هنر و طراحی جهان است. این موزه 19 هزار اثر از تمدن اسلام در خاورمیانه و شمال آفریقا در بردارد که این آثار متعلق به آغازین ایام ظهور اسلام یعنی قرن 7 میلادی تا اوایل قرن 20 است. مجموعه های این موزه شامل آثار فلزکاری، کاشی کاری، معماری، هنرهای وایسته به چوب و منسوجات است که بخش عمده ی آنها آثار ایرانی است. به علاوه آثاری از دوران اسلامی کشورهای ترکیه، عراق، مصر، سوریه و کشورهای شمال آفریقا در این موزه یافت می شود.
در این گزارش به معرفی تعدادی ازآثارموجود در این موزه، که منسوب به اصفهان هستند،می پردازیم و این گزارش به منسوجات تولید شده در اصفهان در قالب فرش و پارچهاختصاص دارد.

فرش لهستانی!



این قالی ایرانی در سال های 1600 تا 1625 در شهر اصفهان و با تاروپود ابریشم بافته شده است. نقشه این قطعه فرش تقریبا مشابه یک فرش بزرگ موقوفه در حرم امام علی (ع) در نجف اشرف است که احتمالا از سوی شاه عباس کبیر به آن آستان مقدس اهدا شده است. اما چرا به این فرش اصفهانی، فرش لهستانی گفته می شود؟
در اوایل قرن 17 تعداد زیادی از فرش هایی به این سبکبه واسطه ی تجارت و یا به عنوان هدایای سلطنتی به اروپا آورده شد.تعداد زیادی از این نمونه ها در کشور لهستان یافت شد و این مسئله موجب شد که بعدها این تولیدات به اشتباهلهستانی محسوب شوند! همین موضوع موجب ترویج عبارت "فرش لهستانی"گردید.

فرش امپراطور



این فرش که در اواخر قرن 16 و اوایل قرن 17 در اصفهان با تاروپود ابریشم و بر پایه ی کرک بافته می شده است، نمونه ای از یک گروه کوچکاز فرش های بسیار باکیفیتی است که یکی از نمونه های دیگر آنفرشی است که "فرش امپراطور" نامیده می شود و در شهر وین قرار دارد. این قالی هم بخاطر زمینه ی سفید حاشیهو هم به دلیل تصویرپردازی بسیار زنده و طبیعی حیواناتمورد توجه قرار دارد.

ردای ارمنی



این قطعه کهیک قالیچه به نظر می رسد، در واقع یک ردای ابریشم است. این ردا نمونه ی بسیار عالی از هنر پارچه بافی است که در قرن 17 در اصفهان بافته می شده است. اینگونه ردا که به "شورجار" معروف است، برای مسیحیان ساکن در اصفهان بافته می شده که تحت حکومت اسلام در این شهر می زیسته اند. کلیسای ارامنه در اصفهان جمعیتقابل توجهیدارد و در قرن 17 عبادت کنندگان ارمنی این لباس را برای اجرای مراسم عشاء ربانی به تن می کرده اند. فرم نیمه گرد این لباس شبیه رداهای غربی است.


هنگامی که این ردابر تن قرار گیرد،نقش صلیب در پشت آن و تصاویر مریم مقدس و جبرئیل به نشانه ی بشارت،بر سینه ی عبادت کننده قرار می گیرند. این شورجار با دست و با نخ کرک و ابریشم بسیار ظریف بافته شده است. به نظر می رسد مالک قبلی این ردا آن را به چند تکه تقسیم کرده تا بتواند از طرح آن نقشه های فرشترسیم کند.

قطعه پارچه مخمل ابریشم


این سبک پارچه مخمل ابریشم در سال های 1600 تا 1700 در شهر اصفهان به عنوان پارچه لباسی بافته می شد. این نمونه تنها یکی ازقطعهپارچه های فراوانی است که در عصر ثروتاصفهان هم برای استفاده محلی و هم برای صادرات بافته می شد. نقش بسیاری از این پارچه ها گل و بوته بوده است. برخی از آنها ترکیبی از گل های طبیعیو برخی دیگر همچون این عکس طرح شکوفه های فانتزی هستند.
شاه عباس اول هنگامی که کمیقبل از سال 1600 اصفهان را به عنوان پایتخت خودانتخاب کرد، این شهر را به عنوان مرکز تولید پارچه های لوکس و تجملاتی توسعه داد.



این قطعه پارچه مخمل ابریشم گلدار نیز در قرن 17 در اصفهان تولید شده است.طرح این پارچه نقش مکرر گل لاله وپروانه به رنگ های آبی، زرد و سفید و بر زمینه ی زردرنگ است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار