وی افزود : در سرشماری سال گذشته ، پنج هزار و 871 طاقه قرقاول در 75 زیستگاه طبیعی گیلان شناسایی شدند که این آمار در مقایسه با سال قبل از آن حکایت از کاهش 9 درصدی جمعیت این پرنده داشت
کد خبر: ۲۶۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰ 22 April 2015
به گزارش تابناک گیلان ،محمد رضا برجی افزود : 54 کارشناس در قالب 9 اکیپ از کارشناسان بخش محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ، به مدت 15روز از اول اردیبهشت ماه سرشماری این پرنده منحصر به فرد در گیلان را برعهده دارند.

وی افزود : در سرشماری سال گذشته ، پنج هزار و 871 طاقه قرقاول در 75 زیستگاه طبیعی گیلان شناسایی شدند که این آمار در مقایسه با سال قبل از آن حکایت از کاهش 9 درصدی جمعیت این پرنده داشت.

وی اظهار داشت : در مجموع جمعیت قرقاول گیلان در دهه اخیر با مشاهده آن در مزارع حاشیه جنگل ها و مزارع روستایی نشان از افزایش جمعیت دارد و از جمعیت مناسبی برخوردارند.

برجی یادآورشد : چون این پرنده در کیشستان ها ( شمشاد) ،بیشه های جنگلی و بوته زارهای تمشک مناطق پایین دست نزدیکی آبادی ها زندگی می کنند ،در معرض تهدید جوامع انسانی قرار دارند. 

وی اظهارداشت : وسعت زیستگاههای سرشماری شده در سال 93 نسبت به سال 92 به میزان 14 درصد کاهش داشته است.

وی از مردم محلی خواست در حفاظت از این گونه برای انجام درست سرشماری جمعیت این پرنده با ماموران آمارگیری این اداره همکاری داشته باشند.

قرقاول با نام علمی Phasianus Colchicus یکی از زیبا ترین گونه های ماکیان است و با راه رفتن باشکوهش از سایر ماکیان متمایز است .

براساس نظر کارشناسان محیط زیست گیلان، شکل پرواز آن به گونه ای است که از روی زمین به طور ناگهانی بر می خیزد و پس از پرواز مستقیم در بوته زار فرود می آید ، طول پرنده نر با احتساب دم 85 سانتی متر و پرنده ماده 65 سانتی متر است. 

تقلید صدای پرنده نر در فصل جفتگیری یکی از بهترین راههای سرشماری این پرنده است ، جنگلهای مرطوب و بوته زارهای تمشک و درختا ن پهن برگ از بهترین زیستگاههای این گونه به شمار می رود .

قرقاول های ایران همه از یک گونه اند ولی با توجه به پراکندگی جغرافیایی و تفاوتهای ظاهری به چهار زیرگونه ،قرقاول های تالش از آستارا تا چالوس، قرقاول های منطقه ارسباران و دشت مغان، قرقاول های گلستان از بابل تا پارک گلستان و قرقاول های سرخس در جنگل های مرزی سرخس (هریرود) تقسیم می شوند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار