گزارشی خبری-تحلیلی از یک آسیب اجتماعی :
استان یزد در زمینه موادمخدر شرایط ویژه ای دارد زیرا معبر بسیاری از کاروانهای حمل موادمخدر است و این امر شرایط استان را هم به لحاظ قاچاق موادمخدر و هم از نظر افزایش آمار معتادان، ویژه کرده است.
کد خبر: ۲۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 22 April 2015
به گزارش تابناک یزد، استان یزد در زمینه موادمخدر شرایط ویژه ای دارد زیرا معبر بسیاری از کاروانهای حمل موادمخدر است و این امر شرایط استان را هم به لحاظ قاچاق موادمخدر و هم از نظر افزایش آمار معتادان، ویژه کرده است.طبق آمار رسمی 5/3تا 4 درصد جمعيت استان يزد گرفتار اعتياد هستند و اين آمار به جز آمار افرادي است که  به صورت تفنني موادمخدر مصرف مي كنند.
این در حالی است که زنان هم اكنون بخش اعظمي از معتادان استان يزد را تشكيل مي دهند به نحوی كه در حال حاضر5درصد معتادان استان یزد هم زنان هستند.آماری که با این وصف نشان می دهد؛ اكنون 2 هزار زن معتاد در استان يزد وجود دارد. البته طبق آمارهای موجود در گذشته ميانگين سني اعتياد در يزد 30 تا 40 سال بود در حالي كه اكنون اين ميانگين به 15 تا 30 سال و حتي كمتر از 15 سال رسيده است.
بنابراین گزارش،در حال حاضر 80 درصد مصرف‌ كنندگان مواد مخدر در استان يزد، بين گروه سني 15 تا 40 سال هستند و اين امر مي‌تواند توسعه و شكوفايي استان را تحت تاثير قرار دهد.

آمار بالای معتادان در حال درمان
قائم مقام مدیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر می گوید:سال گذشته ۶۷۰هزار معتاد تحت درمان قرار گرفتند و بابت درمان آنها ۳۰میلیارد تومان هزينه شد اما در خوش بینانه ترین حالت فقط ۲۰ درصد آنها درمان قطعی می شوند.علیرضا جزینی چند روز پیش در نشستی خبری در استانداری یزدعنوان کرد: سال گذشته طرح جمع آوری خرده فروشان و معتادان از برنامه های اصلی ستاد مبارزه با موادمخدر بود که در قالب این طرح پنج هزار و ۲۰۰ نفر دستگیر شدند و ۹۳۰ معتاد در بین آنها شناسایی و تحویل مراجع قضایی و کمپها شدند.وی می گوید: ۱۳درصد دانشجویان یزد سیگار می کشند، ۲۰ درصد قلیان مصرف می کنند و 6دهم درصد نیز ریتالین مصرف می کنند که همه این موارد می تواند معتاد شدن آن را تسریع کند.
این در حالی است که مدیرکل بهزیستی استان یزدهم چند وقت پیش با اشاره به اهمیت توجه به پیشگیری نسبت به درمان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر، گفته بود: ۴۰ هزار پرونده درمان اعتیاد در یزد تشکیل شده است. جلیل عفتی در عین حال خاطر نشان کرده است: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کشور ما سن مصرف اعتیاد به کمتر از 15 سال رسیده و علت 65 درصد همسرآزاری‌ها، 55 درصد طلاق‌ها، 25 درصد کودک آزاری‌ها و 20 درصد جرایم مالی مواد مخدر است.
عفتی اظهار می دارد: 40 هزار نفر پرونده موادمخدر تشکیل شده در مراکز درمانی استان یزد وجود دارد اما در واقع می‌توان مدعی شد که به طور متوسط 160 تا 200 هزار نفر در استان یزد به صورت مستقیم با مشکلات و عوارض مواد مخدر مرتبط هستند.
همچنین، دبير شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر استان يزد در مورد كلينيک ها و كمپ هاي ترك اعتياد در يزد نيز اظهار داشته است: در حال حاضر 102 كلينيك ترك اعتياد در يزد فعاليت مي كنند که  درمان 20 درصد مراجعان موفقيت آميز بوده است.
روستايي همچنين از فعاليت هشت كمپ در استان يزد خبر داد و بيان كرد: يكي از اين كمپ ها ويژه زنان است و تاكنون بيش از چهار هزار زن وارد اين كمپ ها شده اند.روستايي با بيان اينكه 20 درصد معتادان استان يزد تحصيلات دانشگاهي دارند، بيان كرد: 70 درصد معتادان نيز شاغل بوده ‌اند كه به دليل استفاده از مواد مخدر از كار خود اخراج شده‌اند و بسياري از آنها براي تامين مواد مخدر مورد نياز خود به جرائم ديگر نظير خريد و فروش مواد مخدر يا سرقت روي آورده‌ اند.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر استان يزد يكي ديگر از زمينه‌ هاي شيوع اعتياد در استان يزد را كاهش قيمت مواد مخدر دانست و عنوان كرد: در سال جاري قيمت هر كيلوگرم ترياك در استان يزد كاهش 24 درصدي يافته و به هر كيلو 2ميليون و 200 هزار تومان رسيده است.
روستايي خاطرنشان كرد: قيمت هر كيلوگرم شيشه نيز اكنون 20 ميليون تومان و هر كيلوگرم هروئين 10 ميليون تومان است.وي يادآور شد: در استان يزد 80 درصد معتادان ترياك استفاده مي ‌كنند و شيشه و هروئين در رده‌ هاي بعدي مصرف قرار دارند.

راههای بازگشت دوباره به اعتیاد
کارشناس امور اعتیاد در اداره کل بهزیستی استان یزد معتقد است: باید خدمات مشاوره‌ای و مددکاری پس از ترک اعتیاد ارائه شود در غیر این صورت 80 درصد معتادان ترک کرده، دوباره به سمت اعتیاد باز می‎گردند.
محمدرضا جلالی در گفت‌وگو با ایسنا، هزینه ترک اعتیاد یک معتاد در کمپ‌های استان را ماهیانه کمتر از پنج میلیون ریال عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 18 کمپ که توسط بخش خصوصی اداره می‏‌شوند در استان یزد وجود دارند. 42 کلینیک ترک اعتیاد در استان یزد وجود دارد که 21 کلینیک آن در شهر یزد قرار دارند.
وی با اشاره به نظارت مستمر دفتر امور اعتیاد اداره کل بهزیستی استان بر فعالیت کلیه کمپ‌های ترک اعتیاد، خاطرنشان کرد: اجبار به ترک کردن خلاف مقررات است و هیچ کمپی حق ندارد بیمار را بدون رضایت وی، ترک بدهد و در غیر این صورت باید به اداره کل بهزیستی پاسخگو باشد.
این کارشناس، بیشترین ماده مخدر مصرفی در بین معتادان یزدی را تریاک و مشتقات آن اعلام کرد و گفت: متأسفانه مصرف مواد محرک صنعتی در استان رو به افزایش است. بیشترین رده سنی معتادان مراجعه‌کننده به کمپ‌های ترک اعتیاد بین 28 تا 35 سال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار