با پیادهراه شدن خیابان بوعلی بار ترافیکی آن به خیابان بینالنهرین و شریعتی منتقل خواهد شد.
به گزارش فارس، با اجرای پیادهراه شدن خیابان بوعلی که با تصویب شورای عالی ترافیک به یک تکلیف برای شهرداری تبدیل شده، نارضایتیهایی نیز برای شهروندان ایجاد شد.
هرچند اکثر اصناف با این طرح موافقت کردند اما تاکسیرانان و شهروندانی که از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده میکنند با مشکلاتی مواجه شدند.
علاوه بر اینکه تغییر عموماً با مخالفتها و ایستادگیهایی مواجه است، اما چگونگی تردد تاکسیها و اتوبوسها در این کنار این طرح محل مناقشه است.
با اجرای این طرح به ویژه در روزهای اولیه برخی از مردم به دنبال ایستگاههای تاکسی و اتوبوس بودند و تاکسیرانان نیز نارضایتیهای را عنوان میکردند.
حتی در ابتدای امر اقدامات لازم در محل جدید استقرار تاکسیها مقابل پارکینگ سینا واقع در ابتدای خیابان بینالنهرین صورت نگرفت به طوری که گره ترافیکی ایجاد شد و سپس جداکنندههایی نصب شد.
در حال حاضر تاکسیهای واقع در خیابان بوعلی به خیابان بینالنهرین و اتوبوسهای این خیابان به خیابان شریعتی منتقل شدند تا بار ترافیکی این خیابان افزایش یابد.
بدیهی است اقدامات مدیریتی در حوزه شهری باید مطالعه شده و با آهنگ مطلوب و مناسب رخ دهد تا در شهر شاهد شوک نباشیم.
آنچه امروز مشخص است با پیادهراه شدن خیابان بوعلی اقداماتی که در رینگ اول شهر رخ میدهد نباید به پایان برسد و این طرح باید تا ساماندهی کل میدان ادامه یابد، زیرا در غیر این صورت پیادهراه کردن تنها یک خیابان عایدی جز سنگینی ترافیک در مرکز شهر نخواهد داشت.
تغییر ایستگاه 400 دستگاه تاکسی خیابان بوعلی
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان در گفتوگو با فارس در باره جانمایی ایستگاههای جدید تاکسی در خیابان بوعلی که به پیادهراه تبدیل شده، اظهار کرد: پس از بسته شدن خیابان بوعلی بر اساس مصوبات شورای عالی ترافیک کشور و اخذ مجوزهای لازم، ما باید 400 خودرو عمومی در این خیابانها را جابجا میکردیم.
مهرداد خورشیدوند ادامه داد: نزدیکترین مسیر که امکان ایجاد کمترین مزاحمت برای مردم را داشت و فضای مناسبی نیز دارد، فضای جلوی پارکینگ سینا بود.
وی افزود: در روز اول بسته شدن خیابانها، ترافیک در این محل سنگین شد که با حضور پلیس راهوار و اقدامات جداسازی شرایط مطلوب شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان با بیان اینکه ترافیک در حال حاضر بسیار روان شده، تصریح کرد: طرح بزرگ پیاده راهسازی که آرزوی دیرینه کارشناسان شهری بود تا از خیابانهای منتهی به میدان امام(ره) خودرویی تردد نکند و فضای ناب شهری در این میدان تاریخی ایجاد شود، در حال تحقق است.
وی با بیان اینکه برای اجرای این کار ترسها و دلهرههایی وجود خواهد داشت، ادامه داد: باید اجازه داد طرح به پیش رود زیرا هر روز این طرح تکمیلتر میشود و اگر کاستی هم باشد، برطرف خواهد شد.
خورشیدوند با اشاره به اینکه جابجایی تاکسیها حدود 70 متر بوده است، خاطرنشان کرد: برای تاکسیها مسیر ویژه دیده شده تا از ورودی کولانج وارد شوند و روبهروی پارکینگ سینا مسافران را پیاده میکنند.
وی با تأکید بر اینکه در ابتدای همه خیابانها بنرهای لازم را نصب کردیم، گفت: برای اجرای این طرح، باید کمک کنیم تا به خوبی اجرا شود زیرا منفعت آن برای همه شهروندان خواهد بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان اظهار کرد: شهرداری با توجه به نظر کارشناسان این طرح را اجرا میکند در حالی که سالها در طرحهای تفصیلی دیده شده بود.
ساماندهی خطوط اتوبوس
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه اجرای پیاده راه شدن خیابان بوعلی تکلیف شهرداری است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در این خیابان نباید سیستم حمل و نقلی فعال باشد، بر اساس اجباری که داشتیم، باید ایستگاه تاکسی و اتوبوس را جابهجا کنیم.
عباس صوفی با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی این طرح بر اساس قولی که داده شده بود، آغاز شد، ادامه داد: در حوزه اتوبوس این طرح بیان شد که مسیرها دو ایستگاه شده و ابتدا از میدان امام(ره) به میدان بیمه حرکت کرده و سپس با اتوبوسهای دیگر به استادان، پردیس و دره مرادبیک جابجایی صورت گیرد که مشخص شد باعث زحمت مردم خواهد میشود.
وی با بیان اینکه در نهایت ایستگاههای استادان، دره مرادبیک و پردیس در ابتدای خیابان شریعتی مستقر شوند، خاطرنشان کرد: این ایستگاهها به سمت میدان امام(ره) بوده و ایستگاه سعیدیه در سمت چپ خیابان شریعتی مستقر خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان با اشاره به اینکه ایستگاه تاکسی نیز به مقابل پارکینگ سینا منتقل شد، گفت: بیش از یکصد سال است که تردد در خیابان بوعلی انجام میشود و طبیعی است که تغییر رفتارها با برخی از نارضایتیها مواجه شود.
وی اظهار کرد: در روز آغاز طرح با وجود اطلاعرسانی گستردهای که صورت گرفت، با سرگردانی برخی از مردم مواجه شدیم که البته روز به روز مردم با شرایط آشنا شدند و این مشکلات برطرف شد.
از اجرای پیاده راهسازی همه راضی خواهند شد
صوفی با اشاره به اینکه با افتتاح پروژه رضایتمندی خوبی در شهر ایجاد خواهد شد، افزود: سال گذشته طرح اجرای ساماندهی بازار اجرا شد و به همین دلیل میزان ترددها کاهش یافت.
وی با بیان اینکه به آرامی مدیریت ترافیک میدان امام(ره) انجام میشود، تصریح کرد: در ابتدای سال اتوبوسهای خیابان شهدا به پایانه سرگذر منتقل شدند تا بار بزرگی از روی میدان برداشته شود.
اتوبوسهای خیابان اکباتان و باباطاهر نیز از میدان خارج میشوند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان با بیان اینکه پس از اجرای طرح پیادهراهسازی اتوبوسهای خیابانهای اکباتان و باباطاهر به اداره کل پایانه فرات منتقل میشوند، ادامه داد: در حال ساخت یک پایانه در میدان سپاه هستیم و تنها یک خط سریعالسیر از میدان امام به پایانه فرات برقرار خواهد شد.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرحها بار ترافیکی میدان سبک میشود، خاطرنشان کرد: در آینده پایانهای احداث خواهد شد که تنها یک خط به میدان امام(ره) از خیابان شریعتی عبور کند اما در حال حاضر ناچاریم تا اجرای کامل طرحها، بار ترافیکی شریعتی را مدیریت کنیم.
صوفی با بیان اینکه با پیاده راه شدن خیابان بوعلی، ورود حدود 400 دستگاه تاکسی به میدان امام(ه) محدود شد، گفت: اتوبوسهای پردیس، استادان و دره مرادبیک میدان امام(ره) را دور میزنند و دوباره وارد خیابان شریعتی میشوند و از چهارراه شریعتی وارد خیابان خواجه رشید شده و مسیر قبلی خود را ادامه میدهند.
وی افزود: ایستگاه سعیدیه نیز از خیابان شریعتی به سمت میدان شریعتی حرکت کرده و وارد خیابان میرزاده عشقی شده و مسیر سابق خود را ادامه خواهد داد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان با بیان اینکه تمام سعی ما ارائه خدمات بهتر به مردم است، تصریح کرد: در روزهای نخست به دلیل ناآشنا بودن با فرایند جابجاییها اندکی اخلال ایجاد شده و با آشنایی با جابهجایی این مشکلات برطرف خواهد شد.
پیاده راه بوعلی فرصتی برای گردشگری
طبیعی است با توجه به علاقه گردشگران به محیطهای خرید، همدان نیز به عنوان یک شهر گردشگرپذیر باید بستر لازم برای جذب گردشگران را فراهم کند.
در این راه بعد تاریخی همدان نیز کمک شایانی در رونق این مناطق خواهد کرد و ایجاد پیادهراههایی که گردشگران بتوانند ضمن پیادهروی از فضای موجود استفاده کرده و خرید خود را نیز انجام دهد، لازم است.
در حال حاضر پیاده راه شدن خیابان بوعلی میتواند گام نخستی باشد تا رینگ اول شهری و میدان تاریخی امام(ره) همدان به مکان تفریحی و تجاری تبدیل شود که گردشگران با حضور در آن ضمن استفاده از فضای فراهم شده به خرید کالاهای مورد نیاز خود بپردازند و رونق اقتصادی را نیز شاهد باشیم.
به همین دلیل از مسؤولان شهر و شورای شهر انتظار میرود این طرح را گسترش داده و با حفظ یک روند منطقی رینگ اول شهری را از محور تردد خودروها خارج کنند تا فضای مناسب گذراندن زمان برای گردشگران فراهم شود.
بدیهی است میدان امام(ره) در کنار مجموعه بازار سنتی همدان میتواند این شهر را در رسیدن به یک مقصد گردشگری کمک کند.
با تحقق این مهم همه کسب و کارها به ویژه تاکسیرانان نیز از رونق بیشتری برخوردار خواهند شد و این نارضایتیهای اولیه را از یاد خواهند برد.
این مسئله به سایر شهروندان نیز قابل تعمیم است چراکه با دیدن رونق شهر از اجرای این نوع پروژههای خرسند خواهند شد، بدیهی است اجرای کامل این پروژه در اعتماد مردم به مسؤولان تأثیرگذار خواهد بود.