مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفت:از ابتدای سال تاکنون نیز 10 نفر به دلیل شنا در مخازن سدهای تهران غرق شدند.
کد خبر: ۲۵۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳ 03 July 2016
خسرو ارتقایی در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران گفت : برغم نصب علایم هشداردهنده در اطراف مخازن سدها و رودخانه ها مبنی بر مناسب نبودن این اماکن برای شنا ، بیشتر غرق شدگی اغلب همزمان با افزایش دمای هوا در تابستان و بعد از عیدفطر که مردم به مناطق ییلاقی سفر می کنند اتفاق می افتد.

وی این تعداد غرق شدگان را در سدهای طالقان، امیرکبیر و لتیان و رودخانه هایی که منتهی به سدهای پنج گانه تهران است اعلام کرد.
ارتقایی هشدار داد : برای جلوگیری از حوادث ناگوار نباید برای شناکردن از دریاچه سدها و رودخانه ها استفاده شود.

وی گفت : در حاشیه رودخانه امیرکبیر که پیش از این فنس کشیده شده بود مردم برای رفتن به کنار رودخانه آن را خراب کردند که درنظر داریم امسال حریم این رودخانه را مشخص کنیم تا مردم نتوانند وارد این محوطه شوند و حوادث ناگوار در این منطقه اتفاق نیفتد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در زمینه آلودگی های نفتی در مخازن سدها بخصوص سد امیرکبیر نیز افزود: در سالهای گذشته معمولا یکبار آلودگی نفتی اتفاق می افتاد اما در سالهای اخیر سالی چندین بار آلودگی نفتی در مخازن این سد اتفاق می افتد که موجب می شود نتوانیم از میلیون ها مترمکعب آب استفاده کنیم.

ارتقایی با اشاره به اینکه تصفیه خانه های آب قادر به تصفیه آلاینده های نفتی نیست، گفت: از مسئولان می خواهیم در پیک مصرف با متخلفان آلودگی های نفتی برخورد جدی شود.

*وضع آب سدهای تهران خوب است اما صرفه جویی فراموش نشود

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفت: میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 233 میلی متر گزارش شده است که نسبت به پارسال 24 درصد افزایش و نسبت به درازمدت 4 درصد کاهش نشان می دهد.

خسرو ارتقایی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه وضعیت منابع آبی سدها امسال نسبت به سال گذشته خوب است، افزود: ذخیره آب پشت سدهای پنج گانه تهران هم اکنون یک میلیارد و 70 میلیون مترمکعب است که نسبت به پارسال 250 میلیون مترمکعب بیشتر آب داریم.

وی درباره میزان آب ذخیره شده در پشت مخازن سدهای پنج گانه تامین کننده آب تهران گفت: سد امیرکبیر 182 میلیون مترمکعب آب دارد، سد لتیان 70 میلیون مترمکعب، سد لار 209 میلیون مترمکعب، سد طالقان 406 میلیون مترمکعب و سد ماملو 200 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد.

ارتقایی افزود: دو سد امیرکبیر و لتیان پر است و سد طالقان 90 درصد، سد ماملو 80 درصد و یک پنجم سد لار هم پر از اب است.

وی گفت: برغم افزایش بارش ها باید مصرف را کنترل کنیم چون از ابتدای سال تاکنون یک و یک دهم درصد افزایش مصرف آب داشتیم که بخشی از آن به افزایش جمعیت و بخشی دیگر به خاطر شیوه مصرف است.

ارتقایی از مردم خواست آب را درست مصرف کنند تا در تابستان و اوج گرما با کاهش فشار آب مواجه نشوند.

وی با اشاره به اینکه از ذخایر آبی موجود باید به طور مطلوب استفاده کنیم تا در پاییز و زمستان دچار مشکل جدی کمبود آب نشویم، افزود: برای تامین آب کشت بهاره در سال جاری مشکلی نداشتیم اما تعهدی برای تامین آب کشت دوم در بهار نداریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در زمینه تامین آب زراعی در پاییز نیز گفت: تامین آب برای کشاورزی در پاییز و زمستان به میزان بارش ها بستگی دارد.

ارتقایی افزود: با بارش های خوب امسال خوشبختانه سطح آب زیرزمینی در منطقه کرج با تغذیه مصنوعی حدود 60 میلی متر بهبود یافته و در برخی از چاه ها سطح آب 15 تا 20 میلی متر افزایش یافته است.

وی در زمینه قیمت فروش آب خام به شرکت آب و فاضلاب در سال جاری گفت: قیمت آب خام نسبت به پارسال تغییری نکرده و قیمت فروش هر مترمکعب آب 40 تا 45 تومان است.

ارتقایی در باره طلب این شرکت از شرکت آب و فاضلاب تهران بابت فروش آب خام افزود: 30 تا 35 میلیارد تومان طلب داریم.

وی درباره قیمت تمام شده هر مترمکعب آب خام از منابع آبی مختلف گفت: قیمت تمام شده آب از سدهای و منابع آبی مختلف متفاوت است به طوری که می توان گفت قیمت آب تمام شده کمتر از هزار تومان بسیار ارزان است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران درباره کیفیت منابع آبی مختلف در تهران نیز افزود: هرکدام از پنج سد تامین کننده آب تهران کیفیت خاصی نسبت به میزان آلایندگی آب این سدها دارد به طور مثال سد لار به دلیل چرای حیوانات آلوده می شود، در جاجرود فضولات انسانی باعث آلودگی این منابع آبی، در سد طالقان به دلیل وجود روستاهای متعدد فضولات حیوانی موجب آلودگی آب می شود.

ارتقایی تاکید کرد: درحال حاضر چهار ایستگاه کنترل کیفیت آب منابع آبی تهران وجود دارد که در نظر داریم به 15 ایستگاه کیفیت آب افزایش دهیم که این ایستگاه ها قبل و بعد از سدها قرار خواهد گرفت.

وی همچنین درباره کیفیت آب در جنوب تهران گفت: از سال 93 که به تدریج تصفیه خانه شماره 7 وارد مدار شد تا پارسال که به طور کامل به بهره برداری رسید دو و نیم مترمکعب بر ثانیه آب تصفیه شده از این تصفیه خانه برای تامین آب جنوب تهران وارد شبکه آبرسانی می شود که تاثیر زیادی بر کیفیت آب تهران داشت.

ارتقایی درباره احتمال پدیده فرونشست در منطقه شهران که حادثه دو هفته پیش را بوجود آورد، افزود: گزارشی در زمینه فرونشست زمین در این منطقه دریافت نکردیم و این حادثه مربوط به شرکت گاز و مترو بوده است.

*امسال بیش از 3 هزار حلقه چاه غیرمجاز آب مسدود می شود

مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران گفت: براساس تصمیم ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی امسال بالغ بر 3 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران مسدود خواهد شد.

خسرو ارتقایی افزود: در 2 هزار حلقه چاه باید کنتورهای هوشمند آب و برق نصب شود که با همکاری شرکت توزیع برق تهران در قالب طرح فهام اجرا خواهد شد.
وی گفت: 252 دستگاه کنتور حجمی هوشمند مخصوص چاه های کشاورزی نیز در قالب طرح اقتصاد مقاومتی امسال نصب می شود.

ارتقایی افزود : با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در سال 95 امیدواریم بتوانیم از برداشت غیرمجاز یک میلیون مترمکعب آب جلوگیری کنیم.

وی گفت: در سال گذشته توانستیم 1615 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کنیم که با مسدود کردن این تعداد چاه از برداشت 83 میلیون مترمکعب آب به صورت غیرمجاز جلوگیری شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران افزود: حدود 200 حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای امسال مسدود شده است.

ارتقایی با اشاره به اینکه در شهر تهران بیش از 10 هزار حلقه چاه غیرعمیق و بدون پروانه برداشت وجود دارد، گفت: مردم را به استفاده از آب این چاه ها برای مصارف خدماتی تشویق می کنیم و به آنها مجوز برداشت می دهیم.

وی افزود: در شهر تهران و شهرهایی که بالای 200 هزار نفر جمعیت داشته باشند برای برداشت آب از چاه روزانه تا 5 مترمکعب (5 هزار لیتر) پروانه صادر می کنیم.

ارتقایی درباره اجرای طرح تعادل بخشی در استان تهران گفت: پارسال این طرح 18 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت که 7 میلیارد تومان آن تخصیص یافت و در سال جاری هنوز تخصیصی برای این طرح نداشتیم.

وی افزود : بیش از 5 میلیارد تومان صورت وضعیت برای پرداخت و 4 میلیارد تومان به مشاوران این طرح بدهکاریم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران از مسئولان درخواست کرد اولین تخصیص بودجه در حوزه آب را به این طرح اختصاص دهند.

ارتقایی گفت: طرح های اقتصاد مقاومتی که باید به نتیجه برسد به ارزش هزار و 500 میلیارد تومان است که برنامه ریزی شده است این طرح ها در آب منطقه ای اجرا شود.

وی افزود : طرح کنترل فرار آب لار، ساماندهی آب های جنوب تهران، طرح های انتقال پساب تهران به ورامین و سد نمرود از جمله طرح هایی است که در قالب اقتصاد مقاومتی باید اجرا شود.

ارتقایی درباره جبران مخازن سفره های زیرزمینی با بارش های امسال گفت: حدود 700 میلیون مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی داریم که پارسال توانستیم 83 میلیون مترمکعب آن را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه با یک یا دو سال ترسالی و یا چند بارش خوب این مشکل حل نمی شود ، افزود : باتوجه به کسری مخزن موجود به طور متوسط سالانه 150 میلیون مترمکعب کسری آب بوجود آمده است که این موضوع در چندین سال با روش های تغذیه مصنوعی و بارش های مناسب قابل کنترل و جبران خواهد بود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران گفت: براساس آمارهای موجود شیب کسری آب در دشت ورامین ملایم تر شده و در برخی نقاط دیگر نیز کاهش شیب افت مخازن زیرزمینی مشهود است.

ارتقایی افزود: در استان تهران با اجرای طرح تعادل بخشی قرار است صد میلیون مترمکعب از کسری مخزن جبران شود که ادامه این روند تا سال 1402 و 1403 می توانیم به تعادل نسبی یا حداقل تثبیت سفره های زیرزمینی دست یابیم.

وی درباره استفاده از روش های موجود برای جلوگیری از تبخیر آب سدها گفت : چون سدهای لار، لتیان و طالقان در مناطق کوهستانی و سرد واقع شده اند استفاده از روش های موجود برای جلوگیری از تبخیر اقتصادی نیست و فقط می توان در مورد سد ماملو  به آن فکر کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار