مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: آموزش صنایع وابسته گردشگری در آستانه جهانی شدن بافت تاریخی شهر یزد در ارزیابی جهانی آن موثر است.
کد خبر: ۲۴۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶ 18 June 2016
به گزارش تابناک یزد،محمد مهدی شرافت در بازدید از دانشکده علمی ـ کاربردی میراث فرهنگی، جذب گردشگران داخلی و خارجی را در استان بسیار بالا ارزیابی کرد و رسالت این مرکز علمی را صیانت و آموزش فعالان گردشگری نقش اساسی دانست .
وی افزود: این اداره کل در قالب یک برنامه پنج ساله و در کمیته هتلینگ اقتصاد مقاومتی طرح های ویژه و اجرایی برای توسعه واحدهای اقامتی دارد که مرکز آموزش علمی ـ کاربردی مسئولیت تربیت نیروهای توانمند را در این راستا برعهده دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، علاوه بر توسعه کارگاه های طلا و زیورآلات سنتی و اعطای نشان مهر اصالت به برخی از استادکاران این رشته، از راه اندازی رشته های مدیریت امور تشریفات و کارشناسی هتلداری برای نخستین بار در استان خبر داد و آن را لازمه ارتقای سطح کمی و کیفی بخش گردشگری ارزیابی کرد.
شرافت علاوه بر رشته های گردشگری، صنایع دستی (سفال و سرامیک و مصنوعات چوبی‏)‎ از راه اندازی رشته مرمت ساختمان نیز نام برد.
وی تاکید کرد: یکی از ویژگی های بارز بافت تاریخی در ارزیابی ثبت جهانی آن پویایی و حیات آن است و امیدواریم با رونق این رشته و استفاده از ظرفیت استادکاران چیره دست، بتوان در حفظ و نگهداری این بافت ارزشمند گامی موثر برداشت.
سرزمین کهن و تاریخی استان یزد با وسعتی در حدود 74 هزار و 493 کیلومتر مربع و جمعیتی افزون بر یک میلیون و 85 هزار نفر در مرکز جغرافیای ایران واقع شده و مانند نگینی در دل کویر می درخشد.
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
استان یزد در سه سال گذشته بطور میانگین، سالانه شاهد رشد 80 درصدی حضور گردشگران خارجی بوده و از این لحاظ در جذب گردشگران بویژه گردشگران خارجی رشد بالایی داشته و در این بخش در صدر استانهای کشور قرار دارد.
یزد به عنوان دومین شهر تاریخی و نخستین شهر خشتی جهان و یکی اضلاع مثلث گردشگری در کنار اصفهان و فارس در مرکز ایران مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.
یزد با میراث غنی فرهنگی و 6 هزار و 500 جاذبه طبیعی و گردشگری شامل بی نظیرترین بافت تاریخی زنده دنیا و آثار متعلق به دوران قبل از اسلام و معماری اسلامی با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
این استان با وجود تنوع مختلف و داشتن چهار فصل در دل این استان کویری و انواع جاذبه های تاریخی و طبیعی در مثلث گردشگری مرکز ایران قرار گرفته و برای ثبت جهانی نخستین بافت تاریخی ایران لحظه شماری می کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار