آنگونه که مشاوران املاک در شیراز می گویند، اجاره نشین ها در این شهر با تجربه ای که از سال های گذشته اندوخته اند، این روزها زودتر از فصل داغ سال در تکاپوی جابجایی و یا تمدید قرارداد استیجاری قرارداد خود افتاده اند.
کد خبر: ۲۴۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸ 16 June 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:اجاره نشین هایی که به واسطه تحصیل فرزندانشان در مدرسه، ناگزیر به انتخاب فصل تعطیلی مدارس برای جابجایی هستند، این روزها در حال بررسی گزینه های پیش روی خود هستند.
از یک سو، برخی مالکان با توجه به سابقه خوبی که از مستاجران در ذهن دارند، تمایل دارند که قرارداد اجاره را با افزایش مختصر تمدید کنند و از سوی دیگر، هستند مالکانی که در بازار بی قاعده تعیین نرخ اجاره مسکن، ارقام دلخواه خود را روز به روز افزایش می دهند.
ایرج رهبر از تحلیلگران مسائل مسکن اخیرا گفته است: امسال به دلیل پیش‌بینی‌ها برای آینده بازار مسکن و گرانی احتمالی مسکن در تابستان، مردم زودتر از سال‌های گذشته دست به کار شدند و به همین دلیل بازار اجاره مسکن این روزها شرایط رشد را تجربه می‌کند.
وی افزوده است: فضای روانی که در حال حاضر در کشور و به‌ویژه در کلان‌شهرها وجود دارد خبر از گرانی مسکن در آینده می‌دهد و به همین دلیل مردم ترغیب به اجاره مسکن می‌شوند، زیرا تجربه نشان داده است که هر چه به تعطیلی مدارس نزدیک‌تر می‌شویم، اجاره مسکن نیز رشد صعودی قیمت را پشت سر می‌گذارد.

سری به بازار اجاره مسکن در شیراز می زنیم
- آپارتمان دوخوابه. خیابان خلیلی، 20 میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان اجاره ماهانه.
- سوئیت یک خوابه، شهرک آرین. 10 میلیون رهن و 500 هزار تومان اجاره ماهانه.
- دو خوابه، خیابان پاسداران. 20 میلیون رهن با یک میلیون و 800 هزار تومان اجاره ماهانه.
- آپارتمان دو خوابه، سفیر جنوبی. 50 میلیون تومان رهن.
- خانه دربست. 500 دستگاه. 60 میلیون تومان رهن. ( قابل تبدیل به رهن و اجاره)
- آپارتمان دوخوابه. بولوارنصر زمین شناسی. 20 میلیون رهن و 900 هزار تومان.
این اعداد و ارقام هرچند مربوط به مناطق نسبتا متوسط شهر شیراز از نظر سطح رفاه و تمکن مالی افراد است، اما از رشد اجاره بها در فصل نخست سال حکایت دارد.
'محمد ن.' از مشاوران املاک می گوید: با پایان ماه مبارک رمضان، شاهد نقل و انتقال های بیشتری در میان اجاره نشین ها خواهیم بود و از این رو، احتمال دارد که در شرایط بی قاعده تعیین نرخ های اجاره، در ماه های آتی شاهد نابسامانی هایی باشیم.
افشین زارع که سال هاست عنوان مستاجر را یدک می کشد و هنوز موفق به تهیه خانه برای سکونت نشده است، نیز می گوید: برخی نرخ های پیشنهادی مالکان مسکن برای اجاره، دور از ذهن و بدون تناسب به وضعیت ملک و موقعیت آن است، از این رو، برخی مستاجران ترجیح می دهند که با موجر فعلی به توافق برسند تا کمتر از ناحیه پولی که بابت مسکن از جیب آنها می رود، آسیب ببینند.
وی اظهار کرد: در شرایطی که نرخ سود سپرده های بانکی در ماه های گذشته کمتر شده است، مالکان چندان رغبتی به افزایش میزان مبلغ رهن (ودیعه) ندارند و بر دریافت اجاره بهای بیشتر تاکید دارند.
با این حال داریوش خسروی از مالکان می گوید: در شرایطی که شاهد افزایش قیمت ها هستیم، به دنبال آن هزینه های جاری مالکان نیز افزایش می یابد و از این رو، ناگزیر به افزایش نرخ اجاره هستیم.
بنا بر آنچه که رسانه ها از گزارش اخیر بانک مرکزی درج کرده اند، شاخص بهای مسکن اجاره ای استان فارس در فصل زمستان سال گذشته به 204.4 رسیده که نسبت به فصل پاییز 1.8 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 93 حدود 14.2 درصد افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش ها، اگر شاخص اجاره بهای مسکن در سال 1390 برای همه استان‌ها برابر با 100 باشد استان‌ کهگیلویه و بویر احمد با شاخص 230.6، استان آذربایجان غربی با شاخص 218 و استان فارس با شاخص 204.4 در رده‌های اول، دوم و سوم میزان گران شدن اجاره بهای مسکن بین سال‌های 90 تا 94 قرار دارند.

دولت در بازار اجاره مسکن ورود کند

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شهر شیراز معتقد است که ورود دولت برای سامان دادن به بازار اجاره مسکن، گامی اثربخش برای حمایت از مستاجران و جلوگیری از افزایش بی حد و حساب نرخ اجاره خواهد بود.
'محمد قاسم تابنده ماه' در این باره به خبرنگار ما گفت: با توجه به رکود بازار خرید و فروش مسکن، مالکان واحدهای مسکونی ترجیح می دهند که این واحدها را اجاره بدهند.
وی اظهار کرد: با توجه به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، مالکان ترجیح می دهند که میزان اجاره بهای ماهانه را افزایش دهند تا این که با افزایش مبلغ ودیعه مسکن موافق باشند.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شهر شیراز می گوید: باتوجه به نبود نظارت و کنترل بر بازار اجاره مسکن، مالکان به هر قیمت دلخواهی، مسکن خود را اجاره می دهند و در این شرایط، انتظار است که دولت فکری برای این موضوع داشته باشد.
وی ادامه داد: چند سال پیش، اتحادیه املاک شیراز طرحی را آماده کرد که قیمت اجاره کارشناسی شود و با وجود تصویب این طرح در کمسیون نظارت و کمیسیون تنظیم بازار مستقر در استانداری فارس، اجرایی نشد.
در این میان، شماری از اجاره نشین ها هستند که با وجود درک اهمیت تدبیر فوری برای اجاره مسکن مورد نیاز خود برای یک سال آینده، ترجیح می دهند که اجرایی شدن این تصمیم را به بعد از روزهای ماه مبارک رمضان موکول کنند. اینجاست که با افزایش نسبی تقاضا در بازار اجاره، نیاز به اقدام های حمایتی از اجاره نشین ها نیز بیشتر احساس می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار