کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست
تابناک تهران - شهرداری تهران دوباره اقدام به قطع درختان خیابان ولیعصر کرده است. این اتفاق سر و صدای فعالان محیط زیست را در آورده و شهرداری هم مثل دفعالت قبل خشکیده و خطرناک بودن چنارهای قطع شده علت این اقدام اعلام کرده است و وعده داده که چند برابر درخت‌های قطع شده چنار جوان کاشته خواهد شد اما کارشناسان اعتقاد دارند شهرداری به جای این کار باید از درختان قدیمی محافظت کند.
کد خبر: ۲۴۵۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷ 15 June 2016

هر چند وقت یک بار رسانه های رسمی و غیر رسمی تصاویری از قطع درختان تهران توسط شهرداری منتشر می کنند و مسئولان این نهاد هم با سعی می‌کنند با اعلام اینکه درختان خشک شده و خطرناک بوده اند داستان را فیصله بدهند.

این بار هم ماجرا دوباره برای چنارهای قدیمی خیابان ولیعصر تکرار شده است. امیر حسین عساری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 11 درباره این اتفاق گفته: «هفت درخت چنار از حدود ۷-۶ سال پیش در محور خیابان ولی عصر (عج) تقاطع چهار راه ولی عصر(عج) خشک شده بود؛ به دلیل پوسیدگی ریشه، خشک بودن درختان، احتمال سقوط بر روی رهگذران و خودروها و همچنین درخواست‌های مردمی؛ قطع این درختان با رأی کمیسیون ماده هفت سازمان بوستان‌ها و فضای سبزشهر تهران انجام و مقرر شد که به جای آن‌ها چنارهای جوان ۸ تا ۱۵ ساله در همان مکان کاشته شوند.»

عساری همچنین به سقوط یک مورد از این درختان در باد و طوفان هفته گذشته اشاره کرده و گفته: «خوشبختانه این حادثه خسارتی نداشته است، اما تصمیم بر آن شد تا برای جلوگیری از بروز هر گونه حادثه‌ای هفت درخت چنار خشکیده قطع و ۴۳ اصله چنار سالم به جای آن‌ها کاشته شوند.» ایسنا گزارش داده که هم زمان با حرف های او کارگران فضای سبزشهرداری منطقه ۱۱ در حال کاشت درختان چنار در محور خیابان ولی عصر (عج) بوده اند. با همه اینها برخی از کارشناسان معتقدند که اگرچه کاشت درختان تازه بعد از قطع درختان خشکیده ضروری ست اما قبل از آن لازم است شهرداری نسبت به نگهداری از چنارهای قدیمی شناسنامه دار تهران مخصوصا چنارهای ولیعصر که اهمیت بالایی دارند توجه بیشتری داشته باشد.

این را اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم تایید می کند و می گوید: «قطع کردن درختی که می‌میرد و قدرت ایستادگی‌اش را از دست می‌دهد، در همه جای دنیا مرسوم است و کار درستی است اما مشکل اصلی قطع درختان خشک شده نیست نیست بلکه مشکل اصلی این است که معمولا هیچ اقدامی‌برای کاشت نهال‌های تازه به جای درختان قطع شده صورت نمی‌گیرد و این عدم جایگزینی باعث می‌شود که به مرور زمان تعداد درختان خیابان کاهش پیدا کند. از طرفی ما شاهد بی توجهی به حیات این درخت ها هستیم که در نهایت منجر به خشک شدن آنها می شود و این چرخه ادامه پیدا می کند.»

کهرم ادامه می دهد: «مهم‌ترین خطری که درختان خیابان ولیعصر(عج) را تهدید می‌کند ساختن مترو در امتداد خیابان ولیعصر(عج) است. ساخت مترو باعث می‌شود ریشه های این درختان از سفره‌های آب زیرزمینی جدا بیفتد و هنگامی‌که ریشه از آب بیرون باشد به مرور زمان درخت خشک می‌شود. همچنین ساختمان‌های بلندی که در اطراف خیابان ولیعصر بالا رفته‌اند، تهدید دیگری برای درختان خیابان ولیعصر هستند. این ساختمان‌ها باعث می‌شوند که نور به درختان نرسد و جست‌وجوی درختان برای نور باعث شده که بسیاری از آنها کج و کوله شوند. در صورتی که اگر نور به‌طور مستقیم به آنها برسد، رشدشان مستقیم و رو به بالا خواهد بود.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار