کد خبر: ۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰ 02 February 2015
دهه فجر و فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی همه ساله فرصتی پیش روی ایرانیان قرار می دهد که علاوه بر بازخوانی انقلاب اسلامی برای تبیین چشم اندازهای نظام جمهوری اسلامی به دستاوردهای 35 ساله آن بپردازند.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، استان فارس نیز همپای سایر مناطق کشور، پیشرفت های محسوسی در عرصه های گوناگون صنعتی، علمی، پزشکی، فرهنگی، عمرانی، امور زیر بنایی و کشاورزی را تجربه کرده است .
درحوزه مذهبی فارس با داشتن هزار و 400 امامزاده جلیل القدر و فرزند امام موسی کاظم(ع) حضرت احمد بن موسی(ع) به عنوان نگینی در شیراز ، از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) معرفی شد.
این استان با داشتن حوزه های علمیه چون رضویه ، شهدا (نخبگان) ، شهید دستغیب و حکیم، قوام، امام صادق (ع) و خان، آقاباباخان، محمدیه، محمودیه، سفیران هدایت (صاحب الزمان ) ، منصوریه ، بنیاد المهدی ، نور ، امام صادق(ع) ، شهید نجابت ، ابوصالح و سلمان فارسی به آموزش مسائل دینی به علاقه مندان پرداخته است.
از لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز فارس با داشتن حدود 30 درصد از آثار تاریخی و داشتن امامزادگان جلیل القدر، وجود آثار تاریخی که در جهان کم نظیر است و تنوع اقلیمی و ساختارهای جغرافیایی طبیعی، فضاهای جالب توجه و کم نظیری برای استفاده های گردشگری به وجود آورده است .
صدهاچشمه طبیعی ، دریاچه ، تالاب و ارتفاعات متعدد با قابلیت استفاده تفریحی و ورزش های کوهستانی ، مجموعه عناصر به هم پیوسته جذاب ودیدنی را دراین استان به نمایش می گذارد.
تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد، بقایای کاخ اردشیر بابکان، امامزاده شاهچراغ، آرامگاه های خواجو، حافظ، سعدی و بابا کوهی، باغ ارم، آتشکده های متعدد استان، ارگ کریم خانی، بازار و حمام وکیل، آثار دوره زندیه و مساجد و باغها و دیگر دیدنی ها استان فارس را در صنعت توریسم ایران برجسته کرده و هر گردشگری را به سوی این خطه کشانده است.
استان فارس با وسعت حدود 124 هزار کیلومترمربع، 4 میلیون و 600 نفر جمعیت دارد و به علت ظرفیت های بالقوه‌ و بالفعل پزشکی و فناوری های بروز از جایگاهی برتر در حوزه پزشکی برخوردار است .
پیشرفت های پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در فارس به گونه ای است که شهر شیراز امروز در حوزه بهداشت و درمان، قطب پزشکی کشور و مورد توجه بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و بیماران کشورهای همجوار برای درمان‌های سخت به جای رفتن به کشورهای اروپایی، شهر شیراز را برای درمان انتخاب می‌کنند .
شیراز با انجام موفقیت آمیز بیش از 10 هزار پیوند قرنیه، کبد، مغز استخوان، کاشت حلزون، پیوند پانکراس و قلب یکی از مهمترین مراکز پیوند اعضا در کشور و جهان محسوب می شود .
آقای تدین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: تاکنون هزار و 120 پیوند کبد در شیراز انجام شده و این در حالی است که تعداد پیوندهای کبد در دیگر مناطق کشور حدود 100 مورد است .
آقای ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: سالانه در شیراز بیش از 250 پیوند کبد انجام می شود که این میزان از یک موسسه بزرگ پیوند در آمریکا که 143 پیوند دارد بیشتر است.
فارس در زمینه های دیگر درمانی ازجمله جراحی نخستین نخاع باز جنین در رحم مادر در خاورمیانه، کاشت تلسکوپ مینیاتوری در چشم بیماران و پیوستن ایران به جمع 2 کشور انجام دهنده این عمل، تولید 3 نوع پروتئین نو ترکیب برای تشخیص سل انسانی، تولید پد انعقاد خون برای نخستین بار در کشور، انجام موفقیت آمیز پیوند پوست از بیمار مرگ مغزی، درمان نوع خاصی از انحراف چشم با استفاده از عضله ساق پا و تولد نخستین نوزاد به روش تفکیک و انتقال جنین نیز دارای توانمندی هایی چشمگیری است .
افزایش بیش از هزار برابری ساخت خانه های بهداشت و افزایش تخت های بیمارستانی، تعداد بهورزان خانه های بهداشت ، کاهش 10 برابری میزان مرگ و میر کودکان کمتر از یک سال، کاهش 8 برابری مرگ و میر مادران باردار و راه اندازی آزمایشگاه میکروبی آب آشامیدنی در بیشتر شهرستانهای استان، فارس را به عنوان قطب پزشکی کشور معرفی کرده است.
انجام موفقیت آمیز لقاح مصنوعی و کشت سلول های بنیادین در دانشگاه جهرم ، جراحی لیزیک دیسک کمر در شیراز ، ساخت کیت های پزشکی که پیش از این در انحصار معدودی از کشورها بود، ساخت لنزهای کم بینایی برای نخستین بار در کشور ، تزریق موفقیت آمیز سلول های بنیادی به مفصل آسیب دیده بیمار و بکارگیری دانش هسته ای در علم پزشکی، انجام عمل ایمپلنت نخستین بار در کشور و انجام سه شیوه جدید جراحی عروق مغز نخستین بار در جنوب کشور از دیگر علل دستیابی فارس به این جایگاه است.
تولید و ساخت دستگاه درمان بدون درد هموروئید، الکترو کوتر، چست الکترود یکبار مصرف، دستگاه سوزاننده سر سوزن آلوده، دستگاه هموراپی و سامانه الکتروکاردیوگراف 12 کاناله در شیراز برخی از تجهیزات پزشکی ساخته شده در استان فارس است .
در حوزه صنعت نیز فارس پیشرفت های بسیاری داشته و به عنوان شاهراه گازی کشور و قطب طراحی و ساخت تجهیزات پالایشگاهی و صنعت نفت و گاز شناخته می شود بطوریکه در سال های اخیر به خودکفایی 80 درصدی در این زمینه رسیده است .
آقای همتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس می گوید: ظرفیت و مزیت های فارس در زمینه های ذخایر معدنی، موقعیت صادراتی و دیگر توانمندی های صنعتی و تولیدی، این استان را به عنوان محوری برای توسعه و فراهم کردن فرصت های سرمایه گذاری خارجی و داخلی معرفی کرده است .
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس نیز می گوید: این استان از نظر اقتصادی دارای موقعیت ویژه و ممتازی است و با داشتن شهرک های صنعتی متعدد در توسعه اقتصادی کشور نقش پررنگی ایفا می کند.
آقای صداقت پور می افزاید: استان فارس با داشتن بیش از هزار و 734 واحد صنعتی و 24 هزار و 800 شغل رتبه دوم کشور را پس از تهران دارد.
وی اضافه می کند: طراحی و ساخت سامانه خنک کننده صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع نیروگاهی ، سامانه شستشوی کمپرسور توربین ها (Cold Wash)، طراحی شیر کنترل دما (TCV، نشت بند روغن پمپ های پلانجری و شیرهای کنترل گاز خروجی از اقدامات متخصصان فارسی بومی سازی شده است.
علاوه بر این طراحی و ساخت هیترهای شعله مستقیم نخستین بار در کشور، تعمیرات سنگین و راه اندازی یک فروند هواپیمای مسافربری atr72، ایجاد سامانه خورشیدی مولد برق، تامین برق چاه گاز با استفاده از انرژی خورشیدی و شبکه فتو ولتائیک، بومی سازی و ساخت مبدل‌های خط انتقال TLE از تجهیزات اصلی واحدهای تولید اتیلن، موفقیت متخصصان فارسی در نصب مبدل‌های خط انتقال در پتروشیمی مارون، فعالیت بزرگترین کارخانه سازنده تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور در شیراز، کسب رتبه نخست کشوری فارس در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، فعالیت بزرگترین تولیدکننده گازکشور با 6 میدان گازی و تولید بیش از 150 میلیون متر مکعب گاز در استان فارس ، موفقیت متخصصان فارسی در انجام تعمیرات اساسی میادین گازی زاگرس جنوبی و یک میدان نفتی در حال بهره برداری و ایجاد میادین نفتی خشت و کنار تخته تنها بخشی از توانمندی های فارس در زمینه صنعت است .
آقای کیانی مدیر شهرک صنعتی بزرگ شیراز نیز از بهره برداری 115 واحد صنعتی و خدماتی در بخش های صنایع فلزی، شیمایی، برق و الکترونیک، کانی غیر فلزی ،سلولزی و صنایع مواد غذایی و بسته بندی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز از ابتدای امسال و اشتغالزایی 800 نفر خبر می دهد .
استان فارس در تولید علم نیز از شاخص ترین استان های کشور است .
به گفته آقای خلفی نژاد، استاد دانشگاه شیراز و رئیس سابق بنیاد ملی نخبگان فارس هزار و 300 نخبه و استعداد برتر در بنیاد نخبگان استان حضور دارند و فارس از نظر نخبه پروری ،پس از استان تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد.
تدریس 14 نفر از استادان برتر کشور و برگزیده جشنواره علامه طباطبایی در دانشگاه شیراز و علوم پزشکی، راه اندازی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دفتر اصلی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاورمیانه در شیراز به عنوان سومین نظام استنادی جهان، برتری نخبگان فارس در سه جشنواره منطقه ای اختراعات خلیج فارس ، تجاری سازی طرح های برتر جشنواره ، میزبانی جشنواره منطقه‌ای اختراعات خلیج فارس و کسب رتبه برتر دانشگاه های شیراز در رتبه بندی های علمی کشور گواه این ادعاست .
طراحی شفت کامپوزیتی تقویت شده با الیاف ، طراحی شبکه ضد عفونی کننده زباله‌های عفونی و پسماندهای بیمارستانی، طراحی سامانه کاهش تبخیر بنزین در مخازن و جایگاه سوخت، طراحی و ساخت سامانه کنترل از راه دور شیرهای ایستگاه گاز به صورت سنولوئید ضد انفجار، ساخت سامانه افزایش بازده موتورهای الکتریکی، ابداع روش ساخت پروتزهای خاص، ساخت دستگاه سنجش و کنترل کیفیت تراکم خاک، ساخت ویسکوزیته متر و طراحی و ساخت مکانیزم آرماتوربند برقی فقط بخشی از مواردی از صدها توانمندی علمی جوانان و متخصصان فارسی است .
استان فارس همچنین در عرصه کشاورزی در کشور پیشگام بوده و 28 سال متوالی به عنوان قطب تولید گندم کشور مطرح است.
در فارس سالانه بیش از 12 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود و این استان با تولید 3 میلیون تن محصولات باغی رتبه نخست و با 9 میلیون تن تولیدات زراعی رتبه دوم را در کشور کسب کرده است.
همچنین می توان به تولید 90 هزار تن گوشت قرمز، 140 هزار تن گوشت مرغ،800 هزارتن شیر و 40 هزارتن تخم مرغ صنعتی دراین استان اشاره کرد.
سهم شاغلان بخش کشاورزی نیز حدود 25 درصد است.
افتتاح بزرگترین پروژه مرغ تخم گذار جنوب کشور در لارستان، کسب رتبه نخست فارس در اجرای طرح سامانه آبیاری نوین، ساخت کانال های انتقال آب، کمباین ماهواره ای، اجرای طرح تسطیح لیزری، ترویج آبیاری نوین و ساخت صنایع تبدیلی و فرآوری از جمله مهمترین اقدامات بخش کشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان فارس است.
برگزاری نخستین جشنواره های سراسری زیتون ، گل ،خرما ، انجیر، برنج و انار و مرکبات در فارس، تحقق بیش از 50 درصدی اهـداف صادراتی استان ، تولید گندم به روش کشاورزی حفاظتی و تولید ارقام جدیدی از این محصول با کمک سازمان انرژی هسته ای، رتبه نخست کاشت نهال سالم و شناسنامه دار و بذرهای اصلاح شده از دیگر دستاوردهای کشاورزی استان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار