عملیات مرمت قلعه تاریخی روستاي دهشیر در شهرستان تفت با اعتباري معادل 388 میلیون ريال آغاز شد.
کد خبر: ۲۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 18 April 2015
به گزارش تابناک یزد، اين عمليات مرمتي شامل جمع‎‎آوري آجر فرش فرسوده و قديمي، اجراي آجر فرش کف، تخريب قسمت‎‎هاي ديوارهاي فرسوده خشتي، تراشيدن اندود فرسوده کاهگل روي بدنه‌‌ها، زيربندي و استحکام بخشي ديوار با آجر و ملات گل آهک، جرم‌‌گيري و سايش آجر نما، است.

همچنين ترميم نماسازي‌‌هاي بدنه به صورت مرمتي و نماچيني با آجرفرشي، اجراي قرنيز پا دامنه فضاهاي بسته و باز با آجر فرشي، ‌مرمت و بازسازي تيرکش‌‌ها و کنگره‌‌ها، اجراي شفته با آهک، اجراي دوخت و دوز شکاف ترک‌‌ها با چوب مناسب و دوغاب ريزي و بندکشي ‌از ديگر برنامه‎‎هاي مرمتي اين بناي تاريخي است.

اين اثر فرهنگي تاريخي كه در سال 91 به شماره 30835 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده، داراي آثار و شواهد ادوار مختلف از قبل از اسلام تا اواخر دوره قاجار است.

ضخامت ديوارها، وجود خشت‎‎هاي مشکوک به معماري قبل از اسلام، همچنين عدم شناسايي آثار قديمي متعلق به سکونت در روستا و حوالي آن باتوجه به ‌قطعيت وجود روستا در قرون گذشته حتي صدر اسلام، نظريه وجود اين مجموعه در ادوار مختلف اسلامي را بيش از پيش به يقين نزديک مي‎‎سازد.

در مجموع با توجه به برررسي مدارک موجود چنين استنباط مي‏‏شود که قلعه موصوف با وضعيت فعلي يعني استحکامات دفاعي نظير حصار دفاعي با کنگره و تيرکش سر در ورودي و برج‎‎هاي نگهباني قطعاً متعلق به دوره اوايل و مياني اسلامي است.

اين قلعه داراي پلاني مربع شکل بوده که هفت برج مدور در اطراف آن قرار دارند و ارتفاع هر برج به طور متوسط هشت متر است که مصالح عمده در ساخت آنها، چينه و خشت و گل است.

سر در ورودي قلعه در ضلع جنوب شرقي آن با قوس رفيع و بلند گهواره‎‎اي، کوشک مانند بودن عمارت ورودي، آب انبار با بادگيرهاي مدور و منحصر بفرد بودن در استان و طرح تکرار شونده سکونتگاه‎‎ها به صورت دو صفه‌‌اي در طبقه همکف، از جمله ويژگي‎‎هاي اين اثر تاريخي  است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار