این روزها ادامه تحصیل تعدادی از مدیران استانی وشهرستانی در استان ایلام در خارج از استان به چالش مهم مدیریتی مبدل شده است عدم حضور مدیر در دستگاه اداری برای روزهای متوالی علاوه بر اینکه هزینه های سنگینی را بر دستگاه اداری تحمیل می کند باعث بروز مشکلاتی برای ارباب رجوع وسرگردانی آنها شده وقطعا این روند نارضایتی هایی را نیز بدنبال خواهد داشت وبرخلاف منشور حقوق ارباب رجوع خواهدبود.
کد خبر: ۲۴۳۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱ 09 June 2016
نظام اداري ما دچار مشکلات متعددي است و اگرچه هر یک از مشکلات بطور انفرادي داراي علل، پیامدها و نتایج متفاوتی می باشد، بسیاري از آنها بی ارتباط با مدیریت نظام اداري نمی باشد، چون رسالت اداره و هدایت سازمانها، بیش از هرکس و هرچیز به عهده مدیران آنهاست. این به آن معنی نیست که آنان به تنهایی قادرند یا توان آن را داشته باشند که به تنهایی رسالت و هدایت سازمان و اداره اي را که متصدي مدیریت آن هستند، بجا آورند، بلکه آنان باید با بهره گیري از منابع انسانی، به حل مشکلات سازمانهاي خود همت گمارند آنگونه که این وظایف تحت عناوین وظایف مدیران شمرده شده است.

به گزارش تابناک ایلام،مساله ازاین قرار است که برخی از مدیران ما به لحاظ مهارت و توانایی در چنان وضعیت مساعدي نیستند که این مهم را جامه عمل بپوشانند. برخی داراي تخصص، تجربه، سابقه کار و حتی سن کمتري می باشند، هر چند که احتمالا از تعهد اخلاقی بیشتري برخوردارند. به عبارت دیگر براي اینکه مدیران سازمانهاي دولتی در انجام وظایف خود موفق باشند، داشتن تعهد اخلاقی تنها یکی از شرایط لازم می باشد و علاوه بر آن باید داراي خصوصیات و توانمندي هاي دیگري  نظیر سطح تحصیلات بالا وتخصص مرتبط با حوزه کاری خود نیز باشند

بی شک ادامه تحصیل وکسب مدارج علمی بالاتر یکی از مهمترین مولفه ها ورمز موفقیت مدیران برای پرداختن به امورات سازمانی می باشد وافزایش توانمندیهای تخصصی مدیران در حوزه های کاری ومدیریتی اشان باعث به روز شدن امورات حوزه مدیریتی وپیشبردبهینه برنامه ها خواهدشد؛ اما سطح تحصیلات وتخصص مدیران بایستی بعنوان پیش شرط مهمی برای انتخاب آنان در جایگاه مدیریتی لحاظ شود بنحویکه مدیر یک سازمان مجبور نباشد دردوران مدیریت برای ادامه تحصیل ونیل به این مولفه مهم مدیریتی سازمان تحت مدیریت خود را در روزهای متوالی رها نماید زیرا این موضوع یکی از مخاطرات حوزه مدیریت تلقی شده ورها شدن سازمان خود دارای پیامدهاییست که اولین پیامد آن متوجه مراجعین ومردم خواهد بود.

این روزها ادامه تحصیل تعدادی از مدیران استانی وشهرستانی در استان ایلام  در خارج از استان به چالش مهم مدیریتی مبدل شده است ،عدم حضور مدیر در دستگاه اداری برای روزهای متوالی علاوه بر اینکه هزینه های سنگینی را بر دستگاه اداری تحمیل می کند بروز مشکلاتی برای ارباب رجوع وسرگردانی آنها را بدنبال دارد وقطعا برای ادامه این روند بروز نارضایتی هایی را نیزباید  متصور بود ومهمتراینکه این رفتار برخلاف منشور حقوق ارباب رجوع خواهدبود.
اگرچه ادامه تحصیل به خودی خود عملی پسندیده تلقی می شود اما این عمل برای  مدیران دستگاههای حساسی نظیر فرمانداریها که حضور فرماندار بعنوان عالیترین مقام اجرایی دولت بعنوان سکاندار بسیاری از امورشهرستان بدلیل عهده داربودن  مسئولیت های مهمی  نظیر شورای تامین ،شورای اداری وشورای آموزش وپرورش و....در شهرستان بیش از سایر مدیران دستگاههای اداری ضرورتی اجتناب ناپذیر است که این روزها دراستان ایلام مورد غفلت واقع شده است.

واضح است که ادامه تحصیل تعدادی از مدیران دستگاههای اجرایی وسیاسی دراستان ایلام آنان را درزمره مديران‌ پروازي‌ قرارداده واین مهم  خواسته یا ناخواسته باعث بروز مشکلات فراوانی نیز برای سایرین شده است . بروز حوادث‌ جاني‌ و مالي‌ هنگام‌ مسافرت‌ به‌ محل‌ كار، سردرگمي‌ و بلاتكليفي‌ ارباب‌ رجوع‌ و كاركنان‌ اداره‌ مربوطه‌، ماموريت‌هاي‌ مكرر با هدف‌ مراجعه‌ به‌ محل‌ كار و تحميل‌ بار مالي‌ به‌ دستگاه‌ مربوطه‌، استفاده‌ از خودروهاي‌ دولتي‌ و استهلاك‌ و تحميل‌ بار مالي‌ آنها به‌ محل کار‌، تفويض‌ اختيارات‌ غيرقانوني‌ به‌ زيردستان‌ براي‌ حل‌ و فصل‌ امور در غياب‌ مديران‌، عدم‌ دسترسي‌ بموقع‌ به‌ مدير در حوادث‌ غيرمترقبه‌، خستگي‌ ناشي‌ از رفت‌ و آمد رانندگي‌ و تاثير منفي‌ در روند كيفي‌ و كاري‌ مديران‌ ازجمله‌ مشكلات‌ پيش‌روي‌ این مدیران است.

با این حال آنچه که مشهود است تعدادی از فرمانداران شهرستانهای استان بیشتر وقت خود را بجای خدمتگزاری به مردم ونقش آفرینی در توسعه همه جانبه شهرستان و ورتق وفتق امور مردم به تحصیل درخارج از استان مشغول بوده ودر سربزنگاه که حضور فرماندار می تواند گره ای را از مشکلات مردم بگشاید متاسفانه با غیبت او روبرو بوده ایم که این موضوع حقیقتا با روح خدمتگزاری وعدالت اداری دولت سازگاری ندارد!

حال با تحمیل وضعیت موجود بر مردم وآثار سوء مدیریتی آن انتظار می رود استاندار محترم ایلام بعنوان عالی ترین مقام اجرایی وسیاسی استان به این نکته ظریف وحساس اهتمام داشته ودر واگذاری پستهای حساسی نظیر فرمانداریها وسایرمدیران استانی وشهرستانها ،شرط حضور تمام وقت آنان در منطقه محل خدمت ووضعیت وسطح تحصیلی اشان  رامضاف بر سایر فاکتورهای مدیریتی  ملاک گزینش قرار داده وبرای رفع این دغدغه مهم چاره جویی نمایند.

حقیقتا براین گروه از مدیران نیز لازم وضروریست که هرچه سریعتر تکلیف خود را با وضعیت موجود روشن نمایند ؛چنانچه ادامه تحصیل آنان دغدغه موجه ومهمی برای آنان تشخیص داده شده ،بهتر است فرصت خدمتگزاری به مردم وتوسعه وپیشرفت منطقه را دراختیار آندسته از مدیرانی قرار دهند که دغدغه ای جز خدمت به مردم نداشته و خود نیز با فراغت بال به ادامه تحصیل وکسب مدارج علمی بالاتر شان بپردازند !قطعا بعد از فراغت از تحصیل  وکسب مدارج علمی بالاتر فرصت تداوم خدمت را در مقاطع زمانی دیگری بدست خواهند آورد.

وآخر اینکه بهتر است این نکته مهم همواره مدنظر مدیران ارشد استان خصوصا استاندار محترم ومدیران کل قراربگیرد که براي اینکه مدیر سازمان همواره صالح ترین فرد آن سازمان باشد لازم است که شرایط انتصاب مدیران در هر سازمان قبلا تعیین شده و مطابق آن عمل شود. بطور کلی می توان گفت که هر کسی که اداره کار دو یا چند نفر را بعهده دارد از سر پرستی یک دایره، واحد یا بخش کوچک در داخل یک اداره گرفته تا پست هاي ریاست، مدیریت ،مدیریت کل، و غیره، باید از لحاظ تخصص و تجربه نسبت به زیردستان خود تفوق داشته باشد. اگر اصل فوق رعایت شود بسیاري از مشکلات اداري و معمول همه سازمانها تا حد زیادي حل می گردد .





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار