هر روز که می‌گذرد یک گام به خاموشی فصل تابستان نزدیک‌تر می‌شویم اما هنوز راه‌هایی برای دور زدن خاموشی در گرم‌ترین فصل سال باقی مانده است که اگر هر شخص خود را موظف به بکارگیری این راهکارها کند قطعا تابستانی بدون خاموشی خواهیم داشت.
کد خبر: ۲۴۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹ 08 June 2016
با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق برای جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی، کارشناسان و دست اندرکاران حوزه برق خواستار همکاری و مشارکت مردم در این خصوص شدند.

به اعتقاد آنان با به کار بستن تعدادی از روش‌های کم‌هزینه، مردم می‌توانند ضمن پشت سرگذاشتن تابستانی بدون خاموشی 10 درصد درهزینه‌های خود صرفه‌جویی به‌عمل آورند.

گفته می شود که استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و LED، سرویس به موقع سامانه‌های سرمایشی، استفاده از پنجره‌های دوجداره، عایق‌بندی مناسب تاسیسات، بهره‌گیری از سامانه‌های مدیریت هوشمند، خاموش کردن تاسیسات در زمان تعطیلی ادارات از جمله روش‌هایی است که می‌تواند مصرف و هزینه‌های برق را کاهش دهد.

همچنین به اعتقاد کارشناسان سازمان بهره‌وری انرژی کنترل مصرف برق در تابستان امسال وابسته به نوع الگوی رفتاری مصرف کنندگان است و از آنجا که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان مصرف برق در سال جاری به بیش از 52 هزار مگاوات خواهد رسید، می توان گفت که تنها مدیریت مصرف سامان بخش این وضعیت است.

طبق آمارهای موجود از مجموع برق تولیدشده در کشور تا 33.7 درصد در بخش خانگی، 31.5 درصد در بخش صنعت، 9.4 عمومی، 16.1 درصد در بخش کشاورزی، 2.1 درصد بخش روشنایی معابر و 7.3 درصد در بخش تجاری استفاده می‌شود که می‌توان با بازنگری قوانین، فرهنگ سازی، اصلاح قیمت، استفاده از تجهیزات کم مصرف وضعیت موجود را در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی تغییر داد.

باید گفت که بخش خانگی 777 میلیارد و 926 میلیون کیلووات ساعت از مصرف را به خود اختصاص داده است. روشنایی خانه‌ها نیز سالانه 10 میلیارد کیلووات ساعت برق را به خود اختصاص داده که تولید این مقدار برق معادل 20 میلیون بشکه نفت خام است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار