کد خبر: ۲۴۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹ 07 June 2016
رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران با تأکید بر اینکه غذای ارگانیک در هیچ گروهی در استان دیده نمی‌شود، گفت: باید این باور در مصرف‌کننده ایجاد شود که هر چیز فله‌ای ارگانیک و سالم نیست.

به گزارش تابناک مازندران، اسماعیل خاتمی‌مقدم عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در صنعت غذایی در بخش توزیع به لحاظ سیاست‌گذاری و جامعه آماری نابه‌سامان است، اظهار کرد: این مجموعه به عنوان NGO منابع مالی محدود دارد که برای جلب حمایت تشکل‌ها و پشتیبانی به دنبال برون‌سپاری در وظایف محوله است.

وی با اشاره به توزیع نمادین شیر در دو شهر ساری و آمل به‌مناسبت روز جهانی شیر افزود: مازندران نخستین استانی بود که در قالب حرکت جمعی با مشارکت 9 کارخانه 20 تن شیر توزیع را در این روز برای ترویج فرهنگ مصرف لبنیات توزیع کرده است.

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران با بیان اینکه برای سال‌های بعد به دنبال برگزاری جشنواره شیر به صورت هدفمند هستیم، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر سرانه مصرف لبنیات در کشور کاهش داشته است..

وی عوامل کاهش سرانه مصرف لبنیات را شرایط اقتصادی و باورها درباره مصرف لبنیات برشمرد و خاطرنشان کرد: سرانه مصرف شیر هر ایرانی به طور متوسط 70 تا 75 کیلوگرم است، این در حالی است که باید براساس دورنمای 1404 به 120 کیلوگرم مصرف سرانه در سال برسیم.

خاتمی‌مقدم همچنین با اعلام اینکه رکود کاهش مصرف فقط در لبنیات دیده نمی‌شود، اضافه کرد: در دیگر سبد غذایی مصرفی خانوار نیز با کاهش سرانه مصرف مواجه هستیم.

وی مهم‌ترین عامل را کاهش توان خرید مردم برشمرد و گفت: در مورد مصرف لبنیات استراتژی خاصی نداریم و در شرایط نابه‌سامان وقتی اقتصاد خانواده دچار مشکل می‌شود به سمت توجیه مصرف و تغییر باورها در مورد نامناسب بودن عرصه لبنیات صنعتی می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد عامل اصلی کم شدن سرانه مصرف لبنیات در کشور است، اظهار کرد: از سال 89 تا 91 رکود را به همراه تورم داشتیم که دو تا سه سال اخیر تورم مهار شد اما در خروج از رکود موفق نبودیم که طی پنج سال رکود وجود دارد که رفتارهای رکودی چون در مصرف دیده می‌شود و همه این‌ها در مصرف درست به سرانه لبنیات نقش دارد.

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران با بیان اینکه در صنعت غذایی با سیستم توزیع ناکارآمد مواجه هستیم که این سیستم کنترل هم نمی‌شود، خاطرنشان کرد: سیستم توزیع در بخش کیفیت دچار مشکل است.

وی ادامه داد: در صنعت غذایی مشکل بیمار بودن نظام توزیع کیفیت و کمیت مصرف را زیرسوال برده است.

خاتمی‌مقدم درباره برتری مصرف لبنیات صنعتی و سنتی نیز گفت: درباره مصرف لبنیات از صنعتی به سنتی در واقع چاله به چاه افتادن رخ داده است چون بیشتر در این بخش به دنبال کام‌پذیری هستیم، در حالی که در لبنیات صنعتی بسیاری از موارد بهداشتی و سلامتی در نظر گرفته می‌شود، اما در چرخه لبنیات سنتی این روند نادیده گرفته می‌شود.

وی از افزایش آمار آمار تب مالت در کشور طی سه سال به میزان دو برابر خبر داد و افزود: این مسئله بی‌ارتباط با مصرف لبنیات سنتی نیست.

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران با تاکید بر اینکه غذای ارگانیک در هیچ گروهی در استان دیده نمی‌شود، تصریح کرد: باید این باور در مصرف‌کننده ایجاد شود که هر چیز فله‌ای ارگانیک و سالم نیست.

خاتمی‌مقدم با اشاره به اینکه بار میکروبی شیر در 38 مرکز عرضه شیر فله‌ای مازندران بررسی شد و براساس آن 110 میلیون میکروب در 10 سی‌سی شیر مشاهده شد، اضافه کرد: 38 درصد نمونه‌ها نیز حاوی آنتی‌بیوتیک بوده است.

وی با تاکید بر اینکه چون نظام توزیع بیمار است برای بهبود شرایط مصرف لبنیات دولت مصرف‌کنندگان هدف را شناسایی کرده تا مصرف آن بهبود پیدا کند، خاطر نشان کرد: یکی از آنها مدارس است در همه کشورها این شیوه پذیرفته شده است اما در کشور ما به دلیل مشکلات اقتصادی به صورت کامل تحقق نمی‌یابد.

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران پرداخت یارانه به گروه‌های مستقیم مصرف‌کننده لبنیات را ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای بهبود سرانه مصرف لبنیات برشمرد و گفت: گروه‌های آسیب‌پذیر مثل دانشجویان، بازنشستگان، کارگران و کارمندان گروه‌های قابل شناسایی با استفاده از تکنولوژی روز هستند تا در این بخش با هدر رفت و یا جایگزینی یارانه پرداختی مواجه نشویم.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار