مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از صادرات 125 میلیون دلاری تعاونی‌های مرزنشین استان در سال جاری و کسب رتبه نخست کشوری در حوزه صادرات و رتبه دوم در حوزه اشتغال‌زایی خبر داد.
کد خبر: ۲۴۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷ 07 June 2016

به گزارش تابناك رضوي، محمود احمدیبا بیان اینکه صادرات تعاونی‌های مرزنشین استان به 125 میلیون دلار رسیده است از کسب رتبه نخست در این حوزه در کشور خبر داد و گفت: تعاونی‌های مرزنشین با تشکیل 381 تعاونی و ایجاد 5 هزار و 681 فرصت شغلی مقام دوم کشور را به دست آورده‌اند.

وی همچنین صادرات تعاونی‌های استان در سال 94 را 141 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در استان 7 هزار و 606 تعاونی فعال داریم که برای 114 هزار و 374 نفر از این طریق اشتغال‌زایی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون با تشکیل 91 تعاونی مقام اول کشور را داریم، به مشکلات موجود در حوزه تعاون اشاره کرد و گفت: دستیابی به اهداف این همایش با توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی در قالب تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی و روستایی، تعاونی‌های فراگیر ملی، سهامی عام و دانش‌بنیان امکان‌پذیر خواهد بود.

احمدی با بیان اینکه در اصل 44 قانون اساسی، اقتصاد ایران در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تفکیک شده است، افزود: در صحنه عمل نیز بخش تعاونی موردتوجه و تأکید قرار گرفته و انواع مختلفی از تعاونی‌ها تأسیس گردیده است اما با وجود تلاش‌ها و حمایت‌های صورت گرفته به خصوص تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه توسعه تعاون به عنوان یکی از اساسی‌ترین، منطقی‌ترین و بنیادی‌ترین کارهایی است که می‌تواند برای استقرار عدالت انجام گیرد و همچنین معرفی تعاون به عنوان چشمه جوشان اشتغال به جایگاه موردنظر دست نیافته است.

وی فائق آمدن بر نارسایی‌های موجود را زمینه‌ساز تحقق وظایف قانونی مندرج در سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی یعنی دستیابی به سهم 25 درصدی اقتصاد ملی خواند و ادامه داد: دستیابی به این مهم مستلزم مجموعه تلاش‌های راهبردی، هدفمند و مستمری است تا ظرفیت‌های این شبکه عظیم اقتصادی اجتماعی را به فعلیت رسانده و به سوی اهداف قانونی رهنمون سازد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی افزود: به منظور تحقق برنامه‌های اجرایی سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» این همایش با هدف شناسایی و توانمندسازی پتانسیل‌های حوزه تعاون، ایجاد ارتباط با تعاونی‌ها و شناسایی ظرفیت‌های موجود در واحدهای اقتصادی در جهت تقویت فعالان این حوزه برگزار شده است.

احمدی اقتصاد تعاونی را دارای اصول مبنایی و چارچوب نظری منحصربه‌فردی دانست که نگاه اخلاقی و انسان‌محور به فعالیت‌های اقتصادی، نقطه کانونی و فلسفه وجودی این رویکرد اقتصادی به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: تعاونی‌ها به عنوان کانون‌های فعالیت گروهی و تصمیم‌گیری جمعی با توانایی خود در ترکیب سرمایه‌های اقتصادی، انسانی و اجتماعی کمک می‌کنند تا دسترسی اعضای تعاونی‌ها به منابعی چون سرمایه اشتغال، مهارت، اطلاعات، آموزش، درآمد و انواع حمایت‌های ناشی از عضویت در شبکه‌های اجتماعی تسهیل گردد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تعاون را مسیر اعتدال برای تحقق توسعه پایدار و معنی‌دار کردن مشارکت عمومی در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی توصیف کرد و گفت: در راستای رسیدن به این هدف و با کمک سامانه عرضه و فروش محصولات تعاونی‌ها، توانمندی‌های مجموعه تعاونی‌ها در قدم اول در خانواده بزرگ تعاون و در گام بعد در سایر بازارهای مرتبط معرفی و ارائه خواهد شد تا زمینه ارتباطات هدفمند و سودآور فراهم گردد و به‌راحتی بتوان محصولات و خدمات تعاونی‌ها را در یک شبکه بزرگ مصرف ارائه کرد و از امکانات ویژه این شبکه نیز بهره‌مند شد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار