جمعیت روستایی استان همدان به دلیل مهاجرت‌ در سال‌های اخیر ۳۰ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۲۴۲۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 07 June 2016
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان گفت: جمعیت روستایی استان همدان به دلیل مهاجرت‌ در سال‌های اخیر ۳۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش مهر، فریدون عربی ظهر دوشنبه در کارگروه تخصصی روستایی و عشایر استان همدان با عنوان اینکه از ۶۰ طرح اشتغال زا که به دبیرخانه طرح مشارکت روستاییان در ایجاد طرح های اشتغالزا فرستاده شده ۱۰ طرح مشارکتی و ۱۰ طرح غیر مشارکتی پس از تصویب استانی به بانک کار آفرینی امید ارسال شد، افزود: بازرسان این بانک پس از مراجعه به محل طرح از شرایط موجود بازدید خواهند کرد.

وی با بیان اینکه از بین این طرح‌ها یک طرح «ایثار شیرالوند» تصویب شده که تسهیلات آن مانده است، گفت: بازرسان به دنبال ایجاد طرح های دانش بنیان هستند تا از این طریق بتوان مقدمات سکونت بیشتر روستاییان را فراهم کرده و از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه فقدان جذابیت محیط روستایی باعث شده روستاییان به حاشیه شهرها مهاجرت کنند، افزود: باید روستاییان را در روستا ماندگار کرد چراکه جمعیت روستایی استان به دلیل مهاجرت‌ها در سال‌های اخیر تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی با تاکید بر این موضوع که این طرح ها می تواند در همه صنایع از جمله خدماتی، صنعتی و تکمیلی تعریف شود و متناسب با شرایط روستا باشد، بیان کرد: بین ۲۰ تا ۲۰۰ خانوار می توانند در هریک از این طرح ها مشارکت داشته و تا هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بدون وجود سقف از تسهیلات استفاده کنند.

عربی با بیان اینکه وثیقه افراد در این طرح ها کارت یارانه آنها است، ادامه داد: با موافقت بانک عامل پس از ارائه تسهیلات نسبت به برداشت یارانه خانوار در این طرح ها اقدام می شود.

وی عنوان کرد: پس از ارائه تسهیلات طرح مشارکت تا یکسال دوره تنفس خواهد بود و بعد از یکسال بازپرداخت حداکثر تا چهار سال انجام می شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان با بیان اینکه شرکت های خدماتی باید نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند، افزود: پست بانک، بانک سینا و بنیاد علوی و جانبازان در این طرح مشارکت دارند و واحدهای استانی موظف هستند هر گونه خدمات را ارائه دهند و این طرح ها تا ۱۰ سال از معافیت مالیاتی بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای یک هزار و۷۵ روستا بوده که تا سال های گذشته ۴۵ درصد جمعیت استان همدان در این روستاها ساکن بودند، گفت: طبق گزارشات، جمعیت روستایی استان همدان به دلیل مهاجرت ها ۳۰ درصد کاهش یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار