کد خبر: ۲۴۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹ 05 June 2016
چند سالی است که منطقه زراعی دشت ناز که روزگاری بزرگترین تولیدکننده گندم در کشور بود به مرور زمان تبدیل به باغ مرکبات شده که هر چه زمان می‌گذرد بر وسعت باغات آن افزوده می‌شود.

به گزارش تابناک مازندران، چند سالی است که منطقه زراعی دشت ناز که روزگاری بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم بود به مرور زمان تبدیل به باغ مرکبات شده است که هر چه زمان می‌گذرد بر وسعت باغ‌های مرکبات آن افزوده می‌شود.

با توجه به بررسی‌های میدانی و علمی، این زمین‌ها به‌عنوان دشت مورد استفاده بوده و باید تولید گندم انجام شود ولی متأسفانه مقدار قابل توجهی از آن تبدیل به باغ شده است.

این مکان یکی از واحدهای تولیدی معتبر در سطح کشور است که به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران با وجود خاک حاصلخیز به‌عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‎های کشاورزی در مازندران به‌شمار می‌آید.

این اقدام مسؤولان شرکت دشت ناز کاهش میزان تولید محصولات استراتژیک را به همراه دارد که هر چه زمان می‌گذرد طرح احداث باغ‌های مرکبات با رشد چشم‌گیری همراه خواهد بود که در این میان باید دید که چه کسی پاسخگو است.

شرکت دشت ناز سابقه بیش از نیم قرن در تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم را دارد که به‌عنوان یک مجموعه بزرگ از آن یاد می‌شود.

محصولات تولیدی در این شرکت نقش به‌سزایی در بازار مصرف دارد و باید مزارع ارزشمند دشت ناز که یک برند شناخته‌شده در جهان است را قدر بدانیم.

جای بسی تأمل است مزارع دشت ناز که روزگاری در زمینه تولید گندم و ذرت علوفه‌ای در منطقه شناخته می‌شد تبدیل به باغ مرکبات شود، در حالی که نیازی به استفاده  از اراضی ملی دشت ناز برای این اقدام نیست.

زمین‌های دشت ناز چندین سال است که مجهز به سیستم برق‌رسانی و آبرسانی برای کشت محصولات کشاورزی بوده که متأسفانه چند سالی است که مسؤولان در زمینه ایجاد باغ مرکبات اقدام می‌کنند.

نماینده مردم میاندورود در شوراهای مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: چرا زمین‌های که در واقع زیر نظر ادارات دولتی است به‌راحتی تغییر کاربری انجام می‌گیرد و تبدیل به باغ مرکبات می‌شود.

رسول خلیلی بیان کرد: این نهاد چند سالی است که نسبت به تغییر کاربری باغ و آب‌بندان پرورش ماهی اقدام می‌کند و مسؤولان ادارات مربوط فقط نظاره‌گر این فاجعه هستند و عکس‌العمل مثبتی نسبت به موضوع انجام نمی‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه دشت ناز به‌عنوان یک برند بین‌المللی از اهمیت بالایی برخودار است، تصریح کرد: تبدیل این مکان به باغ مرکبات جای تأمل دارد و مسؤولان مربوط در این زمینه باید پاسخگو باشند.

شرکت زراعی دشت ناز یکی از شرکت‌های مکانیزه در خاورمیانه در زمینه تولید گندم، علوفه و تولید بذر اصلاح شده زبانزد خاص و عام است، این مکان در جاده گهرباران شهرستان میاندورود واقع شده است.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار