اندیشه های امام راحل از قرآن و معارف ناب اسلامی برگرفته شده و این رمز جاودانگی امام خمینی (ره) در تمام دوران ها است.
کد خبر: ۲۴۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸ 03 June 2016
ایام بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) فرصت مناسبی است تا جامعه امروز و به ویژه نسل جوان جامعه با ابعاد منظومه فکری و اندیشه های ناب امام راحل(ره) آشنا شود.

امام خمینی در روز 30 شهریور 1281 هجری شمسی در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی در خانواده ای اهل علم به دنیا آمد و پس از تحصیلات مقدماتی برای تحصیل علوم حوزوی عازم شهر مقدس قم شد. 

ایشان در سال های طولانی در حوزه علمیه قم به تدریس چندین دوره فقه، اصول، فلسفه و عرفان و اخلاق اسلامی در فیضیه، مسجد اعظم، مسجد محمدیه، مدرسه حاج ملاصادق، مسجد سلماسی همت گماشت.

مبارزات ایشان از نوجوانی آغاز و سیر تکاملی آن به موازات تکامل ابـعاد روحی و علمی ایشان از یکسو و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی ایران و جوامع اسلامی از سوی دیگر در اشکال مختلف ادامه یـافت.

حضرت امام خمینی (ره) نقش مهمی در روشن ساختن اهداف واقعی رژیـم شاه و گوشزد کردن رسالت خطیر علما و حوزه های علمیه ایفا کرد و سرانجام بنیانگذار جمهوری اسلامی در سیزدهم خرداد ماه سال 1368 دارفانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست. 

امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در طول زندگی پرفراز و نشیب خود در زمینه های مختلف اندیشه های ناب و ارزشمندی داشته اند که آشنایی با آن نیاز اساسی جامعه امروز است.
بررسی ابعاد مختلف اندیشه های امام راحل می تواند راهگشای مسیر زندگی بسیاری از جوانان و توشه راه همگان در رسیدن به مقصد نهایی باشد.

اندیشه های امام(ره) براساس منظومه های عمیقی با زیربنای عقل سلیم، فطرت انسان و نگرش الهی شکل گرفته بود و در نهایت منجر به شکل گیری انقلاب اسلامی شد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: نسل جوان باید با اندیشه های امام خمینی (ره ) که برگرفته از معارف ناب اسلامی بود آشنا شده و تمامی ابعاد منظومه فکری ایشان را یکجا ببیند.

مصطفی خزاعی افزود: حضرت امام(ره) در عرصه هایی چون اخلاق، عرفان، حکمت، فقه و اصول متخصص بود، امام خمینی(ره) تجسم عینی مقابله فقر با غنا بود و در عین صلابت و قدرت، مهربان و دارای روح لطیف و عارفانه ای بود.

وی ادامه داد: امام در عین حال که فقیه بود یک فیلسوف منطقی و در حالی که یک سیاستمدار بود یک معلم اخلاق بود و هرگز برای رسیدن به اهداف خویش و مصالح دنیا ، حقایق را فدا نکرد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) همدان نیز به بررسی زمینه های شکل گیری شخصیت امام راحل پرداخت و گفت: در دوران خفقان حاکمیت رضاخان که اهداف ضد دینی ، کشف حجاب ، منع مردم از دین خواهی و دینداری، تعطیلی روضه های سید الشهدا و ممنوعیت پوشیدن لباس روحانیت برای روحانیون مطرح بود شخصیتی همچون آیت الله حائری یزدی احساس وظیفه کرد و حوزه علمیه قم را تاسیس کرد.

حجت الاسلام محمد رضوی راد افزود: آن زمان که این حوزه تشکیل شد کسی نمی دانست که در این مکان شخصیت بزرگی همچون امام خمینی (ره) شکل خواهد گرفت که منشا برکات عظیمی برای تمامی ملت ها خواهد بود.

وی پرورش شخصیت امام خمینی (ره) را یکی از برکات مهم تاسیس حوزه علمیه قم دانست و گفت: امام خمینی (ره)

در مورد تاسیس حوزه علمیه قم به دست آیت الله حایری یزدی فرمود ' تشکیل حوزه علمیه قم به دست ایشان کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی نبود'.

وی تاکید کرد: باید شخصیت امام راحل با بررسی اندیشه ها و افکار ناب ایشان ارزیابی و تمام ابعاد فکری حضرت امام(ره) به صورت یکجا مدنظر گرفته شود.

وی ادامه داد: اندیشه های امام راحل از قرآن و معارف ناب اسلامی برگرفته شده و این رمز جاودانگی امام خمینی (ره) در تمام دوران ها است. 

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) همدان اضافه کرد: امام خمینی(ره) هر آنچه که می گفت از قرآن و اسلام و منطبق با فطرت انسان بود و این باعث شد که نه تنها ایرانیان بلکه افرادی که از کشورهای دیگر با ملیت های مختلف تاکنون امام خمینی (ره)را ندیده اند، شیفته و مشتاق افکار امام (ره)شده و نام و یاد ایشان را زنده نگاه می دارند. 

حجت الاسلام رضوی راد اثبات اسلام ناب محمدی (ص) و نفی اسلام آمریکایی ، اعتماد به وعده الهی و بی اعتمادی به مستکبران، قبول داشتن مردم با تمام وجود، حمایت جدی از محرومان، مخالفت با اشرافی گری ، استقلال و رد سلطه پذیری و حمایت از مظلومان جهان را راه و اصول اساسی امام خمینی (ره) دانست. 

فرمانده قرارگاه شهید فهمیده سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان نیز در این باره گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب یک مرد الهی بود که جهان اسلام و قرآن را احیا کرد و حوزه استقلال طلبی و مبارزه با استکبار جهانی را زنده کرد.

سرهنگ روح الله عروجی اضافه کرد: این مرجع عالیقدر، محور وحدت و همدلی و استکبار ستیزی بود و سالگرد ارتحال ایشان در اصل سالگرد تحول یک دین است.

سرهنگ عروجی بزرگترین راهیان نور را حضور در مرقد امام دانست و گفت: هدف از این اجتماع باشکوه ترویج اندیشه، گفتار و گفتمان امام راحل است و رهبری فرزانه انقلاب بهترین و شایسته ترین شخصیت برای تبیین اندیشه های امام راحل است.

وی ترویج و ارتقای روحیه استکبار ستیزی، ترویج روحیه استقلال طلبی در تمامی حوزه ها به خصوص اقتصاد مقاومتی وتاکید بر وحدت و همدلی را از جمله محورهای این اجتماع باشکوه دانست و از اعزام هفت هزار زائر از استان همدان به مرقد مطهر امام راحل (ره) در روز 13 خرداد ماه امسال خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گسترش اندیشه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را از مهمترین وظایف دستگاه های فرهنگی دانست.

فاضل عبادی در ستاد بزرگداشت ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره)اظهار کرد: برنامه های امسال در این ستاد به دو بخش برگزاری مراسم سوگواری و اعزام زائرین تقسیم شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه امسال ١٤ خرداد ماه با روز جمعه مقارن شده است، مراسم سوگواری پیش از اقامه نماز جمعه،همزمان با همدان در ٢٤ شهر استان برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد : برگزاری نمایشگاه های تجسمی، کتاب و عکس، برگزاری مراسم عصر شعر و خاطره و برگزاری مراسم سوگواری در کانون های فرهنگی و هنری مساجد از جمله این برنامه هاست.

کارشناس پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان نیز به بیان برنامه های فرهنگی این سازمان برای روزهای 14 و 15 خرداد ماه پرداخت و گفت: در این ایام 14 شورای فرهنگی محلات در سطح استان برنامه ویژه دارند.

محمدرضا کهریزی افزود: برنامه های تدارک دیده شده سازمان تبلیغات اسلامی همدان در 25 هیات محوری و 15 مسجد محوری اجرا می شود.

وی از استقرار 65 روحانی در قالب طرح هجرت در روستاهای پرجمعیت استان همدان همزمان با روزهای 14 و 15 خرداد ماه خبر داد.

کارشناس فرهنگی و هنری دبیرخانه کانون های مساجد همدان نیز گفت: همزمان با سالروز رحلت امام خمینی(ره) تبیین اندیشه های نورانی امام (ره) در محوریت موضوعی نشریات و سایت ها و وبلاگ های کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قرار می گیرد.

محمدرضا ناهیدی فرد افزود: برگزاری مسابقات نقاشی، خوشنویسی و کتابخوانی از دیگر برنامه های ویژه کانون های مساجد همدان در ایام رحلت حضرت امام (ره) است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار