نمونه‌ای از کاربردهای انرژی هسته ای در کشاورزی:
مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور، کشاورزی هسته ای را از جمله فعالیت های ایران دانست که از طریق آن فقط در یک مزرعه نمونه، 300 میلیارد تومان با از بین بردن آفت های میوه انار، صرفه جویی شد.
کد خبر: ۲۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 17 April 2015
به گزارش تابناک رضوی ، حمید خادم قائمی در نشست بزم اندیشه موسسه جوانان آستان قدس رضوی که با موضوع «تحلیل مسائل فنی انرژی اتمی» برگزار شد، افزود: در مذاکرات عبور از هیچ خط قرمزی صورت نخواهد گرفت، فردو همچنان در حال فعالیت است و تنها بخشی از اورانیوم آن به اکسید تبدیل شده است.
مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور گفت: طبق دستور رهبری عبور از هیچ خط قرمزی صورت نخواهد گرفت و پیشرفت هسته ای ما همچنان ادامه خواهد داشت.
وی، با اشاره به مذاکرات لوزان گفت: فرزندان غیور کشور دلسوزانه در حال تلاش برای احقاق حق کشورمان هستند و در مذاکرات اخیر نیز شبانه روز در حال تلاش بودند.
وی ادامه داد: کشور ایران توافق پادمان جامع که 180 کشور عضو آن هستند را پذیرفته است و طبق آن بازرسان آژانس حق دارند از مراکزی که قبلا به آن ها اعلام شده است، بازدید کنند.
خادم قائمی افزود: در گزارش هایی که از این بازدید ها منتشر شده، صلح آمیز بودن فعالیت های ایران مورد تایید قرار گرفته است، اما مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل اظهار اطمینان نمی کند و معتقد است که در ایران مراکز هسته ای مخفی نیز وجود دارد.

توقف غنی سازی 20 درصدی ضرری برای کشور محسوب نمی شود
مدیرکل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به پروتکل الحاقی گفت: اگر کشور ایران این پروتکل را بپذیرد، آژانس خواهد توانست از تمام مراکز بازرسی کند که کشورمان در دوره پیش به مدت دو سال به طور داوطلبانه این پروتکل را پذیرفت.
خادم قائمی با اشاره به توقف غنی سازی 20 درصد اذعان داشت: ما چیزی را به دلیل این اتفاق از دست نخواهیم داد، زیرا سوخت 20 درصد مربوط به رآکتور تهران بوده که این رآکتور در چند سال آینده اصلا نیازی به این سوخت ندارد.
وی ادامه داد: اگر به توافق دست پیدا کنیم، قادر خواهیم بود آن را از بیرون بخریم که این مسئله از لحاظ مالی برای کشور مقرون به صرفه تر است.
وی گفت: پسماندهای غنی سازی سوخت نیز در استخرهای جانبی نیروگاه ها تا سه سال نگهداری و پس از آن در محل های مخصوص دفع می شوند، به این ترتیب تا بالاترین حد ممکن خطرآفرینی آن ها برای مردم کاهش پیدا می کند.

خواسته اول غرب تعلیقِ تحقیق و پژوهش هسته ای در کشور بود
خادم قائمی گفت: آمریکایی ها حاضر بودند تا تمام شرایط ما را قبول کنند، اما در مقابل تحقیق و پژوهش هسته ای در کشور متوقف شود که ایران هرگز زیر بار این حرف نخواهد رفت.
مدیرکل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور افزود: در صنعت هسته ای کشور ما خرابکاری های زیادی توسط دشمنان صورت گرفته است و حتی در برخی موارد داخل قطعاتی که به ما می فروختند، بمب قرار می دادند.
وی ابراز داشت: یکی از مزیت های به نتیجه رسیدن مذاکرات این است که لازم نیست به بازار سیاه برویم و قطعات را با چندین برابر قیمت تهیه کنیم.

ایران هرگز به دنبال بمب اتمی نخواهد بود

خادم قائمی با اشاره به علت مخالفت غرب با فعالیت آب سنگین اراک گفت: ماهیت سوخت آب سنگین این است که پسماند آن تولید پلوتونیوم می کند و از آن می توان در تاسیسات هسته ای استفاده کرد، اما ما هرگز به دنبال بمب اتم نیستیم.
مدیر کل دیپلماسی سازمان انرژی اتمی کشور اذعان کرد: قبل از انقلاب آمریکایی ها سهم هر کشور را از لحاظ انرژی بررسی می کردند و برای ایران تا 20 نیروگاه هسته ای را پیش بینی کرده بودند، اما بعد از انقلاب معتقد بودند که ایران به دلیل داشتن نفت و گاز نیازی به انرژی هسته ای ندارد.

مرکز نطنز و فردو تعطیل نخواهد شد
خادم قائمی افزود: در دوره ای که ابتلا به سرطان در کشور افزایش پیدا کرده بود، ما نیاز به تولید رادیودارو داشتیم که این داروها در رآکتور تهران تهیه می شد و نیاز به سوخت غنی سازی شده 20 درصد داشت، اما این سوخت را در اختیار ما قرار نمی دادند، ولی با تکیه بر توان داخلی موفق به تهیه آن در کشور شدیم.
مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور همچنین با اشاره به تولید لیزر در کشور اظهار کرد: تولید لیزر، جزو انرژی اتمی محسوب می شود و می تواند در ساخت ادوات نظامی مورد استفاده قرار بگیرد و به همین دلیل غرب روی این مسئله حساسیت نشان داده است.
وی افزود: همانطور که رهبری فرمودند؛ هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و مرکز نطنز نیز به کار خود ادامه خواهد داد و فردو نیز تعطیل نمی شود.

چرخه سوخت هسته ای در ایران کامل شده است
خادم قائمی گفت: سانتریفیوژهایی که اکنون در حال استفاده هستند از نوع IR1 بوده و هزینه نگهداری آن ها بسیار بالاست و باید تلاش کنیم تا از نسل های چهارم و پنجم آن استفاده کنیم.
مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور گفت: سازمان انرژی اتمی کشور سانتریفیوژهایی را تولید کرده است که کاربردهای دیگری علاوه بر غنی سازی اورانیوم دارد که یک نمونه آن تولید واکسن است.

انرژی هسته ای، تنها بمب اتم نیست
خادم قائمی در بخشی از سخنانش گفت: انرژی هسته ای به دلیل ماهیت خود کاربردهای فراوانی دارد که کشور ما توانسته است به بسیاری از آن ها دست پیدا کند.
وی افزود: یک گرم اورانیوم، برابر 84 هزار مگاژول که معادل 22.5 مگاوات ساعت است می تواند انرژی تولید کند و از آن می توان برای روشن نگه داشتن 100 لامپ صد واتی به مدت 10روز بهره برد.
مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: در نیروگاه های بعدی که قرارداد اولیه آن با کشور روسیه منعقد شده است، قادر خواهیم بود هزار متر مکعب آب شیرین تولید کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد جنوب ایران آباد خواهد شد.

پزشکی هسته ای در ایران پیشرفت کرده است
وی با اشاره به اهمیت امنیت نیروگاه های هسته ای اذعان داشت: یک نیروگاه در یک میلیون سال نباید آسیب ببیند و نیروگاه های اتمی ایران نیز از چنین امنیتی برخوردار هستند و کلاهک های امنیتی آن با برخورد هواپیما نیز تخریب نخواهد شد.
خادم قائمی بیان کرد: کاربرد دیگر انرژی اتمی «گاما استریل» است که کاربرد پزشکی داشته و حتی می توان از آن برای اندازه گیری دمای جوش لوله های انتقال نفت استفاده کرد.
مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: در سال های گذشته مجبور به وارد کردن رادیوداروهایی از کشور های بیگانه بودیم، اما امروز این داروها در رآکتور تهران تولید می شوند.

تاسیس بیمارستان هسته ای در آینده نزدیک
وی گفت: بعضی از این داروها تنها 6 ساعت تاریخ انقضا دارند و به همین دلیل کارشناسان سازمان انرژی اتمی مراکز تولید این نوع از داروها را در داخل برخی بیمارستان ها پیش بینی کرده اند.
خادم قائمی ابراز داشت: سازمان انرژی اتمی کشور درصدد است تا بیمارستان هسته ای در کشور تاسیس کند که این امر در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی کشور افزود: کشاورزی هسته ای نیز یکی دیگر از فعالیت های ما بوده است که از طریق آن توانستیم در یک مزرعه نمونه، 300 میلیارد تومان از طریق از بین بردن آفت های میوه انار، صرفه جویی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار