مدیرکل صنعت‌، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه مواد معدنی ماده اولیه صنایع هستند، گفت: خام‌فروشی مواد معدنی در استان تعدیل شده است.
کد خبر: ۲۳۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ 30 May 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدرضا علمدار یزدی در همایش ملی نقش معدن در اقتصاد و توسعه کشور اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های حوزه معادن در سطح کشور این است که با نسبت وابستگی خارجی کمتری فعالیت می‌کند و در حال رشد است.

وی ادامه داد: معدن در واقع ماده اولیه و اصل و بنای تولید است که در اختیار و انحصار خاک ماست و تنها کافی است که آن را کشف و سپس استخراج کنیم.

این مسؤول اضافه کرد: چیزی که این زنجیره را کامل می‌کند و ارزش افزوده آن را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد، استفاده از این مواد معدنی به عنوان ماده اولیه صنایع است که در سطح قابل قبولی نیز رخ داده و خام‌فروشی مواد معدنی به طور جدی تعدیل شده است.

وی بیان داشت: بدون تردید در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گرفته است توجه به سیاست‌هایی که اقتصاد را در ساحت عمل مقاوم می‌کند، بیش از هر چیز اهمیت دارد.

علمدار یزدی عنوان کرد: یکی از مهمترین این سیاست‌ها عدم اتکای اقتصاد به نفت است، اقتصادی پویا، درون‌زا و برون‌گرا که موجب قوام بنیه اقتصاد می‌شود.

وی با بیان اینکه با تکیه بر بخش معدن در کشور می‌توانیم به تولیدکننده‌ای بی‌رقیب در سطح جهانی و بین‌الملل تبدیل شویم، اظهار داشت: توسعه سرمایه‌گذاری مشترک خارجی و ارتقای توان رقابت‌پذیری توسعه فناوری، نوآوری، تحقیق و توسعه در راستای نوسازی و درآمدسازی از جمله راهبردهای توسعه بخش معدن است.

مدیرکل صنعت‌، معدن و تجارت یزد افزود: توسعه ارتباط سیستمی موثر و کارآمد معادن و دانشگاه، ایجاد تنوع در ابزارهای تامین مالی، تکمیل و توسعه زنجیره ارزش فعالیت‌های معدنی و صنایع مربوطه، کاهش هزینه‌های مبادله  نیز از دیگر راهبردهایی است که در این حوزه می‌توان مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه استان یزد دومین استان معدنی کشور با سهم تولید و اشتغال بالا در این بخش شناخته شده است، گفت: این استان ظرفیتی است که می‌تواند بازوی توانمندی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد، چراکه با توسعه بخش معدن از اکتشاف و استخراج گرفته تا صنایع تکمیلی و فرآوری معدنی سهم کشور ارتقا خواهد یافت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار