مدتی است که تردد خودرو به این بازار قدیمی به سبب همجواری با تپه تاریخی هگمتانه که مسئولان استان پیگیر ثبت جهانی آن هستند با محدودیت ترافیکی روبه‌رو شده و همین موضوع سبب از رونق افتادن کسب و کار کسبه و اعتراض آنها به مسئولان شده است.
کد خبر: ۲۳۷۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷ 30 May 2016
جلوگیری از تردد خودرو به بازار آهن فروشان همدان به‌سبب همجواری با تپه تاریخی هگمتانه کسب و کار کسبه این بازار قدیمی را از رونق انداخته و در آستانه تعطیلی قرار داده است.

به گزارش تسنیم، خیابان اکباتان همدان از بافت‌های قدیمی بازار همدان است و راسته بازارهای سنتی مختلفی از آن منشعب می‌شود یکی از این بازارهای قدیمی در مجاورت تپه تاریخی هگمتانه بازار آهن فروشان یا همان بازار حلبی‌سازهای معروف است که بیش از  200 باب مغازه در آن وجود دارد.

مدتی است که تردد خودرو به این بازار قدیمی به سبب همجواری با تپه تاریخی هگمتانه که مسئولان استان پیگیر ثبت جهانی آن هستند با محدودیت ترافیکی روبه‌رو شده و همین موضوع سبب از رونق افتادن کسب و کار کسبه و اعتراض آنها به مسئولان شده است.

حمیدرضا فرسایی وحید در گفت‌وگو با تسنیم درباره اعتراض کسبه بازار آهن فروش‌ها اظهار داشت: واحدهای صنفی در محل خیابان اکباتان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.

رئیس اتاق اصناف همدان با بیان اینکه رسیدگی به بازار آهن فروشان خیابان اکباتان در حال حاضر تبدیل به یک مجادله بین شهرداری و میراث فرهنگی در استان همدان شده است افزود: اگرچه حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و آثار تاریخی که بیانگر فرهنگ و تاریخ یک ملت است ارزشمند است اما باید توجه داشت در شرایط اقتصادی کنونی منافع مردم و معیشت آنها هم در نظر گرفته شود.

فرسایی تصریح کرد: در مجموعه بازار حلبی سازهای همدان 200 واحد صنفی در حال فعالیت هستند که جمعیت بالایی از خانوارهای همدانی را تأمین معیشت می‌کنند بنابراین مسئولان باید به مشکلات این بازار هرچه سریعتر رسیدگی کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان اظهار داشت: بازار آهنگران همدان جزء مشاغل آلاینده محیط زیست و پرصدای شهری محسوب می‌شود که باید به خارج از محوطه شهری انتقال داده شود. برای بازار آهنگران همدان سایتی در کنار بازار میوه و تره بار در نظر گرفته شده است.

گردان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سایت میوه و تره‌بار تصریح کرد: با کمک اتاق اصناف و صنوف شاغل در بازار آهنگران پیش بینی می‌شود در کنار عملیات اجرایی بازار بزرگ میوه و تره‌بار همدان، سایت بازار آهن فروشان نیز اقدامات اولیه خود برای اجرایی شدن را در پیش گیرد.

وی گفت: با توسعه شهری و گسترش فضای شهری مشاغلی چون آهنگری و حلب‌سازی سبب ایجاد ترافیک و تصادف در محل خیابان اکباتان به سمت تپه هگمتانه شده که با انتقال به سایت خارج از شهر از این قبیل اتفاقات کاهش پیدا می‌کند.

این در حالی‌است که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ارتباط با عدم موافقت میراث فرهنگی با تردد خودروها از بازار آهن فروشان به سمت تپه هگمتانه بیان داشت: از تمامی محله‌ها و کوچه‌های بازار آهن فروش‌ها بازدید میدانی به عمل آمده و هیچگونه مانع و مشکلی برای عبور خودروهای سواری و غیرسنگین در آنها دیده نشده است.

وی افزود: رینگ اول شهر، با توجه به شرایط ترافیکی در وضعیتی نیست که خودروهای سنگین بتوانند تردد داشته باشند.

مالمیر با بیان اینکه اعتراض اصناف در بازار آهن فروش‌ها ارتباطی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان پیدا نمی‌کند افزود: این مشکل یک موضوع ترافیکی است که باید تمهیداتی اندیشیده شود تا اگر لازم باشد و شرایط اجازه دهد معبر مناسبی برای حل تردد خودروهای کسبه بازار آهن فروشان در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: مسیری که کسبه بازار حلبی سازها مدعی هستند از مسیر تپه هگمتانه بوده در سال 1347 بسته شده و سؤال این است امروزه چه اتفاقی افتاده که در سال 95 بعد از حدود چهل سال مجموعه آهن فروشان همدان را با مشکل مواجه کرده است؟

مالمیر افزود: مسیری هم که سال‌های قبل بسته شده است به صورت راه پله‌ای بوده و به هیچ عنوان محلی برای عبور ماشین و وسایل نقلیه نیست. بنا بر بررسی‌های انجام شده مشکل واحدهای صنفی بازار آهن فروش‌ها ارتباط چندانی به میراث فرهنگی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان افزود: سازمان میراث فرهنگی به لحاظ قانونی نمی‌تواند عرصه تپه هگمتانه را که از آثار فاخر تاریخی و باستانی به شمارمی‌رود را در مسیر عبور وسایل نقلیه قرار دهد چراکه سبب آسیب جدی به این بافت تاریخی می‌شود.

براساس پیگیری‌های خبرنگار تسنیم پس از بازدیدهای مسئولان استانداری، فرمانداری و شهرداری و مذاکره با نمایندگان کسبه مقرر شده با تشکیل جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های ذیربط و بررسی راهکارها و پیشنهادات مطرح شده، مشکل کسبه این بازار قدیمی حل شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار