رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نسبت به تبعات مصرف خانوادگی قلیان در کشور هشدار داد و گفت: گرایش رو به افزایش مصرف قلیان در بین دختران، نگران‌کننده است.
کد خبر: ۲۳۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹ 29 May 2016
دکتر خسرو صادق نیت در برنامه نبض شبکه خبر، اظهارداشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند مصرف سیگار در کشور رو به افزایش نبوده و در بعضی سال‌ها کاهش نیز یافته است، اما در مقابل آن چیزی که نگران‌کننده است، مصرف قلیان در بین نوجوانان و بخصوص دختران است.

وی با اشاره به مطالعه آماری سال‌های ۸۲ و ۸۶ در مورد مصرف قلیان در کشور، گفت: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قلیان در بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سال رشد ۲ برابری داشته و این رشد در بین دختران 5/2 برابر بوده است.

صادق نیت به تبعات و آسیب‌های مصرف قلیان در بین خانواده‌های ایرانی اشاره کرد و افزود: متأسفانه همراه با رشد مصرف قلیان، استفاده از قلیان خانوادگی شده است. یعنی پدر و مادر به راحتی در کنار فرزندان قلیان مصرف می‌کنند. در حالی که در مورد سیگار، چنین شرایطی حاکم نیست.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که هر وعده مصرف قلیان برابر با ۱۰۰ نخ سیگار است، گفت: افرادی که در مجاورت دود قلیان قرار دارند، به اندازه ۱۰ نخ سیگار دود خورده‌اند.

۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های مواد دخانی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم و نماینده مجلس دهم از وجود ۱۰ میلیون سیگاری در کشور خبر داد و گفت: سالانه ۵۰ میلیارد نخ سیگار در ایران دود می‌شود.

دکتر محمد حسین قربانی نیز در برنامه نبض شبکه خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حدود ۱۰ میلیون نفر در کشور سیگار مصرف می‌کنند که ۱۲ درصد این افراد بالای ۱۵ سال هستند، ۱۰ درصد فقط سیگار و ۱۴ درصد قلیان و تنباکو دود می‌کنند.

وی افزود: نگرانی ما بابت شیوع مصرف مواد دخانی در بین افراد زیر ۱۵ سال است.

قربانی با اعلام اینکه سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه مصرف دخانیات در کشور است، گفت: سه برابر این پول یعنی ۳۰ هزار میلیارد تومان بابت هزینه‌های درمان ناشی از مصرف مواد دخانی است که رقم قابل توجهی را شامل می شود .  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار