مخترع عضو پارک علم و فناوری استان:
کد خبر: ۲۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۸ 15 April 2015

مهندس "فرید جاویدزاده ارشادی" از مهندسان نخبه فعال در پارک علم و فن آوری استان اردبیل است. او تاکنون بر روی چندین طرح علمی کار کرده است و موفق به ثبت و اخذ مجوز یک شرکت دانش بنیان شده است. در حال حاضر تنها سه شرکت دانش بنیان در اردبیل موفق به شروع فعالیت رسمی خود در پارک علم و فن آوری استان شده اند که مدیر عاملی یکی از سه شرکت بر عهده مهندس جاویدزاده است.

وی فوق لیسانس مهندسی برق و انرژی های نو از دانشگاه تهران است و از سال 89 تاکنون بر روی پروژه انرژی های خورشیدی و توربین های بادی کار می کند. سایت تابناک اردبیل گفتگویی با این مهندس نخبه و جوان اردبیلی انجام داده است که در ادامه با هم می خوانیم.

مدیران، توانمندی شرکت های دانش بنیان را محک بزنند

در مورد آخرین دستاورد علمی شرکت دانش بنیان خود توضیح دهید.

آخرین دستاورد تحقیقاتی و پژوهشی ما ، طراحی بهینه سیستمهای تولید برق به ویژه روشنایی با تکنولوژی نوین است. سیستم هایی که با انرژیهای پاک بادی و خورشیدی کار می کند. ما در این طرح با در نظر گرفتن پارامترهای اقتصادی، موفق به تولید برق از انرژی های پاک شدیم که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. این طرح در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی «علم تا عمل» حائز رتبه برتر کشوری شد و مورد تجلیل قرار گرفت.

در واقع ما موفق شده ایم با بررسی و طراحی مدارهای داخلی ، سیستم های روشنایی را برای استفاده از انرژیهای خورشیدی و بادی سازگار کنیم. تکنولوژی موجود در شرکت دانش بنیان ما توان اجرای طرح های مختلف در یک سیستم هیبریدی را با استانداردهای جهانی فراهم می کند و بهره وری بیشتری در صنعت روشنایی دارد.

از نو آوری استفاده شده در طرح مذکور می توان به افزایش شار نوری ، افزایش قابلیت اطمینان سیستم (LOLP) و کاهش چشم گیر هزینه سیستم ارائه شده نسبت به سایر رقبای تجاری در دنیا اشاره کرد که با اتکاء به تلاش های شبانه روزی محققان جوان ایرانی و اردبیلی بدست آمده است.

لطفا در مورد کاربرد عملی پروژه تحقیقاتی خود بیشتر توضیح دهید.

ما در این طرح توانستیم با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا ، از دو انرژی پاک و همیشه در دسترش خورشید و باد ، برق مقرون به صرفه تولید کنیم. به عبارت دیگر ما تجهیزاتی طراحی و ساخته ایم که در داخل کشور قابل تولید است و می تواند برق و روشنایی اماکن عمومی مثل پارک ها ، پیاده روها ، محوطه کارخانه ها ، پادگانها و ادارات را تامین می کند.

این تجهیزات تولید روشنایی با استفاده از انرژی خورشید بدون اینکه نیاز به صرف هزینه زیاد برای کابل کشی به مناطق دورافتاده استان باشد، با هزینه کمتری می تواند برق مورد نیاز سیستم های روشنایی مناطق عشایری و دوردست را تامین کند.

با استفاده از این سیستم می توان برق واحدهای مسکونی و روشنایی نمای ساختمان ها ، برق سیستم های اضطراری اعلام حریق و دوربین های مداربسته ، برق تابلوها و علائم جاده ای را تامین کرد.

این تکنولوژی در تامین برق مورد نیاز بیلبوردهای تبلیغاتی در جاده ها، سیستم های پمپاژ در چاههای کشاورزی ، ایستگاه های مخابراتی و رسانه ای، یخچالهای خورشیدی و تامین برق وسایل قابل حمل در کوله پشتی و چادرهای مسافرتی کاربرد دارد.

به طور کلی با استفاده از این تکنولوژی شما می توانید برق مورد نیاز خود را در مناطقی مثل ارتفاعات سبلان تامین کنید بدون آنکه نیازی به کابل کشی از راه دور باشد.

آیا تاکنون بصورت عملی این طرح و پروژه را در استان اردبیل اجرا کرده اید؟

بله در دو سه سال اخیر که از شروع فعالیت شرکت ما می گذرد، پروژه های موفقی مثل نیرو رسانی به ایستگاه گاز فولادلو در شهرستان بیله سوار، تامین روشنایی خورشیدی خیابان و پارک بزرگ ولایت مشگین شهر، اجرای پروژه برج نورافکن خورشیدی به توان 500 وات در قینرجه نیر و نورپردازی خورشیدی نمای ساختمان نظام مهندسی استان اردبیل را اجرا کرده ایم.

از دیگر فعالیت های ما عبارتند از : اجرای سیستم روشنایی خورشیدی برای چندین بیلبورد تبلیغاتی واقع در سطح شهرستان اردبیل ، تامین روشنایی محوطه شرکت آب منطقه ای استان اردبیل و چند کارخانه با استفاده از انرژی خورشیدی و اجرای روشنایی سولار برای زمین فوتبال چمن شرکت آب فاضلاب اردبیل واقع در میدان توحید.

به عنوان یکی از پژوهشگران و محققان جوان و موفق استان که در قالب شرکت های دانش بنیان فعالیت می کند ، با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مهمترین مشکلی که بنده و دیگر محققان و پژوهشگران استان با آن مواجه اند ، نبود باور لازم به توانمندی جوانان بومی در بین برخی مدیران و کارخانه داران استان است. در عین حال برخی مدیران و دستگاه های اجرایی ذی ربط آنطور که انتظار می رود از ما حمایت نمی کنند.

به عنوان مثال با وجود حمایت ها و توصیه های دلسوزانه شخص آقای خدابخش استاندار محترم اردبیل و معاونان دلسوز او، برخی دستگاه های اجرایی مایل هستند با شرکت ها و پیمانکاران غیربومی همکاری کنند. در حالی که ما به عنوان نیروی بومی در استان حاضریم با هزینه کمتر همان خدمات را ارایه دهیم و برای توانمندی های خود هم سند داریم و چه مدرکی بالاتر از اخذ صلاحیت فعالیت در قالب شرکت های دانش بنیان؟!

در حال حاضر پروژه های ملی حمایت شده ای از طرف سازمان انرژی های نوی ایران (سانا) تعریف شده است به این صورت که هر ارگان و اداره ای از انرژی های نو استفاده کند، نصف هزینه طرح را دولت بصورت کمک بلاعوض متقبل می شود.

در واقع سازمان انرژی های نوی ایران ترجیح می دهد استفاده از انرژی های خورشیدی را ابتدا در ادارات دولتی شروع کند تا در ادامه به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و استفاده از برق خورشیدی به منازل مسکونی و مراکز تجاری و صنعتی متعلق به بخش خصوصی هم راه پیدا کند.

اما متاسفانه اکثر مدیران دستگاه های دولتی در استان اردبیل ما بجای استفاده از این فرصت ، اشتیاق کمی در این مورد نشان می دهند. در حالی که بسیاری از ادارات در طرح ها و پروژه های جدید خود می توانند با آینده نگری از برق تولید شده از انرژی های خورشیدی استفاده کنند. ولو در روشنایی نمای ساختمان.

البته برخی دستگاهها هم سفارش کار می دهند اما هزبنه اجرای پروژه را نمی پردازند که ما را با مشکلات و فشارهای مالی مضاعفی مواجه می کند. به عنوان مثال ما برای شهرداری یکی از شهرهای استان یک پروژه 50 میلیون تومانی کار کرده ایم که خوب هم جواب داده است اما دو سال تمام است که نمی توانیم پول خودمان را بگیریم.

دقیقا چه درخواستی از مسئولان دارید؟

ما انتظار دریافت هیچ وام و تسهیلاتی را نداریم. ما طرح تحقیقاتی خود را ثبت کرده ایم که جواب داده است و پس از تایید دولت، مجوز فعالیت در قالب شرکت های دانش بنیان به این طرح داده شده است. از آنجا که حمایت از توسعه و فعالیت شرکت های دانش بنیان مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و ایشان در ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی به این مهم تاکید فرموده اند، از مسئولان انتظار داریم به پرورش توانمندی جوانان استان کمک کنند و با سپردن پروژه های محدود به تمامی شرکت های دانش بنیان، این توانمندیها را در عرصه عمل بیازمایند تا راه برای انجام طرح های بزرگتر در استان فراهم شود و انگیزه لازم برای استمرار تحقیقات توسط شرکت های دانش بنیان استان فراهم شود.

گفتگو: یاشار پورمجید

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار