کد خبر: ۲۳۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷ 16 May 2016
رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران بابیان اینکه فعالیتهای باستان شناسی موسسه ایزومئوایتالیا از سال 1959 در ایران در سه شهر بوده است، این سه شهر را شامل، اصفهان، شیراز و سیستان نام برد.
 
به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، پروفسورکارلو چرتی که در همایش سیستان نگاهی به گذشته، گامی به آینده سخن می گفت، افزود: اولین فعالیت ما در سیستان در کوه خواجه بوده است و پس از آن در سال 1962 در قسمت دهانه غلامان حفاری ها و کاوشهایی انجام شده است.
 
وی همچنین زمان سقوط شهر سوخته را مصادف با به قدرت رسیدن هخامنشیان در ایران دانست.
 
این تاریخ شناس ایتالیایی با اشاره به نوشتن کتابی توسط رئیس موسسه ایزومئوی ایتالیا در خصوص ایران پیش از اسلام تحت عنوان" پژوهش تاریخی در مورد ایران" گفت: من در خصوص ایران پیش از اسلام و دین زرتشت بسیار تحقیق کرده ام دراین کتاب از منابع بسیار زیادی استفاده شده و نشان داده شده که سرزمین سیستان در تاریخ دین زرتشت ازجایگاه مهمی برخوردار بوده است.
 
پروفسور کارلوچرتی افزود: یکی از مواردی که در این کتاب آمده است این بوده که احتمالاً زادگاه زرتشت درسیستان بوده است و حتی در کتاب دیگری بانام زادگاه و زمان زرتشت که از سوی دکترسیدمنصورسیدسجادیبه فارسی ترجمه شده است تئوری نویسنده براین بوده که زادگاه زرتشت همین سیستان می باشد.
 
وی با اشاره به کاوشهای انجام شده توسط پروفسور کنستانتینی بزرگترین دانه شناس ایتالیایی که باهمکاری پروفسور سیدمنصورسیدسجادی در شهرسوخته به کاوشهای بسیاری انجام داده بود، گفت: متأسفانه از آن زمان تا کنون پروژه قوی نداشته ایم ولی اکنون با خبرشدیم که یکی از باستان شناسان ایتالیایی طرح پژوهشی راجع به کوه خواجه به بزرگترین پژوهشگاه ایتالیا داده که مورد پذیرش واقع گردیده و همینطور این طرح از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز پذیرفته شده است.
 
وی ادامه داد: کوه خواجه نه تنها از دیدگاه اسلام و ایران بلکه از دیدگاه ما ایتالیائیها نیز بسیار حائز اهمیت می باشد چراکه در یکی از کتابهای ما آمده وقتی عده ای برای دیدار با حضرت مسیح (ع) می روند از کوهی با نام " کوه پیروزی یا همان کوه خواجه " عبور می کنند و براساس یافته های باستان شناسی این کوه از دوره پیش از تاریخ زیارتگاه مهمی در سیستان بوده است.
 
وی افزود: امیدوارم تا شهریورماه طرح پژوهشی مشترک بین میراث فرهنگی سیستان، دانشگاه زابل و ما انجام بشود و امیدوارم طی ماههای آینده تفاهم نامه ای بین دانشگاه روم و دانشگاه زابل امضا شود که محور آن باستان شناسی و تاریخ باشد و روی دوره های تاریخی از هخامنشی تا اسلام کارشود تا منجر به همکاریها مشترک بین دانشگاهی و دعوت اساتید مدعو ایرانی و ایتالیایی گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار