معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: سلامت فضای مجازی در بستر شبکه ملی اطلاعات امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۲۲۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 14 May 2016

به گزارشتابناك رضوي، امیر خوراکیان در کارگاه آموزشی پویایی با تأکید بر دغدغه مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی گفت: هوشمندترین و دقیق‌ترین شخص درباره این مسأله، مقام معظم رهبری است. ایشان این مسأله را کاملاً شناختند و به‌تبع آن، شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند.

وی بر اهمیت آسیب‌شناسی فضای مجازی تأکید کرد و گفت: در سال 95، 93 برنامه در حوزه معاونت محتوا تصویب کردیم که آماده جذب اعتبار این برنامه‌ها هستیم. این پروژه‌ها به‌ طور جدی در معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی و به‌صورت کاملاً متمرکز و متراکم در حال اجراست. مهم‌ترین آن‌ها، شبکه ملی اطلاعات است، چراکه بی‌گمان سلامت فضای مجازی بر بستر زیرساخت شبکه ملی اطلاعات امکان‌پذیر است. درواقع حل بسیاری از این عوامل را در تشکیل این شبکه می‌بینیم.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازیپیوست فرهنگی در فضای مجازی را دومین اقدام مهم این معاونت دانست و افزود: به‌ طور جدی دنبال این کار هستیم. همچنین بومی‌سازی سرویس‌های فضای مجازی در دستور کار ما قرارگرفته است.

وی بیان کرد: مسأله استفاده از تشکل‌ها در فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است که ما برای آن نیز سندی تصویب خواهیم کرد. بر اساس این سند مشخص می‌شود که تشکل‌ها چه نقشی را می‌توانند در فضای مجازی ایفا کنند. همچنین سند بازی‌های رایانه‌ای به تصویب رسیده و ابلاغ‌ شده است.

خوراکیان با ذکر این نکته که در فضای مجازی آسیب‌های متعددی وجود دارد، گفت: اگر با دید مثبت به فضای مجازی نگاه کنیم، می‌بینیم که از آن می‌توان به‌صورت یک فرصت، آن‌هم برای اتفاقات مهم و حرکات تأثیرگذار استفاده کرد.

وی افزود: دو دسته آسیب در فضای مجازی وجود دارد. یکی آسیب‌های ماهیتی هستند، منهای اینکه ما مطلب خوب در فضای مجازی عرضه می‌کنیم یا مطلب بد؛ و دیگری آسیب‌هایی است که بر اساس محتوا در فضای مجازی ارائه می‌شود، یعنی محتواهای منفی که در فضای مجازی با آن‌ها در ارتباطیم.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی ضمن بررسی چند ویژگی از فضای مجازی گفت: امروزه بیشترین مواجهه ما با فضای مجازی از طریق شبکه‌های پیام‌رسان تلفن همراه است و این مسأله به علت ویژگی‌های خاص این رسانه است؛ در دسترس و همراه بودن، رسانه بودن، سرعت بسیار بالا، تنوع بسیار بی‌نظیر و متکثر، محتوای بدون نظم و انسجام، حضور و انتشار مطالب بدون هویت در این فضا و عدم نظارت بر آن ازجمله ویژگی‌های فضای مجازی است؛ اما با توجه به این ویژگی‌ها و در مواجهه با این فضا دچار یک‌سری آسیب‌ها می‌شویم.

خوراکیان به ذکر آسیب‌های ماهیتی فضای مجازی پرداخت و افزود: اولین مسأله اعتیاد اینترنتی است که بسیار مهم است. استفاده بی‌رویه از اینترنت بدون کنترل که باعث می‌شود ذهن کاملاً به آن اشتغال پیدا کند و در روال زندگی تعارض به وجود آید. امروزه 400 موسسه و کمپ ترک اعتیاد به اینترنت در چین وجود دارد. این موضوع تا این حد خطرناک و جدی است.

وی دومین آسیب فضای مجازی را ماهیتی دانست و بیان کرد: آسیب دیگر، دریافت اطلاعات هرز و کاهش سواد رسانه‌ای است، این فضا کاملاً بر ذهن تأثیرگذار است. درواقع افزایش انبوه اطلاعات بی‌نظم برای افراد اثر معکوس خواهد داشت.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تضعیف فکر و اندیشه را سومین آسیب فضای مجازی دانست و گفت: افراد در حال استفاده از این محتواها پیوسته دچار حواس‌پرتی می‌شوند. مواجهه با انبوه اطلاعات موجب آسیب دیدن سلول‌های مغزی و تنبلی ذهن می‌شود.

خوراکیان افزود: چهارمین تأثیر منفی فضای مجازی بر زبان است؛ کم‌ارزش شدن واژگان، ابتذال نظرات اینترنتی و مواردی ازاین‌دست که بر زبان کاربران تأثیرات منفی بسیاری دارد.

وی همچنین افزایش آمار طلاق را از آسیب‌های بسیار جدی فضای مجازی دانست و ادامه داد: آمار 25 درصد از طلاق‌ها در عربستان به شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شود.

منبع: فارس


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار