دبیر دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی گفت: این جشنواره با رویکرد ایجاد فضای سرمایه‌گذاری با حضور فعالان عرصه فن‌آفرینی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۲۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵ 12 May 2016
کوروش خسروی با بیان اینکه این جشنواره به‌عنوان اولین جشنواره حوزه کارآفرینی در کشور از سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی با رویکرد ایجاد فضای سرمایه گذاری با حضور فعالان عرصه فن‌آفرینی به مدت 3 روز از 23 تا 25 اردیبهشت برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از تفاوت‌های مهم جشنواره دوازدهم نسبت به سال‌های قبل، ایجاد فضای "نشا" (مخفف "نقطه شروع ارتباط") در بخش نمایشگاهی است. نشا فضای 20 متر مربعی است که به هر سرمایه گذار برای شروع مذاکرات با سرمایه پذیرها اختصاص داده می‌شود و اولین بار است که مفهوم نشا در کشور معرفی می‌شود. همچنین در این جشنواره 14 فضای گفتگو (نشا) به صنایع بزرگ و شرکت‌های سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود.

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی بابیان اینکه اعتبار جشنواره به ارائه لیست طرح‌های جذاب و در دسترس برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی است، گفت: امیدواریم این فضای گفتگوی سرمایه‌گذاران و متقاضیان سرمایه‌گذاری تبدیل به یک سنت در کشور شود.

خسروی با اشاره به 800 طرح ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، اضافه کرد: حدود 100 طرح از این تعداد برای جلب سرمایه‌گذار تأیید شده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای کره، عمان، فنلاند، آمریکا و پاکستان در این جشنواره حضور دارند. همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور برای سنجش بازار به جشنواره می‌آیند.

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی با بیان اینکه فضای پسابرجام به برگزاری جشنواره با رویکرد معرفی طرح های متقاضی سرمایه گذاری به سرمایه گذاران خارجی کمک کننده بود، گفت: اما قانون HR 458 کنگره آمریکا مانع حضور تعداد زیادی از سرمایه گذاران خارجی در شرکت در جشنواره و سرمایه گذاری در ایران شد، اما با این وجود در جشنواره دوازدهم انعقاد قرارداد با یک ایرانی مقیم خارج و همچنین سرمایه‌گذاری یک شرکت دانش بنیان در زمینه امنیت شبکه و یک شرکت فنلاندی در زمینه تولید قطعات پروتز و ارتوپد اتفاق می‌افتد.

خسروی با اشاره به دو اتفاق مهم در دوازدهمین جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی، افزود: در این دوره سرمایه‌گذار می‌تواند با صاحب طرح که معیارهای اقتصادی دارد، مذاکره کند. علاوه بر این داوران جشنواره از جنبه‌های شغلی – اقتصادی، تکنیکی، مدیریتی و سازمانی طرح‌ها را داوری می‌کنند، اما ممکن است برنده‌ای که انتخاب می‌شود لزوماً مورد انتخاب سرمایه‌گذار نباشد.

وی با اشاره به سه جایزه‌ای که توسط بخش خصوصی به برندگان این جشنواره اهدا می‌شود، اظهار کرد: جایزه پیروز به بهترین شرکتی که از جنبه اقتصادی و خلق ثروت کارآفرینی کرده است تعلق می‌گیرد. همچنین جایزه خیریه مشکات با هدف شناسایی کارآفرینان و تأکید بر اشتغال‌زایی و جایزه پندار توسط شرکت پندار به برترین شرکت کنندگان تعلق خواهد گرفت.

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی با اشاره به 280 طرح کسب‌وکار که از همه استان‌ها در جشنواره شرکت کرده‌اند، گفت: بیشترین تعداد شرکت کنندگان در این جشنواره از استان‌های اصفهان، تهران و خراسان رضوی و در زمینه ICT و نانو، نفت و گاز و پتروشیمی بوده است.

خسروی با اشاره به محورهای آموزشی جشنواره دوازدهم، اظهار کرد: کارآفرینی اجتماعی، مهارت‌های واسطه گری تکنولوژی، فرصت‌های فن آفرینی بین‌المللی از محورهای آموزشی در دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی است. همچنین دو رویداد بیستمین سالگرد تأسیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و کارگاه مشترک دو مرکز منطقه‌ای وابسته به یونسکو ISTIC از مالزی و IRIS از ایران هم‌زمان با این جشنواره برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم جامعه سالم با استانداردهای بالا داشته باشیم یکی از بهترین راهکارها استفاده از کارآفرینان برای حل ریشه معضلات جامعه است.

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی از ایجاد کمپین مردمی با عنوان "من از کارآفرینان حمایت می‌کنم" و "ایران را با توسعه کسب و کارهای حلال بسازیم" خبر داد و اضافه کرد: این کمپین برای اولین بار در کشور و برای جذب مشارکت مردم به ویژه خیران در توسعه کارآفرینی و فن آفرینی شکل گرفت. همچنین این فعالیت با مشارکت مؤسسه حامیان کسب وکارهای اجتماعی که یک ویژه حمایت از کارآفرینان و توسعه کارآفرینی است در حال انجام است.

خسروی با اشاره به برگزاری دومین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی در دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی خبر داد و گفت: هر ساله در دانشگاه‌های کشور المپیادهایی از جنس علمی برگزار می‌شود، اما دانشجو به آشنایی با فضای کسب‌وکار نیز نیاز دارد. از این رو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد کرد المپیاد ملی طرح کسب و کار برای دانشجویان برگزار شود.

وی با بیان اینکه در ایران هیچ ساز و کاری وجود ندارد که تأثیرات اجتماعی کسب و کار را بسنجد، افزود: انجمن حامیان کسب و کارهای اجتماعی در این جشنواره مکانیزمی برای بررسی تأثیرات اجتماعی کسب و کار ارائه می‌دهد که خروجی ارزشمندی برای کشور خواهد بود.

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی با اشاره به برگزاری شانزدهمین رویداد ایده شو شهرک با موضوع کسب و کارهای اجتماعی، خاطرنشان کرد: در این رویداد طرح‌های کسب و کار با محورهای بهبود شرایط اجتماعی شهروندان، حفاظت از محیط زیست، ارتقای سطح معیشت افراد خاص، توسعه کیفیت اقتصادی جامعه و مبتنی بر توسعه پایدار اقتصادی حضور دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار