کد خبر: ۲۲۶۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲ 08 May 2016
پايگاه خبري تحليلي اوشيدا روز يكشنبه /19 ارديبهشت 95/ گفت و گو با معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي زابل را با موضوع 'سيستان و بلوچستان بدترين وضعيت تغذيه را در كشور داراست/ از هر 100 هزار نفر سيستاني و بلوچ، 78 نفر مبتلا به سل هستند' منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهرستان زابل عنوان كرد: به دليل هم مرزي با كشورهاي بيماري خيز افغانستان و پاكستان، از هر 100 هزار نفر سيستاني و بلوچ، 78 نفر مبتلا به سل مي باشند.
به گزارش پايگاه خبري اوشيدا؛ جواد اكبري زاده به خبرنگار ما گفت: سل و سوتغذيه دو معضل اساسي در سيستان و بلوچستان به شمار مي رود كه در راستاي مبارزه با آن در طي سال هاي اخير تلاش هاي وافري انجام گرفته است.
وي افزود: در ده سال گذشته به طور ميانگين از هر 100 هزار نفر، حدود 120 نفر در سيستان و بلوچستان به بيماري سل مبتلا بوده كه متاسفانه با آمار بالايي مواجه بوده است.
وي ادامه داد: با تلاش هاي انجام شده در طي سال هاي اخير آمار ابتلا به سل در استان به 78 نفر در هر صد هزار نفر رسيده است كه با اين وجود نسبت به ساير نقاط كشور از آمار بالايي برخوردار است.
وي تصريح كرد: به دليل هم مرزي با دو كشور افغانستان و پاكستان كه داراي بدترين وضعيت بهداشتي هستند و همچنين به خاطر خشكسالي هاي اخير و ريزگردها كه عامل مستعد كننده در بحث سل مي باشد با وجود اقدامات ارزنده آمار سل در استان بالاست.
وي با بيان اينكه، هرچه وضعيت تغذيه اي پايين تر باشد سل گسترش بيشتري دارد افزود: عدم همكاري و عدم مراجعه برخي از شهروندان با توجه به اينكه بيشتر خدمات آزمايشگاهي رايگان مي باشد افزايش سل را در برداشته است.
وي با اشاره به، مشكل راه اندازي بخش راديولوژي در سيستان برطرف شده است، عنوان كرد: مراكز شبانه روزي موجود در مراكز بهداشتي روستايي پنج شهرستان سيستان به بيماران سرپايي، خدمات ارايه مي كنند.
وي تاكيد كرد: بيش از چهار هزار سبد غذايي با هدف مبارزه با سوءتغذيه بين زنان باردار و شيرده توسط ارگان خيريه تحت نظر بيت رهبري توزيع مي شود.
اكبري زاده افزود: كشور به هفت منطقه سوءتغذيه اي تقسيم شده است كه در اين راستا سيستان و بلوچستان با خشكسالي هاي اخير و عدم توان مالي مردم با فاصله بسيار در بدترين وضعيت تغذيه اي قرار دارد.
وي در پايان گفت: خدمات بهداشتي در روستاهها به نحواحسن انجام مي شود به طوري كه دانشگاه علوم پزشكي شهرستان زابل، از لحاظ بهداشتي در سطح بالايي قرار گرفته و از نظر شاخص هاي وزارت بهداشت نيز از بسياري از دانشگاه هاي كشور برتر مي باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار