بارندگی در کشور ایران یک سوم دنیا بوده اما تبخیر در کشور سه برابر دنیا است بنابراین باید در مصرف آب بصورت کارشناسی عمل کنیم.
کد خبر: ۲۲۶۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 08 May 2016
استاندار همدان با بیان اینکه ۹۰ درصد آب استان صرف کشاورزی می شود، گفت: تغییر الگوی کشت در استان همدان برای صرفه جویی در مصرف آب ضروری است.

به گزارش مهر، محمد ناصر نیک بخت  عصر شنبه در مراسم جشن شکر گذاری سر ریزشدن سد اکباتان همدان با ابراز خوشحالی از سر ریز شدن سد اکباتان همدان گفت: بارندگی در کشور ایران یک سوم دنیا بوده اما تبخیر در کشور سه برابر دنیا است بنابراین باید در مصرف آب بصورت کارشناسی عمل کنیم.

استاندار همدان بیان اینکه رسیدن به ۱۲ هزار هکتار آبیاری مدرن و تحت فشار در استان همدان جزو اهداف است، اضافه کرد: سال گذشته ۱۰ هزار هکتار از این برنامه اجرا شده که امیدواریم مابقی نیز اجرا شود.

وی با اشاره به ۴۸ درصد اراضی استان همدان تحت آبیاری تحت فشار است، گفت: تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر چون زعفران و غیره باید در دستور کار قرار گیرد.

نیک بخت با بیان اینکه دستگاه قضایی و فرمانداران و نیروی انتظامی به انسداد ۱۴۰۰ حلقه چاه غیر مجاز کمک کردند، افزود: در این راستا ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شد که پنج برابر حجم سد اکباتان است و اگر می خواستیم این کار را با سایر اقدامات انجام دهیم ده برابر هزینه صرف شده برای سد اکباتان باید هزینه می کردیم.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد آب استان صرف کشاورزی می شود، بیان کرد: اگر با استفاده از روش های غرقآبی و آبیاری مدرن و تغییر الگوی کشت و ایجاد گلخانه در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کنیم تنها ده درصد صرفه جویی، به اندازه ده برابر حجم سد اکباتان است.

وی با اشاره به اینکه شکر نعمت بارش در قدر دانستن آن است، گفت: باید در عمل این شکر گذاری را انجام دهیم و مباحث مربوط به تغییر الگوی کشت را به تمام استان تعمیم دهیم  چرا که بحران آب هم محیط زیست و حیات را تهدبد می کند و هم بر مسائل اجتماعی و گردشگری تاثیر می گذارد.

 نیک بخت با بیان اینکه بحران آب حیات، کشاورزی و محیط زیست را تهدید می‌کند که پایانی ندارد، اظهار داشت: همدان استان کوهستانی است و بسیاری بر این باورند که استان همدان مشکلی در تامین آب ندارد ولی امروز با کمبود منابع آبی در استان مواجه هستیم.

استاندار همدان در مورد انتقال پسآب به نیروگاه مفتح نیز گفت: مقرر بود تعداد ۲۵چاه نیروگاه با انتقال پسآب از مدار خارج شود و آب نیروگاه و منطقه ویژه جهان آباد نیز تامین کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار