کد خبر: ۲۲۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ 07 May 2016
به گزارش تابناک یزد،سلسله نشست‌های مرمت و احیا در بناهای تاریخی به همت انجمن علمی تالار با حضور «فرامرز پارسی» مدرس کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و سخنران ویژه سمینارهای تخصصی مرکز معماری ایران با موضوع «بررسی تجربیات مرمت بنای تاریخی مجلس شورای ملی سابق» در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد برگزار شد.

در این نشست که با حضور دکتر «نریمان فرحزا» و دکتر «محسن عباسی» از اعضای هیئت علمی دانشکده هنر و معماری و جمعی از دانشجویان این دانشکده برگزار شد، «فرامرز پارسی» با معرفی بنای تاریخی مجلس شورای ملی سابق، گفت: این بنا در دوره‌های مختلف با تکنیک‌های مختلف آجر کاری شده بود و ما در احیا و مرمت آن که به علت آتش‌سوزی تخریب شده بود، سعی کردیم امانت‌دار تاریخ باشیم و تنها در نقاطی که کاملاً تخریب شده بود و نقشه‌ای در دست نداشتیم، تأسیسات و مهندسی روز را به‌صورت آشکار به کار بردیم.

وی گفت: در مطالعات تاریخی شخصیت‌شناسی بسیار مهم است، چون برخی اطلاعات را از روی متون مانند سفرنامه و کتاب می‌توانیم به دست بیاوریم و برخی را از روی افرادی که به نوعی با آن بنا ارتباط داشتند، اما مهم‌ترین سند مطالعاتی برای احیا و مرمت یک بنا خود بناست، چون همه تغییرات در بنا مشخص است که شاید در یک متن نوشته نشده باشد، همان طور که در بنای تاریخی مجلس شاهد برخی تزئینات هستیم که مشخص شد مربوط به سال 1342 است.

پارسی خاطرنشان کرد: نخستین اقدام در هر مرمت هر بنا برطرف کردن خطر است و باید سریع اقدام کرد، برطرف کردن خطر به این معنا که یک اقدام حفاظتی موقت تا زمانی که مرمت آغاز شود، مثل قطع سیستم آب و برق و مرمت سیستم برق و آب که باید در همه بناها به ویژه بناهای ارزشمند و تاریخی توجه شود.

سخنران ویژه سمینارهای تخصصی مرکز معماری ایران افزود: می‌توان استدلال کرد مهم‌ترین خروجی مطالعات تاریخی که روی بنا انجام می‌شود تا عملیات مرمت آغاز شود، نقشه است به طوری‌که نقشه بنا باعث می‌شود بنا را پیش از مرمت بشناسیم و با آن ارتباط برقرار کنیم.

مشاور طرح مرمت بنای مجلس شورای ملی سابق، گفت: مرمت شامل چند بخش است و بخش اول آن نقشه‌برداری سپس مطالعات تاریخی و پس از آن آسیب‌شناسی طرح است و بعد به مبانی نظری می‌رسیم که استانداردهای ملی و بین‌المللی و بایدها و نباید‌ها را به ما می‌گوید.

پارسی معتقد است که طرح احیا باید پیش از مرمت تهیه شود، چون طرح احیاست که مشخص می‌کند این بنا باید با چه کاربرد و چه ظرفیتی و با چه تأسیساتی مرمت شود.

در پایان دانشجویان پرسش‌های خود را پیرامون طرح مرمت بنای تاریخی مجلس شورای ملی سابق هم‌چنین الزامات مرمت و احیا در بناهای تاریخی مطرح کردند و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داده شد.

به گزارش ایسنا، «فرامرز پارسی» کارشناس ارشد معماری دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران، مدرس کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و سخنران ویژه سمینارهای تخصصی مرکز معماری ایران است.

وی در طرح‌های مرمتی با ارائه طرح‌های مرمتی ساختمان مجلس شورای ملی سابق، کاخ شهربانی، ساختمان ملیجک و مسجد سپهسالار در سمت مشاور طرح فعالیت کرده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار