تابناک: پژوهش محققان بیمارستان دانشگاهی ویکتوریا در ایرلند نشان می‌دهد استفاده طولانی مدت از لوله گاستروستومی _لوله تغذیه موسوم به (GT)_ برای مبتلایان به سرطان سر و گردن که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند و در عین حال نیز سیگار و الکل مصرف می‌کنند می‌تواند به عنوان عامل خطر محسوب شود.
کد خبر: ۲۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶ 13 April 2015
به گزارش تابناک ، ایسنا به نقل از پایگاه خبری Healthday، نوشت: شیمی درمانی، درمان مناسبی برای سرطان‌های پیشرفته سر و گردن است اما اثرات سمی آن بر قدرت خوردن بر جای مانده و باعث کاهش وزن و سوء تغذیه می‌شود.

طی این پژوهش محققان 104 بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن که تحت شیمی درمانی (84 نفر) و رادیو تراپی قرار داشتند (20 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند.

پژوهشگران متوجه شدند که حد متوسط مدت استفاده از 9 (GT) ماه است و میزان استفاده از (GT) در 12 ماه نیز 35 درصد عنوان شد.

عوامل خطر برای استفاده طولانی مدت از (GT) برای مصرف کنندگان افراطی الکل و سیگاری‌ها مشخص شد و در ضمن این عامل خطر برای افرادی که در زمان بیماریشان نیز سیگار می کشند به عنوان عامل خطر مستقل عنوان شد.

پژوهشگران می‌گویند تاثیر این دو عامل بر استفاده طولانی از (GT) می‌تواند به علت وجود نیکوتین باشد؛ چرا که این ماده اشتها را سرکوب کرده و در نتیجه بیمار تلاش کمتری برای خوردن کامل غذا می‌کند.

این پژوهش در مجله "JAMA Otolaryngology-Head & Neck Surgery" منتشر شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار