کد خبر: ۲۲۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲ 30 April 2016
تابناک گیلان - وزير آموزش و پرورش با اشاره به فعاليت حدود 105 هزار مدرسه در اقصي نقاط كشور گفت: يك سوم فضاهاي آموزشي كشور استاندارد نيستند و دو سوم از فضاها از استانداردهاي لازم برخوردارند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، علي اصغر فاني روز شنبه در جلسه شوراي آموزش و پرورش استان گيلان در استانداري با اشاره به تلاش هاي انجام گرفته براي استانداردسازي فضاهاي آموزشي طي سال هاي اخير، افزود: 10 سال قبل ، دو سوم فضاهاي آموزشي كشور استاندارد نبودند و يك سوم از استانداردهاي لازم برخوردار بودند.

وي اظهار داشت: طي 10 و 12 سال گذشته با اقدامات دولت، مجلس و مردم در ساخت و ساز مدارس ، استانداردهاي آموزشي به دو سوم رسيده است.
وزير آموزش و پرورش با مهم دانستن توجه به استانداردهاي آموزشي در مدارس خاطر نشان كرد: خداي نكرده اگر زلزله اي در روز رخ دهد و دانش آموزان در كلاس باشند، فاجعه اي اتفاق مي افتد.
وي تصريح كرد: با توجه به هدف گذاري آموزش و پرورش تمام تلاش مان اين است كه تا آخر برنامه ششم توسعه سال 1399 بتوانيم همه مدارس كشور را استاندارد سازي كنيم.
فاني با بيان اين كه در مقاوم سازي فضاهاي آموزشي در دنيا رتبه اول را داريم، خاطر نشان كرد: با تكنولوژهاي مقاوم سازي كه در اختيار داريم مي توانيم فضاهاي آموزشي موجود غيرمقاوم، را مقاوم كنيم.
وي تعمير و نگهداري فضاهاي آموزشي را كار درستي دانست و يادآور شد: در هفته گذشته در شوراي عالي آموزش و پرورش كشور ، زيرنظام بحث تعمير و نگهداري فضاهاي آموزشي به تصويب رسيد.
وي عمر مفيد فضاهاي آموزشي در كشور را حدود 30 سال عنوان و اظهار كرد: اگر تعمير و نگهداري را فعال كنيم ، عمر مفيد را به 40 و 50 سال افرايش خواهيم د اد.


* فرهنگ سازي اقتصاد مقاومتي، از تكاليف آموزش و پرورش است
وزير آموزش و پرورش با اشاره به شعار امسال با عنوان اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل گفت: فرهنگ سازي در اقتصاد مقاومتي از تكاليف آموزش و پرورش است.
وي بيان داشت: فرهنگ سازي و نهادينه كردن اصول اقتصاد مقاومتي به زبان دانش آموزي تكليف آموزش و پرورش كشور است.
فاني با بيان اين كه براي تحقق اقتصاد مقاومتي به نهادينه شدن آن در تك تك آحاد جامعه نياز است، اظهار كرد: آحاد جامعه بايستي به اصول اقتصاد مقاومتي توجه داشته باشند.
وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: تربيت اقتصادي و حرفه اي يكي از ابعادي كه در سند تحول نظام آموزش و پرورش ذكر شده كه در اين تربيت آموزش و پرورش مكلف شده طوري تربيت كند كه افراد توانمندي وارد جامعه و كسب و كار شوند.
وي با بيان اين كه آموزش و پرورش در زمينه اقتصاد مقاومتي در چند زمينه اقداماتي انجام داده، اظهار كرد: استفاده بهينه از منابع و بهينه كردن هزينه ها در دستگاه تعليم و تربيت اقدامي در اين رابطه است.


* يك تصميم در آموزش و پرورش، جامعه را متاثر مي كند
فاني در ادامه جلسه شوراي آموزش و پرورش گيلان با اشاره به نقش مهم دستگاه تعليم و تربيت كشور گفت: يك تصميم در آموزش و پرورش جامعه را متاثر مي كند.
وي با بيان اين مطلب كه حداقل 40 ميليون نفر شامل معلم، دانش آموزان و خانواده هاي آنان مخاطب مستقيم آموزش و پرورش هستند، اظهار كرد: آموزش و پرورش به دليل مخاطبان زياد اين تاثيرگذاري در ابعاد مختلف را دارد.
وزير آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: دستگاه تعليم و تربيت در كشور اهميت زيادي دارد، نسلي كه ما امروز تربيت مي كنيم ، آينده كشور را هدايت مي كنند و اين نشان از اهميت اين دستگاه است.
وي در ادامه با اشاره به سياست هاي آموزش و پرورش در دولت يازدهم خاطر نشان كرد: توسعه مشاركت از سياست هاي دستگاه بزرگ تعليم و تربيت كشور در دولت يازدهم است.
فاني با بيان اين كه آموزش و پرورش با اين همه وسعت كار به همكاري و مشاركت همه نياز دارد، ادامه داد: ما بايد از تمام توان كشور در اداره آموزش و پرورش استفاده كنيم.

*عزت آفريني دانش آموزان و فرهنگيان با حضور در جبهه هاي جنگ
فاني در ادامه جلسه شوراي آموزش و پرورش استان گيلان با اشاره به آمار 36 هزار دانش آموز شهيد و حدود پنج هزار معلم، مربي و فرهنگي شهيد گفت: دانش آموزان و فرهنگيان در دوران دفاع مقدس با حضور در جبهه هاي جنگ عزت و سربلندي را براي كشورمان به ارمغان آوردند.
وزير آموزش و پرورش بيان داشت: در دوران دفاع مقدس در هر مقطع زماني حداقل يك سوم دانش آموزان دبيرستان هاي ما در جبهه هاي جنگ بودند.
وي با اشاره به برگزاري كنگره شهداي فرهنگي گيلان در راستاي برگزاري كنگره ملي هشت هزار شهيد استان يادآور شد: برگزاري چنين كنگره هايي كار ارزشمندي براي زنده نگهداشتن ياد و خاطره شهدا و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت است.

* معلم جايگاه بالايي در جامعه دارند/ مردم به معلمان اعتماد دارند
وزير آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به جايگاه معلمان در جامعه گفت: در چندين پژوهش ميداني كه در كشور انجام گرفته ، معلمان بالاترين گروه مرجع در بين مردم شناخته شده و اعتماد مردم به معلمان در رده اول گروه هاي اجتماعي است.
وي با بيان اين كه براي داشتن جامعه اي فعال ، چاره اي جزء توجه خاص به معلمان نداريم، يادآور شد: هر سال يك هفته به عنوان هفته بزرگداشت معلم در كشور برگزار مي شود كه ديدار منتخبي از معلمان با رهبري ، رئيس جمهوري و رئيس مجلس از جمله برنامه ها در اين هفته است.

*افزايش تحصيل دانش آموزان در شاخه فني و حرفه اي تا پايان برنامه ششم توسعه
وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه در زمان حاضر 38 درصد دانش آموزان متوسطه در شاخه فني و حرفه اي و كار و دانش تحصيل مي كنند، اظهار كرد: تلاش خواهيم كرد تا در پايان برنامه ششم توسعه كشور اين آمار به 46 درصد برسد.
وي ارائه مهارت عملي به دانش آموزان را يكي از راههاي كاهش بيكاري عنوان و تصريح كرد: ارائه يك مهارت به دانش آموزان نظري شامل رياضي فيزيك، علوم تجربي و علوم انساني تا ديپلم از برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش است.
وي با بيان اين كه براي انجام اين كار به مشاركت همه دستگاه ها نياز است، يادآور شد: با اين كار مي توانيم در آينده اميدوار باشيم دانش آموزان بعد از پايان تحصيلات شغل بهتري را پيدا مي كنند.
وي هدايت تحصيلي را يكي از برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش در سال تحصيلي 96 - 95 عنوان و خاطر نشان كرد: در هدايت تحصيلي به چهار عامل استعداد، علاقه، نياز جامعه و امكانات تحصيلي نياز است كه لزوما در يك جهت قرار نمي گيرد.
فاني موضوع هدايت تحصيلي در سال جاري را مهم دانست و بيان كرد: وزارت آموزش و پرورش با طرح نظام هدايت تحصيلي تلاش مي كند تا اين چهار عامل را در كنار هم قرار دهد.
علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش صبح روز شنبه در سفر به استان گيلان در گلزار شهدا در رشت حضور يافت و به مقام شامخ شهيدان گلگون كفن اداي احترام كرد.
وي و هيات همراه با حضور در گلزار شهدا و قرائت فاتحه ياد و خاطره شهداي هشت سال دفاع مقدس را گرامي داشتند.
وزير آموزش و پرورش عصر امروز (شنبه) در كنگره شهداي فرهنگي گيلان در راستاي برگزاري كنگره ملي هشت هزار شهيد استان سخنراني مي كند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار