گروه داوران شوراي جهاني صنايع دستي متشكل از چهار نفر از كشورهاي هند، عمان، استراليا و كويت مي باشند كه در 14 و 15 ارديبهشت ماه به همدان مي آيند.
کد خبر: ۲۲۰۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 28 April 2016
 معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان گفت: گروهي از داوران شوراي جهاني صنايع دستي در نيمه ارديبهشت ماه به منظور بازديد و قضاوت براي انتخاب لالجين به عنوان نامزد كسب عنوان شهر جهاني سفال به همدان سفر مي كنند.

عليرضا قاسمي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: گروه داوران شوراي جهاني صنايع دستي متشكل از چهار نفر از كشورهاي هند، عمان، استراليا و كويت مي باشند كه در 14 و 15 ارديبهشت ماه به همدان مي آيند.

وي بيان كرد: شوراي جهاني صنايع دستي از سال 2014 شهرهايي را كه در دنيا در حوزه صنايع دستي ويژگي خاصي دارند، بررسي و ثبت مي‌‎كند تا اين ويژگيها در سطح دنيا معرفي شوند.

وي با اشاره به اينكه شهرهاي مختلف دنيا بايد استانداردهايي را براي ثبت داشته باشند، گفت: سال گذشته تبريز و اصفهان به عنوان دو شهر از ايران موفق به گرفتن عنوان شهر جهاني فرش و صنايع دستي شدند.

قاسمي با اعلام اينكه براي سال 2016 پرونده‌هاي بسياري در داخل كشور تشكيل شده است، گفت: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايران پرونده‌هاي تشكيل شده را مورد بررسي قرار داد و در نهايت پرونده لالجين را به عنوان شهر سفال و مشهد را به عنوان شهر سنگهاي قيمتي براي معرفي به شوراي جهاني صنايع دستي انتخاب كرده است.

معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان بيان كرد: 90 درصد امور مربوط به ثبت جهاني لالجين به عنوان شهر سفال انجام شده است و پرونده لالجين به عنوان شهر جهاني سفال ابتدا بايد در شوراي صنايع دستي آسيا - اقيانوسيه و در نهايت در شوراي جهاني صنايع دستي تصويب شود كه اين فرآيند تا شهريورماه به طول مي‌انجامد.

قاسمي با بيان اينكه ثبت جهاني شهر لالجين تاثير بسزايي بر توسعه گردشگري خارجي، اقتصاد محلي، اشغال‌زايي و توسعه صادرات صنايع‌دستي دارد ادامه داد: همزمان با سفر هيات داوران كليه فروشگاه ها اين شهر اجناس خود را با 25 درصد تخفيف عرضه مي كنند. 

لالِجين يكي از شهرهاي شهرستان بهار در استان همدان بوده، به عنوان مركز توليد سفال خاورميانه شناخته شده ‌است.

80 درصد از جمعيت شهر لالجين به پيشه سفالگري، سراميك‌ كاري و شغل هاي وابسته همچون نقاشي سفالينه‌ها، بسته‌بندي، خريد و فروش محصولات سفالي اشتغال دارند.

لالجين از مراكز عمده ساخت سفال و سراميك ايران و جهان به شمار مي‌رود و محصولات هنرمندان آن علاوه بر شهرهاي دور و نزديك ايران به بسياري از كشورهاي ديگر صادر مي‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار